שיחות הגרעין חודשו היום (שני) בווינה - ובישראל מנסים להשפיע על המעצמות. ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד - שנפגש בלונדון עם שרת החוץ הבריטית וראש הממשלה בוריס ג'ונסון - פרסמו הצהרות עבור המנהיגים שמשתתפים בשיחות, כשבכולן מסר אחיד ובקשה אחת ברורה: אל תיכנעו לסחטנות של איראן.
ראשון היה ראש הממשלה, שאמר כי "איראן תגיע למשא ומתן עם מטרה ברורה: להסיר את הסנקציות, בתמורה לכלום כמעט. לא רק שהיא תשמור על תוכנית הגרעין שלה - היא תקבל עליה תשלום".
בטהרן, טען בנט, לא מסתירים את הכוונות שלהם. "לפני ימים אחדים, הפיקוד הבכיר של הכוחות המזוינים של איראן הכריז, ואני מצטט: 'לא נסוג מהשמדת ישראל. אפילו לא מילימטר אחד'".

שיחות הגרעין - כתבות נוספות

"רק השבוע המשטר ירה בבני עמו שלו ברחובות כיוון שהעזו למחות על מחסור המים במדינתם. כן, הם ירו באזרחים שלהם כיוון שהיו צמאים. משטר רצחני שכזה אין לתגמל", הבהיר.
בנט ציין כי "למרות הפרותיה של איראן וחתירתה תחת הפיקוח על הגרעין, היא תגיע לשולחן המשא ומתן - ויש כאלה שחושבים שהם זכאים להסרת סנקציות ולמאות מיליארדי דולרים שיזרמו למשטר הרקוב שלהם. הם טועים".
"לאיראן לא מגיע לקבל שום מענקים, שום עסקאות במחיר מציאה ושום הסרת סנקציות בתמורה לאכזריות שלהם. אני קורא לבעלות בריתנו ברחבי העולם: אל תיכנעו לסחטנות הגרעינית של איראן".
3 צפייה בגלריה
איראן צרפת איברהים ראיסי
איראן צרפת איברהים ראיסי
"משטר רצחני שכזה אין לתגמל". ראיסי
(צילום: AP)
אחריו, היה זה השר גנץ, שהתייחס לנושא במסגרת טקס מעבר אמ"ן לנגב. "בימים אלו, צוותים ישראלים חולקים עם ידידותנו בעולם מידע מודיעיני המצביע על המשך הדהירה של איראן לגרעין תוך הפרת ההסכם שבתוקף עם מדינות אירופה".
"לזמן שעובר חייב להיות מחיר שיתבטא בסנקציות כלכליות ופעולות צבאיות, בכדי שהאיראנים יעצרו את המירוץ הגרעיני ואת התוקפנות האזורית", הוסיף גנץ, והבהיר: "איננו מתנגדים לשיחות - אך אסור לתת יד למריחות".
"איננו מתעלמים מהצורך הבינלאומי והאזורי להגיע לפתרון מול האיראנים, אך איננו פותרים את עצמנו כמדינת ישראל חזקה ועצמאית מלהעמיד את הפתרונות שלנו להגן על עצמנו במו ידינו כשנחליט שכך צריך לעשות", סיכם.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן
בני גנץ בישיבת סיעת כחול לבן
"איננו מתנגדים לשיחות - אך אסור לתת יד למריחות". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
את ההתייחסות שלו לנעשה בווינה, נשא לפיד בהצהרה משותפת עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. בריטניה, נזכיר, היא אחת המעצמות שמשתתפות בשיחות לצד גרמניה, סין, רוסיה, צרפת וארה"ב שמשתתף בהן באופן לא ישיר. "המאבק בין דמוקרטיות שומרות חוק לארגוני טרור רצחניים אינו מאבק בין נרטיבים. זהו מאבק בין טוב לרע", אמר לפיד.
"החברות בין בריטניה לישראל התבטאה לאחרונה בהחלטת הממשלה להכריז על החמאס כארגון טרור. חברותנו תבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים בנחישות המשותפת שלנו למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, בכל מחיר".

עוד לפני שנועד עם ג'ונסון, הוא נשא הצהרה עם מקבילתו, שרת החוץ הבריטית אליזבת טראס, ואמר: "האיראנים מגיעים לשיחות האלה במטרה אחת בלבד - להסיר את הסנקציות".
"הם ישחקו על זמן, הם ירוויחו מיליארדים מהסרת הסנקציות, הם ימשיכו לרמות את העולם, ולקדם בחשאי את תוכנית הגרעין שלהם. זה מה שהם עשו בעבר, וזה מה שהם יעשו גם הפעם".
"העולם חייב למנוע זאת", סיכם לפיד, "והוא יכול למנוע זאת. להדק את הסנקציות. להדק את הפיקוח. לנהל את השיח מעמדת כוח. ישראל תמיד תגן על עצמה, אבל אנחנו יודעים שאנחנו לא לבד, והיד שלנו מושטת לשלום".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"העולם חייב למנוע זאת". ביידן
(צילום: AP)
השיחות חודשו מוקדם יותר הערב כחמישה חודשים לאחר שהופסקו. מאז עלה לשלטון באיראן נשיא חדש, איברהים ראיסי, שנחשב לשמרן וקיצוני מקודמו חסן רוחאני. לאור הקשיים בסבבים הקודמים, וזהות הנשיא החדש של איראן, רבים במערב לא מאמינים שהסבב השביעי של השיחות יובילו לתוצאות משמעותיות.