2 צפייה בגלריה
מכתב פניה לאלי בן שם יו"ר יד לבנים
מכתב פניה לאלי בן שם יו"ר יד לבנים
המכתב שנשלח ליו"ר יד לבנים
(צילום: רויטרס)
פרסום ראשון: על רקע המחאה נגד המהפכה המשפטית, פנו מאות משפחות שכולות לאלי בן שם, יו"ר ארגון יד לבנים ואב שכול בעצמו, בבקשה "להוציא את הפוליטיקה" מאירועי יום הזיכרון. "בני משפחות השכול רואים עכשיו בחלחלה גוברת את סערת הקרעים והשסעים מתקרבת לבתי הקברות", כתבו המשפחות שהתאגדו לקבוצה בשם "במותם ציוו".
"פנייתנו אליך היא כואבת, אבל אינה פניה אישית אלא בשם כמה אלפי משפחות כואבות ודואגות", כתבו המשפחות במכתב. "זה כמה חודשים, עם ישראל נמצא בעיצומו של מאבק ערכי ופוליטי שמדינת ישראל לא ידעה כמותו מאז ומעולם. הקרעים והשסעים בקרב הציבור הרחב מחלחלים לכל חלקה טובה, מכים שורשים בכל שעה, בכל מקום ובכל תחום. תפארת היצירה הישראלית שעמלו עליה דורות רבים, החל מחזונו של הוגה המדינה, דרך מבשרי הציונות ועד ימינו אנו, מאיימת להתמוטט עלינו".
2 צפייה בגלריה
טקס הנחת דגל הלאום על קברי חללי צה"ל הר הרצל ירושלים
טקס הנחת דגל הלאום על קברי חללי צה"ל הר הרצל ירושלים
"זה עדיין יום שיש עליו קונצנזוס וצריך להשאיר אותו כך". בית העלמין בהר הרצל, בשנה שעברה
(צילום: יואב דודקביץ')
עוד הוסיפו כי "בתקופה רעה זו, כשצמד המילים 'מלחמת אחים' הפך לאיום שיגרתי, אנחנו מבקשים לפנות אליכם בקריאה להוציא את הפוליטיקה מבתי הקברות, להוציא את בתי הקברות מהפוליטיקה ולמנוע בכך את המהומה שעלולה להתחולל בטקסי יום הזיכרון מעל קברי הנופלים והנופלות, הנרצחים והנרצחות. למען כבודם, אנחנו מבקשים להשמיט מכללי הטקס השנה את נאומי הפוליטיקאים, במקומם יכולים לנאום קציני צבא בכירים בפועל ובדימוס, קציני משטרה ושירותי הביטחון". חותמי המכתב ציינו היכן קבורים יקיריהם ויקיריהן, ומדובר במשפחות שמגיעות מכל חלקי הארץ.
בן שם, שקיבל כבר פניות רבות בנושא, אמר ל-ynet כי "יש לי 8,500 פניות דומות. זו בעיה מאוד קשה ואני אפגש עם משפחות השכול ביום ראשון. יש לי גם פגישה עם שר הביטחון יואב גלנט והשרה מירי רגב, יו"ר ועדת טקסים ואירועים. אנחנו צריכים וחייבים לשקף להם את המצב". הוא הוסיף כי "יש הורים שמתקשרים אליי כמה פעמים ביום. אחד מהם אלוף במיל' שהצהיר כי לא ייתן לפוליטיקאים לדבר ביום הזה ויבוא עם מגפון לבית העלמין. כמוהו יש עוד ויש מקומות כמו באר שבע שצריך להגיע לשם השר איתמר בן גביר, ששם יש התארגנויות גדולות נגד זה".
לדבריו, "יש 54 בתי קברות צבאיים והם פתוחים 24/7, 365 ימים בשנה. מגיעים מיליון וחצי אנשים ביום הזה. מי שצריך להחליט בנושא, ואני לא מקנא בו, צריך לחשוב גם על הפוליטיקאים. לנגד עיניי עומד רק כבודם של הנופלים. של אלו שבזכותם ובזכותן אנחנו חיים במדינה הזאת. שלא יהיו קללות וניבולי פה, אלימות או מחאות כאלו ואחרות וזה לא מופרך. אני ער למתרחש ולקולן של המשפחות, יש פה המון אמוציות. יום הזיכרון זה עדיין יום שיש עליו קונצנזוס וצריך להשאיר אותו כך".