6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
אביב כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי החליט לקצר את ביקורו בארצות הברית ולשוב לארץ בתום הערכת מצב טלפונית שקיים, שעות אחרי הפיגוע בירושלים הבוקר (רביעי) שבו נרצח אריה שצ'ופק בן ה-16 ונפצע באורח אנוש טדסה בן מאדה, גבר בשנות ה-40 לחייו. כוכבי, שאמור היה לחזור ארצה בצהרי יום שישי, עודכן בפרטי הפיגוע הכפול והוא צפוי לנחות בישראל כבר מחר בצהריים.
לפי הערכות ראשוניות במערכת הביטחון, לפיגוע בירושלים אחראים כמה מחבלים יחד. לפי החשד, המחבלים פעלו ללא הכוונה חיצונית או מלמעלה של ארגוני טרור, ותכננו את הפיגוע זמן רב. החשד הראשוני הוא שהחוליה הכירה היטב את האזור שבו בוצעו הפיגועים. המחבלים, לפי החשד, וידאו קודם שיש כמה שיותר אזרחים בתחנת האוטובוס - ואז הפעילו את מטען החבלה בזירה הראשונה בכניסה לירושלים מרחוק.

6 צפייה בגלריה
אריה שצ'ופק
אריה שצ'ופק
אריה שצ'ופק ז"ל שנרצח בפיגוע
6 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
זירת הפיגוע בכניסה לירושלים, הבוקר
(צילום: יואב דודקביץ')
ההערכות הן שמטעני החבלה היו קטנים יחסית, כשרוב הפגיעות נבעו ממסמרים ומרסס שהתפזרו למרחק קצר ופגעו באנשים שעמדו בסמוך. לאחר מכן התפוצץ מטען חבלה נוסף בצומת רמות באופן דומה.
ההערכה היא שהרקע למעשה הוא סוגיית הר הבית וירושלים, ללא קשר לחטיפת הצעיר שנהרג בתאונת דרכים בג'נין וגופתו מוחזקת כעת בידי חמושים, למהומות בחברון בשבת או לחילופי האש בשכם שלשום במהלך כניסת מאות מתפללים יהודים לקבר יוסף. ככל הנראה לא הייתה התרעה ממוקדת לפיגוע הבוקר, אלא הערכות כלליות על דרך פעולה אפשרית לפגוע בתקופה זו גם באמצעות מטעני חבלה.

6 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת הפיגוע בצומת רמות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשכונת רמות
זירת האירוע בשכונת רמות
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בתום הערכת מצב ביטחונית שקיים בקריה, ראש הממשלה יאיר לפיד שלח את תנחומיו למשפחתו של הנרצח בפיגוע. "נער שלא עשה דבר רע לאף אדם בעולם ונרצח רק מפני שהוא יהודי. אני שולח איחולי החלמה ורפואה שלמה לפצועים", אמר לפיד. "זה אירוע שונה באופיו ממה שראינו בשנים האחרונות. מתנהל כעת מאמץ מודיעיני נרחב שיביא לגילוי המחבלים הנתעבים, לגילוי מי שעומד מאחוריהם ומי שמספק להם אמצעי לחימה".
"אני רוצה לומר מפה לאזרחי ישראל - אנחנו נגיע אליהם", המשיך לפיד. "הם יכולים לברוח, הם יכולים להסתתר, זה לא יעזור להם. כוחות הביטחון יגיעו אליהם. אם הם יתנגדו - הם יסוכלו. אם לא, אנחנו נמצה איתם את מלוא חומרת הדין. בהערכת המצב היום הורינו לעבות את הכוחות במרחב ירושלים בימים הקרובים, ולהגביר את הסריקות בכל הגזרות הרלוונטיות. צה"ל, שב"כ והמשטרה פרוסים בשטח בשעות אלה כדי לוודא שלא יהיו פיגועי המשך".