יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', התייחס היום (שלישי) למערכת הפוליטית בישראל, ובריאיון לאולפן ynet אמר כי "איילת שקד איבדה את ערכיה, נפתלי בנט הוא לא ראש ממשלה לגיטימי". על רע"מ אמר כי היא "מסכנת בעיקר את החברה הערבית, הפשיעה שם היא בגלל עבאס", ועל שרת התחבורה מיכאלי, שרוצה לקדם תחבורה ציבורית בשבת, אמר: "פופוליזם זול".
"אני חושב שבמחנה הלאומי יש שבר מאוד גדול, וסוג של אובדן אמון במערכת הפוליטית", אמר סמוטריץ'. "הרי נפתלי בנט נבחר על בסיס מצע מסוים, הפנה עורף ב-180 מעלות לכל ההבטחות המהותיות, המשמעותיות והעקרוניות שלו. הוא הפנה עורף לערכים, למצביעים ולהבטחות. אז אנשים אומרים 'למה לי פוליטיקה? בשביל מה צריך את זה?'. אני אומר שהדבר הכי מסוכן שיכול לקרות לנו עכשיו זה להיכנס לאדישות ולייאוש".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ואיילת שקד
נפתלי בנט ואיילת שקד
"הוא לא לגיטימי והיא איבדה את ערכיה". בנט ושקד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- אתה לעומת זאת לא הפרת, ומנעת מנתניהו להקים ממשלה עם רע"מ. "אני השתדלתי לעמוד על העקרונות שאני מאמין שטובים וחשובים וקריטיים למדינת ישראל, ולא להפוך אותה לבת ערובה של תומכי טרור אנטי-ציונים. אנחנו רואים את המחירים של זה, רק אתמול פורסם שאי אפשר לקדם שלושה חוקים שקשורים למערכת הביטחון, כי מה לעשות - אתה יושב עם תומכי טרור אנטי-ציונים בכנסת, והם לא מוכנים לתמוך ולחזק את מערכת הביטחון. יושבת היום בקואליציה מפלגה שכל מדינת ישראל תלויה בה, ואני שמח שהצלחתי למנוע מהימין לייצר את האיוולת הזאת".
"רע"מ מסכנת בעיקר את החברה הערבית, שבעשורים האחרונים עברה תהליכי מערביזציה מאוד גדולים, למשל בירידה בשיעור הילודה, ועכשיו תעבור תהליכי איסלאמיזציה מאוד מסוכנים", המשיך סמוטריץ'. "זה נורא לחברה הערבית, וזה יתפוצץ בהמשך לחברה היהודית בפרצוף, בפרץ לאומנות מאוד גדול שאנחנו רואים אותו יום יום שעה שעה. רק הלילה זרקו אבנים על אוטובוס בנגב בדרכו לאילת. מדובר בהקצנה לאומנית מאוד מסוכנת. תוסיף לזה גם את הפשיעה בחברה הערבית. מנסור עבאס הוא שורש הבעיה".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
"בפוליטיקה הישראלית אין ערכים, אין דרך ואין אידיאולוגיה". סמוטריץ'
(צילום: הדר יואביאן)
- איך עבאס קשור לפשיעה? "הפשיעה בחברה הערבית היא תוצר של הרבה מאוד שנים של צריבה תודעתית ששוללת את הלגיטימציה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. כשאין מקור סמכות, אז גם אין חובת ציות לחוקים שמקור הסמכות הזה מוציא. החברה הערבית מתחנכת במשך הרבה שנים לכפור בזכות קיומה של מדינת ישראל ולא נותנת לה לגיטימציה, למשל בבנייה הלא חוקית, בריבוי הנישואין, בנהיגה העבריינית, בהברחות הסמים והנשק והזנות והפרוטקשן וכו' וכו'. אם רוצים לטפל באלימות צריך הרבה משטרה, הרבה כוח והרבה אכיפה, אבל צריך גם לצרוב בתודעה שזו מדינה ריבונית, ושצריך לכבד אותה ולציית לחוקיה".
