בשייח ג'ראח, השכונה שלא יודעת שקט או מנוחה, המתיחות גוברת בימים האחרונים לאחר שח"כ איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) הקים בה "לשכה פרלמנטרית" במחאה על הצתת ביתו של תושב השכונה, טל יושבייב. הערב יורד, ואחרי תפילה במסגד מתחילים תושבי השכונה להגיע למתחם. כוחות המשטרה המתוגברים היטב חוסמים את הכבישים המובילים ללשכה, ורק תושבי המקום מורשים להיכנס.
"חברי כנסת ואנשי ימין שלא מפסיקים להגיע ולחזק את ח"כ בן גביר מתסיסים את השטח", אמר מחמוד אלסעאו, תושב השכונה מיום היוולדו. "אנחנו חיים פה תמיד בפחד, עם או בלי בן גביר. המתנחלים לא מפסיקים להגיע לשכונה ולהפריע לנו, ותמיד יש נזקים למכוניות או לבני אדם". אשתו, אום ראיד, נפצעה שלשום בהתפרעויות בין התושבים למשטרה. "אם בן גביר יישאר כאן המתיחות תגבר כפליים", היא אמרה. "זה עוד יגיע לכל השכונות במזרח העיר, לכפרים הערביים ואפילו למדינות ערב. אני מקווה שהוא ייצא מכאן כמה שיותר מהר, שיהיה קצת שקט".

7 צפייה בגלריה
צבע בשייח ג'ראח
צבע בשייח ג'ראח
הצית מחדש את המתיחות בשכונה. הלשכה שהקים בן גביר
(צילום:יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
צבע בשייח ג'ראח
צבע בשייח ג'ראח
(צילום:יואב דודקביץ')
בני הזוג מספרים שהם ישנים כמה שעות בודדות בלילה, בגלל הפחד שמישהו יפגע בהם. למרות זאת, על הרעיון לעזוב את השכונה הם לא מוכנים לשמוע. "ההורים שלי היו פליטים ואני לא רוצה להיות פליט", אמר מוחמד, והוסיף: "נילחם עד הסוף".
לא הרחק משם, בביתו של טל יושבייב, נמצאים החברים שהגיעו לעזור לשקם את הבית, אחרי שהוצת בליל שבת האחרון. יושבייב, שעבר להתגורר כאן לפני כשנתיים וחצי מטעמים אידיאולוגיים, מרגיש מחוזק מהח"כים ואנשי הציבור שבאים לתמוך בו ובמשפחתו. במתחם שבו הוא גר, ושבו הקים בן גביר את לשכתו, הם המשפחה היהודית היחידה. רכבו הוצת כבר תשע פעמים, אבל גם הוא מסרב לחשוב על האפשרות לעזוב. "זו הצעה מבישה להגיד לי לצאת מכאן ולגור במקום אחר", הוא אמר. "כמו שאף אחד לא היה חושב להגיד לתושבי שדרות לעזוב. זה לא יקרה".
7 צפייה בגלריה
צבע בשייח ג'ראח
צבע בשייח ג'ראח
"זו הצעה מבישה להגיד לי לגור במקום אחר". טל יושבייב
(צילום:יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
צבע בשייח ג'ראח
צבע בשייח ג'ראח
(צילום:יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
צבע בשייח ג'ראח
צבע בשייח ג'ראח
(צילום:יואב דודקביץ')
בסמוך גרה משפחת סאלם, שלאחרונה הפכה להיות המשפחה הפלסטינית הכי מסוקרת בתקשורת הערבית, אחרי שבית המשפט קבע כי עליהם לפנות את ביתם, שבו הם גרים 60 שנה. ידה של פאטמה סאלם בת ה-73 חבושה אחרי עימות עם פעיל ימין ביום שבו נפתחה הלשכה הפרלמנטרית סמוך לביתה. "לא נפסיק להילחם על צדקתנו", היא אמרה. "אנחנו בני המקום ואנשי השכונה האמיתיים". בבית גרות 18 נפשות. איברהים, בנה של פאטמה, סיפר שהוא לא ישן טוב והראה את רימוני ההלם שנזרקו לעבר חצר ביתם. "הילדים צעקו מפחד", הוא סיפר. "אנחנו חיים בתוך גיהנום כרגע, אבל אנחנו לא נוותר".
ליד משפחת סאלם גרה משפחת נקיבי, שבסוף השנה ייקבע אם תפונה מביתה. "החיים שלנו מאוד קשים כאן", סיפרה נזירה נקיבי, שעבדה בעבר אצל משפחות יהודיות במשק בית. "במיוחד בתקופה הזו, כשאנשים זרים מגיעים לכאן, מקללים אותנו ומציקים לנו. אנחנו רוצים לחיות בכבוד ובשלום, אבל כנראה שבצד השני לא רוצים".
7 צפייה בגלריה
צבע בשייח ג'ראח
צבע בשייח ג'ראח
"אנחנו רוצים לחיות בכבוד ובשלום". נזירה נקיבי
(צילום:יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר מגיע לשייח ג'ראח
איתמר בן גביר מגיע לשייח ג'ראח
"חיים בפחד איתו או בלעדיו". בן גביר
(צילום: אלי מנדלבאום)
במתחם השני של השכונה גרות שמונה משפחות יהודיות, ומולן ארבע משפחות פלסטיניות עם צווי פינוי. הוא שקט יותר, אבל המתח מורגש באוויר. כאן נזרעו במאי האחרון הזרעים למבצע "שומר החומות". התושבים ממהרים לבתיהם וניידות המשטרה עוברות במקום לעיתים תכופות. לא הרחק משם נמצא קבר שמעון הצדיק, שאותו פוקדים עשרות מבקרים מדי יום.
בני משפחת כהן, שגרה במתחם, חוו בדצמבר האחרון את הסכסוך על בשרם, כשהשכנה שגרה מולם ניסתה לדקור את האם מוריה ואת חמשת ילדיה. "אנחנו ממשיכים לגור בשכונה למרות הכל", אמר אב המשפחה דביר כהן. "האירוע קצת שינה לנו את אורח החיים, אנחנו לא מסתובבים בשכונה כשלא צריך והילדים נוסעים לגן ולא הולכים ברגל, אבל אנחנו מקווים שהשקט יחזור לשכונה. מכאן בטוח לא נזוז, אבל אני מקווה שהמשטרה תתאמץ קצת יותר".
בן גביר עצמו התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet לדברי הגורם המדיני הבכיר, שאמר כי המתיחות בשייח ג'ראח עלולה להוביל ללחימה בעזה, וטען: "הסכנה לא באה ממני. לא אני הצתתי את הבית של משפחת יושבייב, לא זרקתי בקבוקי תבערה ולא הצתתי רכב תשע פעמים. המשטרה לא טיפלה בכל זה ולכן באתי". לדברי בן גביר, הוא יעזוב אם תהיה "התחייבות שתהיה ניידת ליד הבית, שישמרו על הילדים כשהם יוצאים ממנו ושאף אחד לא יתקוף אותם".