הנשיא החדש של איראן, איברהים ראיסי, מינה דיפלומט אנטי-מערבי לשר החוץ שלו. ראיסי, שהושבע לתפקיד ב-5 באוגוסט, הציג היום לפרלמנט בטהרן את חברי הממשלה החדשה.
4 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שר החוץ החדש של איראן
(צילום: AP)
הפרלמנט האיראני, שנשלט על-ידי השמרנים, יצביע על המועמדים של ראיסי לשרים בממשלה וצפוי להודיע רשמית על המינויים בסוף השבוע. למרות שבקמפיין הבחירות שלו עסק ראיסי במעמד האישה באיראן, בממשלה החדשה שלו לא צפויה להיות אף אישה בתפקיד שרה.
המינוי הבולט ביותר בממשלה החדשה של ראיסי, איש דת שמרן וקיצוני, הוא חוסיין אמיר עבדוללהיאן בן ה-56. עבדוללהיאן יחליף את מוחמד ג'וואד זריף, שנחשב מתון ממנו. הוא ייכנס לתפקיד ברקע המבוי הסתום בשיחות על הצלת הסכם הגרעין. איראני שלוקח חלק בשיחות, וביקש להישאר בעילום שם, אמר לרויטרס על שר החוץ החדש: "הוא דיפלומט שמרן מאוד. אם משרד החוץ ימשיך להיות אחראי על תיק הגרעין של איראן, אין ספק שטהרן תאמץ גישה נוקשה מאוד בשיחות".
4 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
"אין ספק שאיראן תאמץ גישה נוקשה מאוד בשיחות הגרעין"
(צילום: AFP)
כלי תקשורת באיראן דיווחו כי ייתכן שהאחריות על מו"מ הגרעין תעבור ממשרד החוץ - שבתקופת רואחני עמדו בראשו גורמים מתונים יחסית - למועצה העליונה לביטחון לאומי, שחבריה מוסרים עדכונים למנהיג העליון עלי חמינאי. לחמינאי, נזכיר, שמורה המילה האחרונה בכל סוגיה על סדר היום באיראן - כולל בנושאים שקשורים לתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית.
לפי רויטרס לשר החוץ החדש של איראן יש קשרים קרובים עם משמרות המהפכה, עם תנועת חיזבאללה ועם שלוחות אחרות של איראן במזרח התיכון. "בחירתו של ראיסי מראה שהוא מעניק חשיבות לנושאים אזוריים במדיניות החוץ שלו", אמר גורם איראני לשעבר על המינוי במשרד החוץ.
4 צפייה בגלריה
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
ראיסי בטקס ההשבעה בפרלמנט בטהרן, בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
הטלוויזיה הממלכתית באיראן הציגה את עבדוללהיאן כ"דיפלומט יוקרתי של ציר ההתנגדות". בעבר היה עבדוללהיאן השגריר של איראן בבחריין. בין 2011 ל-2016 כיהן בתפקיד סגן שר במשרד החוץ, ובין 1997 ל-2001 היה דיפלומט בשגרירות האיראנית בבגדד. עבדוללהיאן היה הנציג של איראן בשיחות עם גורמים אמריקנים ב-2007 בבגדד, שעסקו במצב הביטחוני בעיראק.
ב-2018 כתב בטוויטר שהשיחות עסקו ב"בריונות האמריקנית", והדגיש כי "מו"מ עם אמריקה מעולם לא היה טאבו". באותה שנה לעג לאיומים של בנימין נתניהו לאיראן, והצהיר כי לא רק נתניהו הגיע לסוף דרכו כראש ממשלה - אלא גם ישראל הגיעה אל סוף דרכה. עבדוללהיאן הדגיש אז כי ישראל מוקפת מכל עבריה, ולכן אם תעשה טעות – תשלם את המחיר.
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף עם שר החוץ הרוסי ב טהרן
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף עם שר החוץ הרוסי ב טהרן
שר החוץ היוצא, מוחמד ג'וואד זריף
(צילום: EPA)
"לישראל אין האומץ או היכולת לעשות ולו את הטעות הקטנה ביותר נגד הרפובליקה האיסלאמית. הסיבה לכך היא שהמודיעין שלנו אסף מודיעין מדויק מאוד על מצבה הנפשי והפסיכולוגי של ישראל, על יכולותיה ועל חולשותיה", אמר עבדוללהיאן. הוא הוסיף כי "אם ישראל תבצע אפילו את הטעות הקטנה ביותר נגד איראן, נחריב את תל אביב וחיפה עד עפר. לכן הציונים לא מעיזים לפעול נגדנו".
שר הפנים בממשלה של ראיסי יהיה אחמד וחידי – לשעבר שר ההגנה ומפקד כוח קודס. ב-2007, לבקשת ארגנטינה, פרסם האינטרפול ארבעה צווי מעצר נגד אישים איראנים – בהם וחידי – על מעורבות במתקפת הטרור בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994, שבה נהרגו 85 בני אדם.