ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד הגיב הערב (שלישי) על החלטתה החריגה של הבולשת הפדרלית בארה"ב (FBI) לפתוח בחקירה משלה לבירור נסיבות הריגתה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה. באירוע הרמת כוסית והצילום המסורתי של ראשי הסיעות בכנסת החדשה הביע לפיד מחאה והבהיר: "חיילי צה"ל לא ייחקרו בידי ה-FBI ולא בידי אף גוף זר או מדינה זרה, ידידותית ככל שתהיה. לא נפקיר את חיילי צה"ל לחקירות זרות ומחאתנו החריפה הועברה לאמריקנים בדרגים המתאימים".

השבעת הכנסת ה-25 - כתבות נוספות

לדבריו, "צה"ל הוא צבא מוסרי וערכי. חיילי צה"ל ומפקדיו מגנים על מדינת ישראל, מתחקרים ביסודיות כל אירוע חריג, ומחוייבים לערכי הדמוקרטיה ולחוקיה".
9 צפייה בגלריה
  יאיר לפיד
  יאיר לפיד
"חיילי צה"ל לא ייחקרו בידי ה-FBI, העברנו מחאה חריפה לאמריקנים". לפיד
(צילום: עמית שאבי)
9 צפייה בגלריה
ראש ה-FBI. ראש הממשלה היוצא: "לא נפקיר את חיילי צה"ל לחקירות זרות"
ראש ה-FBI. ראש הממשלה היוצא: "לא נפקיר את חיילי צה"ל לחקירות זרות"
ראש ה-FBI. ראש הממשלה היוצא: "לא נפקיר את חיילי צה"ל לחקירות זרות"
(צילום: רויטרס)
הודעת משרד המשפטים האמריקני לישראל הגיעה חודשיים אחרי שבישראל הודו כי ב"סבירות גבוהה למדי" העיתונאית נהרגה מירי לא-מכוון של לוחמי צה"ל בג'נין. מדובר במכה קשה לממשלת ישראל ולגופי האכיפה בישראל, שכן מדובר בהבעת אי-אמון ביכולתן של הרשויות בארץ לחקור את הפרשה בעצמן.
המשמעות של פתיחת חקירה היא שה-FBI עלול לדרוש לחקור את החיילים שהיו מעורבים בתקרית בג'נין - ואף לדרוש את העמדתם לדין. החקירה נפתחה כשברקע הפנייה בחודש מאי של 57 חברי קונגרס לראש ה-FBI כריסטופר ריי לחקור את מותה של אבו עאקלה. ישראל ניסתה לשכנע את האמריקנים שלא לפתוח בחקירה - אך נכשלה.
אמש בלשכת רה"מ, במשרד החוץ ובמשרד המשפטים סירבו להגיב - אולי מתוך רצון לבחון כיצד תתפתח החקירה ולהבין אם מדובר בכוונה רצינית להגיע למעורבים בירי או ב"מס שפתיים" למחוקקים בוושינגטון. עוד לפני דבריו של לפיד התייחס לנושא שר המשפטים גדעון סער שאמר: "אנחנו מתנגדים לחקירה הזאת. היא לא במקומה, לא נשתף פעולה עם החקירה הזאת".
9 צפייה בגלריה
גדעון סער בהצהרה לתקשורת
גדעון סער בהצהרה לתקשורת
"מתנגדים לחקירה הזאת, היא לא במקומה"
(צילום: שלו שלום)
"את הנושא עצמו בחנה הפרקליטה הצבאית הראשית, לישראל יש מוסדות משפט משל עצמה ואירועים מבצעיים שלנו לא נשתף פעולה בחקירה עם גורמים זרים, גם עם גורמים זרים ידידותיים. ארה"ב שותפה בממצאי הבדיקה שלנו, אני מניח שהיו שם לחצים פוליטיים כאלה ואחרים שאולי הביאו להחלטה הזאת".
שעה קלה לאחר שנודע על פתיחת החקירה האמריקנית פרסם שר הביטחון בני גנץ הודעה חריפה, שבה הודיע כי ישראל לא תשתף עימה פעולה. "ההחלטה של משרד המשפטים האמריקני לחקור את מותה המצער של שירין אבו עאקלה היא טעות קשה. צה"ל ביצע חקירה עצמאית ומקצועית, שהוצגה לאמריקנים ששותפו בפרטים. הבהרתי לנציגי האמריקנים שאנו עומדים מאחורי חיילי צה"ל, שלא נשתף פעולה עם אף חקירה חיצונית, ולא נאפשר התערבות בענייניה הפנימיים של ישראל", אמר אמש גנץ.
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע באריאל. "הטרור מכה וימשיך להכות"
(צילום: רויטרס)
לפיד התייחס באירוע הרמת הכוסית בכנסת גם לפיגוע שאירע הבוקר באזור התעשייה באריאל, שבו נרצחו שלושה ישראלים ונפצעו שלושה נוספים: "הטרור מכה וימשיך להכות, ועלינו להיות תמיד ערוכים, תמיד מוכנים לפעולה. אני שולח מפה בשם כולנו, כל סיעות הבית, כל ממשלת ישראל וכנסת ישראל, את תנחומינו למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה לפצועים".

