2 צפייה בגלריה
בית קפה
בית קפה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
גבר כבן 70 סירב להתייצב לדיון בבית המשפט, לאחר שהתנגד לבקשת בנו להתמנות לאפוטרופוס שלו בטענה שהוא אינו זקוק לכך. במקום לקבל החלטה בהיעדרו של האב ולמנות לו אפוטרופוס שהיה מגביל משמעותית את עצמאותו האישית והכלכלית, קיבל השופט אריאל ממן את הצעת עורכת דינו והסכים לנהל את הדיון בבית קפה שכונתי שאליו מגיע האב מדי בוקר בעירו.
בשבוע שעבר, הגיע השופט לבית הקפה יחד עם עוזרת משפטית ושני מאבטחים של משמר בתי המשפט, שם פגש את האב, התרשם מעצמאותו, קיבל את טענותיו ופסק כי הוא אינו זקוק לאפוטרופוס.
הגבר, תושב קריית גת, נקלע באחרונה למצב רפואי רגיש שאילץ אותו לעבור ניתוח בידו. לאחר שהסתיים הניתוח בהצלחה, הוא התבקש לאפשר לרופאים לבצע פרוצדורה רפואית נוספת, כהשלמה להליך הקודם. האב סירב לכך נחרצות וטען כי אינו זקוק לכך.
בתגובה, הגיש הבן, מתוך דאגה אמיתית למצבו הרפואי, בקשה לבית המשפט לענייני משפחה בקרית גת, להתמנות לאפוטרופוס על ענייניו האישיים, הרפואיים והכלכליים של אביו, במטרה לקבל כוח משפטי לקידום ההליך.

"לשמחתי השופט נעתר לבקשה"

במהלך הדיון הורה השופט ממן למנות את עו"ד טליה גיגי כאפוטרופסית לדין לאב מטעם מערך זקנה וכשרות משפטית של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, שתייצג אותו בהליך ותשמיע את עמדתו בפני בית המשפט.
"הבנתי מיד שיש יחסים טובים בין האב והבן והם מאד אוהבים ומכבדים אחד את השני, אולם האב התנגד נחרצות לטיפול הרפואי בניגוד לדעת בנו, ומבדיקה שעשיתי מול הרופאים התברר שאכן אין חובה לעשותו, אלא ניתן לבחור בחלופה של מעקב רפואי בקהילה", סיפרה עו"ד גיגי.
היא הוסיפה: "הבעיה הייתה שהאב גם התנגד להגיע לבית המשפט ולספר זאת לשופט, בטענה ש'לא עשה דבר לאיש אז אין סיבה שיתייצב בפני שופט', וגם התנגד שיגיעו אליו הביתה. בסופו של דבר, אחרי ששוחחתי איתו ועלה חשש שהסירוב להתייצב בבית המשפט יפגע בו וישפיע על ההחלטה, הצעתי לשופט לפגוש אותו בבית הקפה האהוב על האב ושבו הוא מבלה כמה שעות מדי בוקר - ולשמחתי השופט נעתר לבקשה".
2 צפייה בגלריה
אולם הדיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים בו ייערך הדיון של רה"מ נתניהו
אולם הדיונים בבית המשפט המחוזי בירושלים בו ייערך הדיון של רה"מ נתניהו
אולם בית משפט, ארכיון. "הקפיד לא להתעקש על גישה פטרנליסטית"
(צילום: עמית שאבי)
בשבוע שעבר, לאחר שעו"ד גיגי יצרה קשר עם מנהל בית הקפה ועדכנה אותו על התוכנית לקיים במקום דיון משפטי, הגיע כאמור השופט לבית הקפה וקיים דיון רשמי, לפרוטוקול, שבמהלכו שוחח עם האב למשך שעה ארוכה ושמע ממנו על מצבו ועל רצונותיו.
בהחלטה שנתן, ציין השופט ממן כי התרשם לטובה ממצבו התפקודי והקוגניטיבי של האב ומיכולתו להביע את דעתו ביחס לבקשה בעניינו ולפרוצדורה הרפואית. הוא דחה את הבקשה למנות עליו את בנו כאפוטרופוס, וקבע כי הבן יסייע לאב בכל דבר ועניין ואף יוכל לקבל מידע רפואי בעניינו במטרה לסייע לו מול המערכת הרפואית, אך זאת מבלי לשמש כאפוטרופוס.
עו"ד גיגי אמרה כי "מה שמאוד מיוחד במקרה הזה הוא שבית המשפט עשה מעל ומעבר כדי לשמוע את האדם שעניינו נידון באופן בלתי אמצעי ובאופן שכיבד אותו, תוך רגישות מיוחדת שהתאימה לסיטואציה". גיגי הוסיפה כי "בית המשפט הקפיד לא להתעקש לנקוט גישה פטרנליסטית, אלא לבוא בעצמו למקום שבו נוח לאדם להשמיע את עמדתו, ולכבד את האדם באשר הוא אדם".