הצוות המשטרתי לטיפול בהסתות בוחן את אמירות של האלוף במיל' יאיר גולן, שקרא אתמול (יום שלישי) בריאיון בכאן ב' ל"מרי רחב היקף באמצעים בלתי חוקיים", אך הדגיש כי אין להשתמש באלימות. בנוסף בוחן הצוות גם כמה אמירות של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שקרא גם כן למרי אזרחי לא-אלים. בסיום בחינת האמירות של גולן וברק יועברו חוות הדעת לעיון הפרקליטות.
3 צפייה בגלריה
אהוד ברק מסיבת עיתונאים
אהוד ברק מסיבת עיתונאים
"נמשיך להילחם על מדינה חופשית". יאיר גולן ואהוד ברק
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
ברק מכוון אליהם את האצבע המאשימה. נתניהו ובן גביר
(צילום: AP, עמית שאבי)
למעשה, מטרת הבדיקה היא להכריע אם לפתוח בחקירה פלילית נגד גולן וברק. הדבר בעייתי במיוחד לנוכח העובדה שהצוות יצטרך לקבוע אם אמירותיהם של השניים, שהקפידו להגיד שאינם קוראים לאלימות, אינן חוסות תחת חופש הביטוי.
הצוות המשטרתי, שהוקם על-ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מורכב מאנשי משטרה, שב"כ ופרקליטות. מטרתו המקורית הייתה לנטר הסתה ברשתות הפלסטיניות, אך כעת מתברר כי הוא בוחן גם את אמירותיהם של ברק וגולן.
אהוד ברק תקף בתגובה: "זה לא חשד להמרדה. זה ניסיון הפחדה פוליטי מהזן הירוד שנהוג במשטרים רקובים. ניסיון להפחיד את יאיר גולן, אותי ואתכם. אז יש לי חדשות לנתניהו ובן גביר - אנחנו לא מפחדים מאף אחד ומשום דבר. ונמשיך להיאבק נגד הניסיון לרסק את מערכת המשפט ולדחוק את ישראל אל מחוץ למשפחת הדמוקרטיות. ניאבק - ובסוף ננצח".
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
"צריך גבולות ברורים". טרופר
(צילום: גיל יוחנן)
גולן מסר: "אני לא מפחד ואומר את אותם דברים כבר חודשים ארוכים נגד מי שנחוש לחסל את הדמוקרטיה. הזוי שדווקא בן גביר, עם 53 כתבי אישום ושמונה הרשעות, מוביל את הצוות. אנחנו נלחמים למען שוויון במשטר דמוקרטי, ואני בעד מחאה הגונה ובלתי-אלימה במסגרת החוק. אי אפשר לעשות הכול כמו ילדים טובים באופן מנומס".
"לחסום כבישים זה ביטוי של המחאה הציבורית נגד הממשלה, שפועלת נגד החופש וזכויות הפרט", הוסיף גולן. "אפשר להגיד עליי הרבה דברים, אבל אני לא איש שמפחד. לא יסתמו לי את הפה, אמשיך לומר את דבריי. לא פחדתי כלוחם ולא אפחד בקרב על הדמוקרטיה. נמשיך להילחם על מדינה חופשית ודמוקרטית".
חבר הכנסת חילי טרופר מהמחנה הממלכתי, מנגד, יצא נגד ברק וגולן. "את המאבק על הבית, צריך לנהל עם גבולות ברורים, אחרת הבית המשותף יתמוטט עלינו", אמר. "אהוד ברק ויאיר גולן הם אנשים עתירי זכויות ומפקדים אמיצים - אך אמירותיהם מסוכנות ללכידות הפנימית של מדינת ישראל ואני חלוק עליהם עמוקות".
לאורך המחאה גולן וברק השמיעו כמה אמירות תקיפות נגד הממשלה, ובמספר הזדמנויות קראו ל"מרי אזרחי בלתי-אלים". ככל הנראה, הטריגר שהוביל לבדיקה היום הוא הריאיון של גולן הבוקר בכאן ב', שם קרא להשתמש באמצעים בלתי חוקיים של ממש כדי להשיג את מטרות המחאה, אך הדגיש כי לא מדובר בהפעלת אלימות.
לדברי טרופר, "'מרי אזרחי' לדברי ברק ו'מרי רחב היקף באמצעים בלתי חוקיים' כהגדרת גולן מחמירים את הקרע הפנימי ואמורים להרתיע כל מי שהדמוקרטיה חשובה לו, ובעיקר את כל מי שרוצה שנמשיך לחיות כאן ביחד, למרות חילוקי הדעות בתוכנו. יש בממשלה מי שמתעקש לקרוע אותנו מבפנים ושבוחר לדרוס ולבזות. כל יום מחדש יש שרים ששוברים, מגדפים וממיטים בושה על מדינת ישראל. מול הדרך המסוכנת הזו צריך להיאבק בדרך אחראית, ערכית ומחברת. זה סוד ההצלחה של המחאה. זה הסוד של מדינת ישראל.
"המחאה נגד המהפכה המשפטית הצליחה בין השאר משום שהיתה רחבה, ממלכתית ומאחדת. סביב המסרים הללו התלכדו המונים. אני משוכנע שרוב מוחלט של המוחים מתנגדים לקריאות של ברק וגולן. ההליכה למחוזות קיצוניים, היא גם רעה בפני עצמה והיא גם מזיקה למחאה. דרכם של ברק וגולן מרחיקה, במקום לקרב. מפרקת, במקום לבנות".