חברי הכנסת הושבעו, הרצוג: "האזרחים מותשים"

עוד לפני האירוע בטרקלין שאגאל הכנסת החדשה יצאה לדרך בפעם החמישית תוך שלוש שנים וחצי. הישיבה הראשונה של הכנסת ה-25 נפתחה בנאומו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, ששלח מסר לחברי הכנסת: "בשנה ה-75 למדינה, אזרחי ישראל ניצבים כשהם גאים במדינתם, אבל בה בעת, אם להודות על האמת, הם מותשים מהמאבק הפנימי, ומההשלכות שלו". לאחר נאומו, בזה אחר זה, נעמדו 120 חברי הכנסת החדשה, והצהירו כי ישמרו אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותם במשכן.
לחברי הכנסת הוא אמר: "האחריות מוטלת בראש ובראשונה עליכם – נבחרות ונבחרי הציבור. אחריות לנסות ולהיגמל מההתמכרות לעימותים הבלתי פוסקים, ואם יורשה לי – מהשתעבדות מופרזת ל'מה יכתבו ומה יגידו', ל'מה יזכה ליותר תגובות, לייקים ושיתופים', ול'איך נביא לסערה ברשתות'. אחריות לנשום עמוק, לברר את העובדות, ולשקול היטב - לפני כל נאום, ריאיון ולחיצה על המקלדת".
9 צפייה בגלריה
 צילום הכנסת ה 25
 צילום הכנסת ה 25
הצילום המסורתי של ראשי הסיעות
(צילום: עמית שאבי)

9 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
הרצוג: "האזרחים מותשים". לוי: "הכנסת הקודמת - נקודת שפל"
(צילום: עמית שאבי)
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו שרה נתניהו
בנימין נתניהו שרה נתניהו
בנימין ושרה נתניהו
(צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת)
הוא שלח מסר לממשלה המתגבשת, שהבטיחה לבצע שינויים מפליגים במערכת המשפט. "ביום החגיגי הזה ראוי שנזכור, כי כוחה של הרשות המחוקקת, הוא חלק ממערכת הכרחית ורחבה של איזונים ובלמים. אני מדגיש: לא רק שאפשר לשנות, יש דברים שראוי ורצוי לשנות", אמר. עם זאת: "שומה עלינו לעשות זאת בהקשבה, בדיון פתוח, בשיח מכבד, ובהוגנות. זו כמובן משימה שרובצת לפתחן של שלוש הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת; שעליהן להיות קשובות זו לזו, ובה בעת – להיות מחויבות לחזון המשותף שלנו כעם וכמדינה".
יו"ר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד, שצפוי להיות מוחלף כבר בימים הקרובים בנציג מטעם אחת ממפלגות הקואליציה המתגבשת, אמר כי הכנסת הקודמת "היוותה נקודת שפל בתולדות המדינה בשיח הפוגעני והמשתלח, בערעור על הלגיטימציה של ממשלה שקיבלה את אמון הכנסת ובשבירת כל כללי המשחק הנהוגים שידע הבית הזה".
9 צפייה בגלריה
 צילום הכנסת ה 25
 צילום הכנסת ה 25
בין סמוטריץ' לדרעי. הקשיים של נתניהו בדרך לממשלה
(צילום: עמית שאבי )
9 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה 25
השבעת הכנסת ה 25
נשותיהם של נתניהו, לפיד ולוי
(צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
הוא קרא לפיוס: "השבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון, להתחדשות ולהתנהלות אחרת. בואו ניקח את הדברים הטובים שעשינו בכנסת ה-24, נלמד מהם ונעלה אותם על נס. והיו הרבה". לדבריו, "הדברים שאנו מסכימים עליהם גדולים לאין שיעור מהמחלוקות בינינו".
לאחר נאומו נשמע במליאה המנון התקווה, מי שלא נשארו שם הם חברי הכנסת מטעם חד"ש-תע"ל. יו"ר רע"מ מנסור עבאס נותר במליאה ועמד בזמן ההמנון.
השבעת הכנסת התקיימה כאמור בצל הפיגוע שאירע הבוקר באריאל, וכשראש הממשלה המיועד נתניהו הגיע לכנסת הוא אמר: "זה יום שהיה צריך להיות יום חג לדמוקרטיה הישראלית, אבל הוא גם יום קשה". כשנשאל מתי יקים ממשלה, נתניהו ענה: "בקרוב". ראשי האופוזיציה העתידית נפגשו בהזמנת ראש הממשלה לפיד. בפגישה נכחו יו"ר רע"מ מנסור עבאס, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.