- דלת בימין עדיין פתוחה לאיילת שקד? "זה לא מעסיק אותי, אבל היא חד משמעית איבדה את ערכיה. היא עושה את ההיפך הגמור ממה שהיא אמרה קודם. היא הבטיחה לא לשבת עם השמאל ולא להפוך את יאיר לפיד לראש ממשלה. היא גם נכנעה באופן טוטאלי לווליד טאהא בחוק החשמל. אני לא יכול לכבד ולתת אמון באנשים שאין להם אידאולוגיה, מי שתוך חודש מסוגל לומר דבר בהיפוכו באותה נחרצות.
4 צפייה בגלריה
 מנסור עבאס
 מנסור עבאס
"שורש הבעיה של הפשיעה בחברה הערבית". עבאס
(צילום: AFP)
"אני רוצה פוליטיקה של אידיאולוגיה, אני רוצה את המערכת הפוליטית כזירה להתגוששות רעיונית בין גישות שונות, ציבורים שונים שמחזיקים באידיאולוגיות שונות. אני לא מוכן שהיא תהפוך לזירה פרסונלית שבה האדם במרכז, ודעותיו יכולות להתחלף כמו גרביים, כי דברים שרואים מכאן לא רואים משם. הפוליטיקה הישראלית בשנים האחרונות הופכת לפוליטיקה פרסונלית, כן ביבי לא ביבי, כן יאיר לפיד, בני גנץ ונפתלי בנט. אין ערכים, אין דרך ואין אידיאולוגיה. אנחנו המפלגה היחידה היום שיש לה את הדברים האלה ושאפשר לסמוך עליה".
- נפתלי בנט הוא רה"מ שלך? "הוא ראש הממשלה של מדינת ישראל, הוא ראש ממשלה חוקי ואני אציית לכל הנחיותיו, כי אוי ואבוי אם נגיע לאנרכיה. אבל הוא לא ראש ממשלה לגיטימי. הוא עשה מעשים שלא ייעשו, הוא שיקר, הונה וגנב את הבחירות. הוא הרס את הדמוקרטיה בעיוות הזה כראש ממשלה עם שישה מנדטים. העיוות הזה בין רצון הבוחר למה שהוא מקבל בסוף הוא לא לגיטימי, ממשלה שנשענת על תומכי טרור היא לא לגיטימית וצריך לעשות הכל כדי להפיל אותה".
4 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
"מתנהלת בפופוליזם זול". מיכאלי
(צילום: אביגיל עוזי)
- מה אתה חושב על שרת התחבורה מיכאלי, שמדברת על תחבורה ציבורית בשבת? "זה עצוב לי בשני מישורים, קודם כל כי זה באמת פוגע בזהות ובאופי היהודי של המדינה, וזו אחת הרעות החולות של הממשלה הזאת, שדורסת כמעט כל דבר שהתקבע כאן בהרבה מאוד שנים של סטטוס קוו. בלי שנשמר את הסממנים של הזהות היהודית אין לנו באמת זכות קיום כאן. הרי באיזה זכות אנחנו כאן בארץ הזאת? באיזה זכות אנחנו גם נלחמים באחרים, שאולי היו כאן לפנינו במאות האחרונות בהיסטוריה הקצרה של האזור הזה? הזכות הזאת היא בשל העובדה שאנחנו יהודים, ויש לנו תורה, תנ"ך, שורשים והיסטוריה.
"הייתי שר התחבורה, אני מכיר את אתגרי התחבורה ובדגש על התחבורה הציבורית. הפכתי לפריק של תחבורה ציבורית ב-10 חודשים שלי במשרד, ואני יכול להגיד ש-95 אחוז מהבעיות לא קשורות בכלל לתחבורה הציבורית בשבת. מה שעושה עכשיו מרב מיכאלי זה בפופוליזם זול ללכת לחמישה אחוז האלה כדי לברוח מלתת תשובות".