המשטרה הפדרלית בברזיל מאשימה את הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו בזיוף תעודת החיסון לקורונה שלו. מסקנות המשטרה הברזילאית, בתום חקירה פלילית נגד בולסונרו ומקורביו, סוללת את הדרך להעמדתו לדין בבית המשפט העליון.
בולסונרו מסובך בכמה פרשות נוספות, אך כרגע נראה שזו תהיה הפרשה הראשונה שמובילה לכתב אישום. בית המשפט העליון פרסם היום (שלישי) את מסקנות המשטרה, שטוענת שבולסונרו ו-16 מעורבים נוספים הכניסו נתונים שקריים למאגר הנתונים של מערכת הבריאות הציבורית. הם זייפו את הנתונים כדי להנפיק תעודות התחסנות לנשיא דאז, בתו בת ה-12 ומקורבים אחרים.
4 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו יוצא לטייל אחרי שהחלים מ נגיף קורונה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו יוצא לטייל אחרי שהחלים מ נגיף קורונה
בולסונרו ב-2020, אחרי שהחלים מנגיף הקורונה
(צילום: רויטרס)
בולסונרו הנהיג את ברזיל במשבר הקורונה, זלזל בחומרת המגפה והתבטא בצורה קשה נגד החיסון וההגבלות שהטילו מדינות המחוז בארצו. במהלך המגפה נדבק בנגיף ואושפז, אך גם לאחר מכן לא שינה את דרכו והתעמת עם מדינות המחוז. הממשל הפדרלי התעלם מכמה מיילים של חברת "פייזר", שב-2020 הציעה למכור לברזיל עשרות מיליוני מנות של החיסון לקורונה.
בנוסף התבטא בולסונרו נגד החלטתה של מדינת המחוז סאו פאולו לרכוש חיסונים של החברה הסינית "סינובאק", בתקופה שבה חיסונים אחרים לנגיף לא היו זמינים. המגפה גבתה את חייהם של יותר מ-700,000 איש בברזיל, מהמדינות המאוכלסות בעולם.
4 צפייה בגלריה
עצרת תמיכה בבולסונרו בסאו פאולו, ברזיל
עצרת תמיכה בבולסונרו בסאו פאולו, ברזיל
עם דגל ישראל: עצרת תמיכה בבולסונרו בסאו פאולו
(צילום: NELSON ALMEIDA / AFP)
לפי המשטרה בולסונרו "הקים ארגון פשע" כדי לזייף את הנתונים במאגר של מערכת הבריאות. החקירה גילתה שלפי התעודה המזויפת של בולסונרו הוא כביכול קיבל את החיסון לנגיף בסאו פאולו ביולי 2021, למרות שלא היה בעיר באותה העת. תעודת המתחסן אפשרה לו להמריא מברזיל למדינות שאסרו על מי שאינו מחוסן להיכנס לשטחן.
בולסונרו היה זקוק לתעודת מתחסן כדי להיכנס לארה"ב, שבה שהה בימים האחרונים לכהונתו ובתחילת כהונתו של מנהיג השמאל לולה דה סילבה – שניצח אותו בבחירות. הוא עזב בצל החקירות המתנהלות נגדו, ויריביו טענו שהוא "ברח" מארצו. הוא חזר לברזיל אחרי שלושה חודשים - למרות סכנת מעצר.
4 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מחוץ ל קלפי ב ריו דה ז'ניירו
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מחוץ ל קלפי ב ריו דה ז'ניירו
הפסיד בבחירות ו"ברח" לארה"ב
(צילום: AFP)
חלק מהחקירות של בולסונרו קשורות להתקפות שלו על מערכת ההצבעה בבחירות, למעורבתו האפשרית בהסתערות של תומכיו על בניין הקונגרס בברזיליה, ולפרשת התכשיטים - בשווי של יותר מ-3 מיליון דולר – שהוא ורעייתו קיבלו ממלך סעודיה ולא מסרו למדינה כמתבקש.
על בולסונרו כבר נאסר לחזור למערכת הפוליטית עד 2030, בגלל שהפיץ מידע שקרי על מערכת ההצבעה בבחירות. לאחרונה החרימה המשטרה את הדרכון שלו, במסגרת חקירת "מהומות הקפיטול של ברזיל". תומכי בולסונרו לא הכירו בניצחונו של לולה, ובשבוע שעבר אמרו ראשי הצבא וחיל האוויר כי בולסונרו שוחח איתם על ניסוח של צו אפשרי שימנע את העברת השלטון.
4 צפייה בגלריה
עימות מכריע לקראת ה סיבוב השני בחירות ב ברזיל הנשיא ז'איר בולסונרו נגד לולה דה סילבה
עימות מכריע לקראת ה סיבוב השני בחירות ב ברזיל הנשיא ז'איר בולסונרו נגד לולה דה סילבה
הנשיא לשעבר יישלח לכלא? בולסונרו מסובך בחקירות פליליות
(צילום: AFP)
בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס הכחיש בולסונרו את טענת המשטרה – והצהיר שהוא לא קיבל את החיסון לקורונה. "זו חקירה בררנית. אני רגוע, אני לא חייב לאף אחד כלום. העולם יודע שלא לקחתי את החיסון", טען הנשיא לשעבר בשיחה עם רויטרס.
לשכת התובע הכללי בברזיל תצטרך להכריע אם לקבל את מסקנות המשטרה, ולהגיש כתב אישום נגד בולסונרו בבית המשפט העליון. אם בולסונרו בן ה-68 יורשע בעבירת ההונאה שמייחסת לו המשטרה הוא עשוי להישלח למאסר של שנתיים עד 12 שנה. העונש המירבי על העבירה השנייה שמיוחסת לו, הקמת ארגון פשע, היא ארבע שנות מאסר.