שיחת האזהרה לאיש המחאה

נזכיר כי שלשום זעמו ראשי המחאה על עיכובו לחקירה של איציק מדינה, שטען כי הסיבה שתושאל הייתה מודיעין שהגיע למשטרה משב"כ. לפני כשלושה חודשים התקשר למדינה אדם שהציג את עצמו כאיש שב"כ, ואמר לו כי "אנחנו מזהים החמרה בשיח ואנחנו מתקשרים לאנשים שמשפיעים. מבחינתנו אין צדדים וכל מי שמוביל יש לו אחריות". האזינו להקלטה:

כשמדינה שאל בשיחה לפני שלושה חודשים איך הגיעו אליו, נאמר לו כי "שב"כ מגיע לאנשים בצורה פשוטה". איש השב"כ המשיך ואמר למדינה כי הוא מקווה שהוא שותף כמונו לדאגה מאלימות, והסביר כי "התאפקנו עד עכשיו אבל אנחנו מסתכלים ורואים את הדברים בצורה מאוד מדאיגה. לא כל אחד מקבל מאיתנו טלפון, זו זכות".
מטרת השיחה לפי האיש השב"כ הייתה למנוע פגיעה ומקרי אלימות: "אם תהיה פגיעה בנפש או באישיות מכל צד זה יכול להביא אותנו למקום שאף צד לא רוצה להיות בו". מדינה התעקש בשיחה כי בידיו מידע קונקרטי על אנשים שעלולים להיפגע, ודרש להיפגש עם ראש השב"כ.

שלשום כבר עוכב מדינה לחקירה, במה שהצית מחאה המונית. כשיצא מדינה מתחנת המשטרה, אמר ל-ynet כי "האשימו אותי שתכננתי לפגוע באישי ציבור, אני לא מאיים על אף אחד". אתמול אמר באולפן ynet כי ייתכן שניסו להפחיד אותו. "יש גם קו ישיר לשיחת טלפון הזויה שקיבלתי לפני שלושה חודשים. בשיחה אמרו לי 'מר מדינה היקר, אנחנו מזהירים אותך לבל תעשה שימוש באמצעים לא חוקיים בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית'. זה לא השב"כ אבל זה חמור".
פורסם לראשונה: 19:33, 27.06.23