2 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס קצינים קרביים בבה"ד 1
טקס סיום קורס קצינים קרביים בבה"ד 1
טקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 (ארכיון)
(צילום: בראל אפרים )
פגיעה כלכלית לעסקי המזון הסמוכים לבסיס ההדרכה לקצינים: מפקד בה"ד 1, אלוף משנה יהודה ואך, אוסר על הצוערים בבסיס ההדרכה להכשרת קצינים בצה"ל להזמין מזון מבתי עסק במצפה רמון בימי חול. בעקבות כך, בעלי העסקים ביישוב הדרומי זועמים וטוענים כי ההחלטה צפויה להמיט עליהם חורבן כלכלי.
"בשנים האחרונות נוצרה שגרת הזמנות אוכל ממצפה רמון לבה"ד 1 בקרב צוערים על בסיס יום-יומי", כתב אל"מ ואך בהנחיה שהועברה אתמול (יום ד') לצוערים. "לפי הנחיית מפקד הבה"ד, חל איסור על צוערים להזמין אוכל לבה"ד בין הימים א'-ה'". עם זאת, ההנחיה לא נוגעת למשרתים הסדירים בבסיס.
טל לוי, בעלי הגלידרייה "גולדה" במצפה רמון, פתח את העסק חודשיים לפני פרוץ מגפת הקורונה, הסגרים וההגבלות. "מה שהחזיק אותנו היה בה"ד 1", אמר לוי ל-ynet. "אנחנו מתבססים על השליחויות לבה"ד וזה חלק נכבד מההכנסות שלנו. אם לא היה לנו את זה הייתי סוגר את העסק כבר לפני שנתיים. אני לא מבין את ההחלטה הזו. לדעתי הוחלט להפסיק את ההזמנות בגלל נוהלי הקורונה אבל אנחנו הכי מקפידים ופועלים לפי כל ההנחיות ולא חורגים מהם. גם ככה התקופה של הקורונה הייתה קשה לכולם, בכל הארץ, אבל בייחוד אצלנו בגלל שאנחנו יישוב כל כך מבודד".
דור אטיאס, שפתח לפני 8 שנים את סניף "המקסיקני" ביישוב הקטן, מסתמך אף הוא על הזמנות מבסיסי צה"ל. "העסק מבוסס גם על תיירות אבל בגלל הקורונה הנחמה שלנו זה הבסיסים. ההנחיה החדשה היא מכה עבורנו. אנחנו היישוב הכי מבודד במדינת ישראל, ויש עסקים שהבה"ד הוא עבורם 70% מההכנסות. היה מצופה שבמקום שישללו אותנו - יבינו כמה חשוב לתמוך בקהילה סביבם וייתנו כתף. זו מכה כלכלית קשה עבורנו. הכי כואב זה ההבנה שצה"ל לא רואה עצמו מחויב לקהילה. כשאני שירתי בגולני, בעשרות בסיסים ברחבי הארץ, מעולם לא נתקלתי בהנחיה כזו".
2 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
מצפה רמון
(צילום: רועי עידן)
הנחיית מפקד בית הספר לקצינים לא סיפקה הסברים מדוע הוחלט לאסור על משלוחים ממצפה רמון. יחד עם זאת צוין כי תינתן אפשרות לצוערים להזמין אוכל בסופי שבוע.
גורם במועצת מצפה רמון אמר בתגובה כי "האיסור למכירת מזון מבתי עסק במצפה רמון מהווה מכה אנושה לכלכלה המקומית. עסקי המזון נמצאים תחת בקרה של מחלקת רישוי עסקים ורובם עומדים בתקנים מחמירים. אנחנו רואים בחיילי צה"ל כחלק מהקהילה המקומית והפגיעה היא גם בעסקים וגם בחיילים עצמם. לדעתנו, על צה"ל לקבוע כללים יותר מקלים על מנת למנוע פגיעה בשגרת הפעילות, אבל האיסור הכמעט גורף הוא פגיעה ממשית בעסקים".
ששי אושר, יזם שהקים את המרכז המסחרי החדש ביישוב, אמר: "אני משוכנע שמדובר במפקד ערכי ומקצועי. יחד עם זאת, מפקדים בכירים לא יכולים להרשות לעצמם לעצום עיניים. לדעתי הם חייבים להבין את גודל האחריות שלהם כלפי הקהילה, ולנצל את הזכות שניתנה להם ולבדוק היכן הם יכולים לעזור לחזק בכל דרך את הקהילה בפריפריות המבודדות".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ההחלטה לפיה לא ניתן להזמין מזון במהלך השבוע נוגעת לצוערים אשר נמצאים במהלך קורס הקצינים בבה"ד 1, ולא למשרתים הסדירים בבה"ד.
"במהלך הקורס הצוערים מקבלים מזון בבסיס באופן סדור, כאשר ניתנת להם בנוסף האפשרות להזמין אוכל במהלך סוף השבוע".