"כשופט בן למיעוט הערבי, תקופה זו לא הייתה קלה עבורי". כך אמר היום (ראשון) בהתרגשות שופט בית המשפט העליון הפורש ג'ורג' קרא, בטקס הפרידה ממנו לרגל צאתו לגמלאות. "בחמש השנים האחרונות, בתקופה בה כיהנתי בבית המשפט העליון, ידעה המדינה והחברה בישראל תהליכים פוליטיים וחברתיים מקטבים שהעמיקו את השסע בין ערבים ליהודים".
כל הצמרת המשפטית התכנסה היום להיפרד מהשופט קרא, שכיהן שש שנים בבית המשפט העליון והיה השופט הערבי-נוצרי הראשון בעליון.
4 צפייה בגלריה
טקס פרידה מהשפוט ג'ורג' קרא
טקס פרידה מהשפוט ג'ורג' קרא
"לא נורא להיות בדעת מיעוט". השופט קרא (במרכז) בטקס הפרישה
(צילום: יונתן זינדל)
4 צפייה בגלריה
טקס פרידה מהשפוט ג'ורג' קרא
טקס פרידה מהשפוט ג'ורג' קרא
טקס הפרידה מהשופט קרא
(צילום: יונתן זינדל)
בהתייחסו להיותו שופט ערבי אמר קרא שאף שהתקופה זו לא הייתה קלה עבורו, "הבעתי את דעתי, וכפי שנהגתי לומר מידי פעם למתמחים שלי - "טוב להיות בדעת רוב, אך לא נורא להיות במיעוט. אך המחלוקת הייתה תמיד לשם שמיים, לשם האמת ולגופו של עניין. עשיתי זאת מתוך אמונה כנה בעמדתי".
השופט הפורש קרא להקדים ולעגן את עקרון השוויון בחקיקה. "אין בכוונתי להביע עמדה באשר לדרך ולאופן בה ייעשה אותו עיגון חקיקתי. אך ככל שייעשה, ראוי לו שיקיף את כלל אזרחי המדינה".
4 צפייה בגלריה
טקס פרידה מהשפוט ג'ורג' קרא
טקס פרידה מהשפוט ג'ורג' קרא
"שילוב בין מצוינות משפטית, סובלנות והבנת האחר". אסתר חיות (מימין)
(צילום: יונתן זינדל)
קרא, שהיה שופט פלילי מובהק שלחם בעבר בפשיעה המאורגנת, ביקש לייחד מילים לפשיעה במגזר הערבי. "פשיעה בכלל ובחברה הערבי בפרט, אינה מכת גורל או גזירת שמיים, דומה היא יותר למחלה המקננת בגוף האדם, כך היא מקננת בחברה. היא אף מדבקת, משהאלימות חוצה מגזרים. כך, וככל שהמערכת החיסונית חזקה, פשיעה מתקיימת בעצימות נמוכה ונשלטת, שהרי לא בעולם אוטופי אנו חיים".
קרא אף מנה את הסיבות לדעתו להתגברות האלימות, ואמר כי חברה מתוקנת אינה יכולה להשלים איתה. "לאחרונה המערכת החיסונית של החברה נחלשה. המירוץ אחרי הכסף הקל המושג כפרי העיסוק בפשיעה, היחלשות התא המשפחתי, התרופפות הסמכות ההורית, השיח האלים והיעדר אכיפה והרתעה - הביאו לכך שהפשיעה הרימה את ראשה והיא מאכלת בכל חלקה בחברה, כשאת המחיר משלמים לעתים קרובות גם אזרחים תמימים. חברה מתוקנת איננה יכולה להשלים עם השתוללות הפשע ברחובותיה, יהיו סיבותיו ומחולליו אשר יהיו".
לדבריו, בטווח המיידי, וכצעד חירום ראשוני, יש מקום להגברת האכיפה ויש לברך על כל צעד שרשויות החוק נוקטות בכיוון זה. "אך האתגר גדול והמלאכה מרובה. באשר לטווח הארוך - יש להשקיע בחינוך לסובלנות, להידברות ואי-אלימות, אך עד שזרעים אלה ינבטו, וכדי לאפשר להם מצע ואקלים מתאים לכך, נדרשת אכיפה בלתי מתפשרת בטווח המידי".
4 צפייה בגלריה
השופט ג'ורג' קרא
השופט ג'ורג' קרא
השופט ג'ורג' קרא
(צילום: אוהד צויגנברג)
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ציינה שקרא מוכר לכולם כמשפטן מצוין ויסודי, והמאפיינים הללו שזורים כחוט השני לאורך כל הקריירה המשפטית העשירה שלו.
"השילוב בין מצוינות משפטית שמאפיינת את ג'ורג', ובין ערכים של סובלנות והבנת האחר אשר הנחו את דרכו, ניכר בכל אחד ואחד מפסקי הדין שכתב, והשילוב הזה הוא שסלל את דרכו של ג'ורג' במעלה הערכאות של הרשות השופטת עד בית המשפט העליון, שבו כיהן מאז 2017", אמרה חיות. "גוף הפסיקה שיצא תחת ידו של ג'ורג' ממחיש את הקשר ההדוק שבין התיאוריה המשפטית לחוכמת המעשה, שהביא עמו ג'ורג' אל כס השיפוט לאחר שנים של פעילות כעורך דין".
חיות ציינה כי ניכרה בקיאותו הרבה של השופט קרא בעובדות המקרה ובחומר הראיות, לצד הבנה עמוקה בנפש האדם ומניעיו. "כל אלו, בשילוב עם ידע משפטי נרחב, הצמיחו פסקי דין שהם דוגמה ומופת לכתיבה משפטית מבוססת, מנומקת ותכליתית; כתיבה מהודקת ורגישה שכל מילה בה נשקלה בקפידה".
לדברי הנשיאה, קרא הביא אל חזית השיח המשפטי את החוויה והתחושות של קבוצת המיעוט הערבי בחברה הישראלית, תוך הדגשת המורכבוּת המשפטית של הסוגיות הרגישוֹת שהתעוררו בעתירות וחידוד נקודות המחלוקת. "דעת המיעוט הזו, ככל דעת מיעוט בסוגיות עקרוניות, יש לה תפקיד חשוב בקידום השיח המשפטי בין חברי ההרכב וכן בקידום השיח הציבורי בהן".
לדבריה, המערכת השיפוטית רואה חובה לשמר ולקדם את המגוון האנושי בכל ערכאות השיפוט. "אנו מקפידים לצעוד בה בהתמדה ולקדם שיקוף ראוי של כל קבוצות האוכלוסייה בחברה הישראלית. זאת כמובן לצד הקפדה על אמות מידה של מצוינוּת, מקצועית ומזג שיפוטי".