משרד החינוך פרסם היום (ראשון) את נתוני "התמונה החינוכית הארצית", שסוקרים את נתוני הזכאים לתעודת בגרות. על פי הנתונים, ועל אף החשש מהשיבושים שחלו בשל מגפת הקורונה בשנה שקדמה לה, חלה עלייה של 2.6 אחוזים בשיעורי הזכאות לתעודת בגרות בשנת תשפ"א, כש-76 אחוזים מתלמידי כיתות י"ב היו זכאים לתעודת בגרות.
2 צפייה בגלריה
מחלקים תעודות בבית ספר התיכון "גורדון" בתל אביב. ארכיון
מחלקים תעודות בבית ספר התיכון "גורדון" בתל אביב. ארכיון
מחלקים תעודות בבית ספר התיכון "גורדון" בתל אביב. ארכיון
(צילום: ירון ברנר)
נתוני הזכאות לבגרות שפרסם היום משרד החינוך אינו כולל את שיעור הזכאות לבגרות בקרב כלל שנתון תלמידי י"ב שנה זו, ולכן התמונה הכוללת חסרה. נתוני ציוני בחינות הבגרות לשנת הלימודים תשפ"א משקפים את השינויים שנכנסו במתכונת בחינות הבגרות, על רקע התפרצות נגיף הקורונה, שכללו התאמות, בהן צמצום ומיקוד של חומר הלימוד ותוספות של מועדי הבחינות.
משבר מגפת הקורונה שחייב למידה מרחוק ובידודים שיבש את כל תחומי החיים, בהם מערכת החינוך ובחינות הבגרות לשנת 2020. בשל השיבושים היה חשש בקרב התלמידים, המורים וההורים מפני כישלונות בבחינות הבגרות בשנת הלימודים האחרונה. כדי להקל על התלמידים הוחלט על התאמות, בהן מיקוד החומר לבחינה, צמצום החומר, תוספת זמן של 25 אחוזים לבחינה, גמישות גדולה יותר בשאלות הבגרות וריבוי מועדים.
בניגוד לחששות, נמצא כי בבחינות הבגרות לשנת 2021 חלה עלייה בממוצע הציונים. גם בשנת הלימודים תשפ"א נקבע כי התלמידים ייבחנו לכל היותר בחמישה מקצועות, בהם מתמטיקה, אנגלית ושפת אם, ובמקצוע אחד מתוך המקצועות ההומניים, בהם ספרות, תנ"ך, היסטוריה ואזרחות. ובנוסף, מקצוע אחד מתוך אשכול מדעים, בהם כימיה, פיסיקה, מדעי המחשב, ובלבד שהתלמיד משויך לאחת מהמגמות הללו.
2 צפייה בגלריה
נתוני הבגרויות לשנת תשפ"א
נתוני הבגרויות לשנת תשפ"א
נתוני הבגרויות לשנת תשפ"א
התמונה החינוכית הארצית כוללת למידה והישגים, ושיעור זכאות לפי מגזרים, פיקוח, מגדר ואיכות התעודה. מנתוני שיעורי הזכאות לפי המגזרים עולה כי בחברה היהודית 77.8 אחוזים היו זכאים לבגרות (עלייה של שני אחוזים משנת 2020), 74.5 אחוזים בחברה הערבית (ללא מזרח ירושלים, ועלייה של 5.1 אחוזים) 91.3 בחברה הדרוזית (עלייה של 2.1 אחוזים) ו-60.4 אחוזים בחברה הבדואית שבנגב (עלייה של 2.3 אחוזים).
בקרב החברה היהודית, נרשמו 86.3 אחוזי זכאות לבגרות בפיקוח הממלכתי (עלייה של 2.4 אחוזים משנת 2020), 87.7 אחוזים בפיקוח הממלכתי-דתי (עלייה של 1.8 אחוזים), ו-26.2 אחוזים בפיקוח החרדי (עלייה של 2.2 אחוזים). לפי מגדר: 76.6 אחוזים מהבנות זכאיות לבגרות (עלייה של 1.6 אחוזים) בעוד 75.3 אחוזים מהבנים זכאים לבגרות (עלייה של 3.7 אחוזים).
מבחינת איכות התעודה, שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מקרב הלומדים בכיתות י"ב הוא 13.3 אחוזים (עלייה של 2.5 אחוזים משנת 2020). שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת 4 יחידות לימוד במתמטיקה עומד על 19.9 אחוזים (ירידה של 0.2), שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת 5 יחידות לימוד במתמטיקה היה 16.6 אחוזים (עלייה של אחוז). באשר לאנגלית, 42.9 אחוזים היו זכאים לבגרות הכוללת 5 יחידות לימוד (עלייה של 1.4 אחוזים), בעוד 21.6 אחוזים היו זכאים לתעודת בגרות הכוללת 4 יחידות לימוד. שיעור תעודות הבגרות העומדות בתנאי הסף לקבלה ללימודים אקדמיים עומד על 64.5 אחוזים (עלייה של 0.8 אחוזים).
המשרד פרסם גם את נתוני השקיפות התקציבית לשנת הלימודים תשפ"א, שהצביעו על שלושה ממצאים עיקריים: תלמידים מהפריפריה, מהדרום ומהצפון, מתוקצבים יותר בממוצע מתלמיד מהמרכז. בעוד שתלמיד בבית ספר יסודי מהמרכז מתוקצב בממוצע ב-16,090 שקלים, תלמיד בבית ספר יסודי ממחוז צפון מתוקצב בממוצע ב-19,079 שקלים, ותלמיד ממחוז דרום מתוקצב בממוצע ב-18,531 שקלים.
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמרה כי התמונה החינוכית "מאפשרת ללמוד על רמת ההישגים והמיפוי בשטח, ומחדדת היכן יש לחזק ולפעול לצמצום פערים ומניעת נשירה, ולטפל באופן ממוקד במקומות הנדרשים". מנכ"לית המשרד דלית שטראובר אמרה כי הישגים בחינוך "אינם מטה של קסם. הם כרוכים בעבודה מורכבת ומפרכת, באורך רוח ובאמונה יוקדת".
השנה יצאה לדרך הרפורמה בבגרויות במקצועות המח"ר (מורשת, חברה ורוח), והחל משנת הלימודים תשפ"ה (2025) מתכונת ההיבחנות בבגרות תעבור שינויים. לאור זאת, התלמידים יבצעו עבודת מחקר במקצועות היסטוריה, תנ"ך, ספרות ואזרחות. בתום הגשת העבודה התלמידים ייבחנו על ידי בוחן חיצוני, וציון תעודת הבגרות יהיה ציון חיצוני.
פילוח הנתונים המלא לפי יישובים ובתי ספר יפורסם בהמשך השבוע.
פורסם לראשונה: 13:59, 11.09.22