נשיא ברזיל לולה דה סילבה הורה הערב (שני) על החזרת השגריר בתל אביב פדריקו מייר, שעות לאחר ששר החוץ ישראל כץ ערך לו שיחת נזיפה במוזיאון יד ושם - ואף כינה את לולה "אישיות בלתי-רצויה". במקביל, זומן השגריר הישראלי דניאל זוהר-זונשטיין לשיחת נזיפה בשעה 23:00 (שעון ישראל).
1 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה  ו ישראל כץ עם שגריר ברזיל בישראל
נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה  ו ישראל כץ עם שגריר ברזיל בישראל
נשיא ברזיל. הורה על חזרת השגריר לביתו, אחרי שיחת הנזיפה ביד ושם
(צילום: Ricardo STUCKERT / BRAZILIAN PRESIDENCY / AFP)
הסערה החלה אתמול, אז בהצהרה יוצאת דופן בחריפותה נגד ישראל, לולה לא רק האשים אותה ברצח עם בעזה, אלא גם טרח להשוות את מעשיה להשמדת העם היהודי בידי היטלר והנאצים. "מה שקורה ברצועת עזה איננו מלחמה, אלא רצח עם", אמר הנשיא לולה לכתבים בביקור באדיס אבבה, אתיופיה, שם השתתף בפסגת האיחוד האפריקני.
"זו אינה מלחמה של חיילים נגד חיילים. זו מלחמה בין צבא עם מוכנות גבוהה לבין נשים וילדים. מה שקורה ברצועת עזה לעם הפלסטיני לא קרה בשום תקופה אחרת בהיסטוריה. למעשה, זה קרה לפני כן: כשהיטלר החליט להרוג את היהודים".
"אדוני השגריר", אמר שר החוץ הישראלי לשגריר ברזיל בסיור ביד ושם, "הבאתי אותך למקום שמעיד יותר מכל מה עשו הנאצים שרצחו שישה מיליון מבני עמנו היהודים, כולל את בני משפחתי. הדברים שאמר נשיא ברזיל, שהשווה בין המלחמה הצודקת של ישראל נגד החמאס לבין מעשה השמדה של הנאצים והיטלר נגד היהודים, הם חרפה והתקפה אנטישמית חמורה".
כץ אף העביר מסר לנשיא באמצעות השגריר. "אני מבקש למסור לנשיא, בשמי ובשם מדינת ישראל, שאנחנו לא נסלח והוא אישיות בלתי רצויה בישראל כל עוד הוא לא יחזור בו ויתנצל", הצהיר.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בחריפות: "דבריו מבישים וחמורים. מדובר בזילות השואה ובניסיון לפגוע בעם היהודי ובזכותה של ישראל להגן עצמה". נתניהו הדגיש כי "ההשוואה בין ישראל לשואת הנאצים ולהיטלר היא חציית קו אדום. אנו נלחמים למען הגנת ישראל והבטחת עתידה עד לניצחון המוחלט, תוך שמירה על הדין הבינלאומי".