מצטרף לשורת המאיימים על ישראל, מבלי להזכיר תגובה אפשרית מעזה: מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שלח בצהריים (ראשון) אזהרה פומבית לישראל לבל תקיים את מצעד הדגלים ביום ירושלים בתוואי המתוכנן שכולל מעבר דרך שער שכם בבירה. "אני אומר בבירור, אני מזהיר את האויב מביצוע פשעים וצעדים שכאלה", ציין הנייה לקראת האירוע שצפוי להיערך ביום ראשון הבא.
כבר בסוף השבוע, יום אחרי שנודע על החלטת השר לביטחון הפנים עמר בר-לב לאפשר למשתתפי מצעד הדגלים לעבור בשער שבו חולפים מדי יום שישי רבבות פלסטינים מהגדה המערבית לתפילות במסגד אל-אקצא בהר הבית, העבירו פלגי ההתנגדות ברצועת עזה אזהרה ברורה לישראל בנוגע למסלול מצעד הדגלים. בין היתר נמסר אז כי מדובר ב"חציית קווים אדומים" בירושלים.
2 צפייה בגלריה
 הנייה ומצעד הדגלים בירושלים
 הנייה ומצעד הדגלים בירושלים
הנייה ומצעד הדגלים בירושלים
(צילום: EPA, AFP)
באיומיו המפורשים היום, נמנע מנהיג חמאס מלהזכיר את עזה. "העם הפלסטיני בחזית ההתנגדות בירושלים ובגדה בפרט, לא יתיר ולא יקבל מעבר ההבלים היהודיים האלו במסגד אל-אקצא.
"ההחלטה שלנו ברורה - לא נהסס ולא נתבלבל. נתנגד בכל האפשרויות ולעולם לא נאפשר פגיעה במסגד אל-אקצא או התהוללות ברחובות ירושלים נגד עמנו בירושלים, בגדה המערבית ובפנים. אני קורא לעמנו להיות ערוכים ומוכנים להגן על מסגד אל-אקצא המבורך, ולא לאפשר התהוללות שכזו".
2 צפייה בגלריה
צעדת הדגלים
צעדת הדגלים
ארכיון
(צילום: AFP)
הסוגיה הנפיצה עלתה לדיון בישיבת הממשלה הבוקר. השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' ממרצ תהה: "למה צריך מצעד דגלים עם דגל ישראל על אפם וחמתם של הערבים במזרח ירושלים?". שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מתקווה חדשה השיבה: "כמו שצריך".
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר: "עובדתית, במשך 30 שנה המצעד עובר באותם מקומות. רק בשנה שעברה ראש הממשלה לשעבר התקפל בגלל איומי חמאס וראינו מה קרה - ירי טילים מעזה לישראל. דבר נוסף - המלצת כל גורמי הביטחון ובכללם שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל היא לקיים אותו באותו מסלול. קיבלנו את ההמלצה".
השרה שאשא ביטון אמרה עוד: "אני רוצה להגיד, גם בהתייחס למה שקורה בקמפוסים, שכל השיח הזה הוא אבסורד. דגל ישראל במדינת ישראל צריך להיות מונף בכל מקום. מה השאלה בכלל? באף מדינה אין דילמה כזו. זה הדגל שלנו ואנחנו צריכים להניף אותו בגאווה בכל מקום".
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ממרצ הגיבה: "סליחה, אין ויכוח על עצם הנפת הדגל והגאווה בדגל. אני לא רוצה להיכנס לוויכוח כן או לא מצעד גדלים, כי זו שאלה אחרת, אבל שלא ישתמע כאן כאילו מישהו מתנגד להנפת הדגל. הסיפור הוא מצעד הדגלים במקומות שהוא עובר בהם והפרובוקציה הפוליטית שהוא מייצר. לא הנפת הדגל".

יו"ר הנהלת מרצ אורי זכי אמר בריאיון לאולפן ynet בהתייחסו למעבר מצעד הדגלים בשער שכם: "אנחנו מסיימים חודש רווי באירועים ביטחוניים, במתח דתי מאוד גדול, בעיר בירושלים. אני לא אומר שמצעד הדגלים לא יצעד, רק לא בשער שכם. לא בכל מקום צריך לאפשר להם לצעוד. אילו מצעד הגאווה היה רוצה לעבור במאה שערים, אנחנו יודעים שאסור היה לאשר את זה כי זה היה מסוכן. צריך למצוא את האיזון כי זה אזור בעל חיכוך גדול מדי".
מנגד, חבר הליכוד דוד קוזלובסקי אמר: "השר לביטחון הפנים קיבל את ההחלטה הנכונה. כניעה לטרור תוביל תמיד לטרור, אסור לנו להיכנע לאיומים של הקיצונים. ראינו שכשבן גביר רצה לעלות להר הבית, חמאס איים עליו ובן גביר עלה להר ולא קרה שום דבר. חמאס ארגון פחדני, הוא מאיים כשהוא יודע שיש את מי לסחוט. כשרואים שהשר עומד בתקיפות ולא נכנע, אז האיומים של חמאס לא יתממשו".

דגלי ענק על בניינים, גשרים וקירות

בשטח עצמו נמשכת ההיערכות למצעד הדגלים. עיריית ירושלים פרסמה כי לכ-42 הקילומטרים שלאורכם נתלו כ-9,000 דגלי ישראל - התווספו עוד כ-450 מטרים רבועים של דגלים שמעטרים בניינים, גשרים וקירות. בין היתר נעטפו בדגלי ענק בניין סמוך לכיכר צה"ל, כיכר ספרא, גשר רבין, גשר רופין, גשר עוזי נרקיס, גשר המיתרים ובניין בפרויקט הולילנד.
ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר: "ירושלים, בירת מדינת ישראל והעם היהודי, מניפה בגאון את דגל הלאום ודגל ירושלים לרגל יום חגה. השנה אנו מציינים 55 שנים לשחרורה של העיר. יום ירושלים הוא מיוחד לכולנו ונציינו במגוון חגיגות מיוחדות - טקסים, אירועים, הופעות, צעדות, סיורים - למשפחות, ילדים, סטודנטים – לכולם, תושבי העיר ועשרות אלפי המבקרים מכל הארץ. חג שמח ירושלים".
מארגני הצעדה אמרו לאחר העימות בממשלה כי "המתנגדים רוצים לחלק את ירושלים", וקראו לשרים ממחנה הימין שלא "להיכנע ללחצים מהשמאל והערבים", כלשונם.

לפיד חושש מנזק מדיני

ביום שלישי שעבר התקיימה התייעצות טלפונית של ראש הממשלה בנט ושרים בנושא מצעד הדגלים. גורמי הביטחון הציגו את הסיכונים שבקיום המצעד והאפשרות של מהומות. שר החוץ יאיר לפיד הביע חשש מנזק מדיני שייגרם אם יהיו עוד תמונות של עימותים, לאחר התמונות המטרידות של הכאת משתתפים בהלוויית שירין אבו עאקלה.
שר הביטחון גנץ לא נקט עמדה נגד, אבל אמר שבשום אופן אסור לבטל אם קובעים שניתן לקיים את המצעד. בר-לב תמך בקיום המצעד והוחלט כי נכון לפרסם את ההחלטה עתה כדי למנוע ספקולציות.
בדיון השתתפו מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, ובסיומו החליט בר-לב לקבל את המלצת המשטרה לקיים את מצעד הדגלים במתווה שהיה נהוג במרבית השנים בעבר - דרך שער שכם ומשם לרחוב הגיא עד הכותל.
בהכנת הכתבה השתתפו עינב חלבי ואטילה שומפלבי