2 צפייה בגלריה
 עשרות הלומי קרב ציינו את יום הזיכרון יחד "בבית חם" בו הם צפויים להישאר ביום העצמאות
 עשרות הלומי קרב ציינו את יום הזיכרון יחד "בבית חם" בו הם צפויים להישאר ביום העצמאות
הלומי הקרב בבית החם ביום הזיכרון. "מקום הזה, שיש בו שקט ויש בו יחד, ויש בו שייכות"
יום הזיכרון לחללי צה"ל הוא יום אבל לאומי, ועבור נכי צה"ל הלומי הקרב היום הזה מורכב פי כמה. ההתמודדות עם נפשם הפצועה לצד זיכרון החברים שנפלו בקרב מורגשים בעוצמה רבה יותר. השנה התקבצו עשרות הלומי קרב והם מציינים את היום יחדיו ב"בית חם". בעקבות פניות של נכי צה"ל למשרד הביטחון ולארגון נכי צה"ל החליטו שני הגופים לשכור מתחם במשמר השבעה שבו יוכלו לשהות ביום הזיכרון בצוותא ולחזק זה את זה.
גל רויטשטיין (42) נכה צה"ל ששירת ברצועת הביטחון בלבנון הגיע אתמול לבית החם. "היה לנו חשוב שיהיה מקום לחבר'ה שלנו שנשארים לבד עם התחושות הקשות, שקשה להם עם המרחב הציבורי", הסביר, "מי שרוצה יוצא מכן לטקסים וחוזר למקום הזה, שיש בו שקט ויש בו יחד, ויש בו שייכות".

המתחם שכולל חוות סוסים ובריכה יהיה פתוח עבורם גם ביום העצמאות. "הרבה הלומי קרב נמנעים מבמות ומסיבות", מסביר רויטשטיין, "לא כולם יכולים לעשות על האש למשל כי זה טריגר. פה זה מקום מכיל. כל מי שצריך יקבל את החיבוק שלו. הגיעו לפה אנשי משפחה, בהם אני. לא אהיה עם הילדה שלי בחג כי מגיע לה ליהנות ולבלות".
הוא בירך על החלטת הרשויות המקומיות לבטל את מופעי הזיקוקים. "יש זיקוקים שקטים, מופעי לייזר. יש רשויות שבגלל העלויות של הזיקוקים השקטים החליטו לבטל לגמרי והשתמשו בנו כתירוץ, ולא מפריע לי להיות התירוץ. ראיתי תגובות שאנשים קראו לעדכן על שעות הזיקוקים ולנו לשים אטמי אוזניים בזמן הזה. אני לא מבין למה שלא יעדכנו בשעת זיקוקים שקטים ואנשים פשוט ירימו את הראש לשמים. הביטול משרת אותי ואת השקט הנפשי שלי. אין לחגיגה עם הדי פיצוצים מקום במציאות הישראלית. אני לא מכיר מישהו שחוגג לוויה וחתונה באותו יום. שוכחים שבבוקר אנחנו בקברים של החברים שלנו. חלקנו אצל חמישה ושישה".
2 צפייה בגלריה
 עשרות הלומי קרב ציינו את יום הזיכרון יחד "בבית חם" בו הם צפויים להישאר ביום העצמאות
 עשרות הלומי קרב ציינו את יום הזיכרון יחד "בבית חם" בו הם צפויים להישאר ביום העצמאות
הלומי הקרב בבית החם, אתמול. "יש פה הבנה גדולה בין כולם"
שמעון פריינטה (39) לוחם משמר הגבול פגוע ירי והלום קרב אמר: "ביום הזה לא מעט הלומי קרב חוששים מבדידות ופחד. מה שקרה אתמול למשל היה מעצים, חיבקנו וחיזקנו אחד את השני. חלק דיברו על החברים שהם איבדו, חלק לא. אנשים ישבו בקבוצות, הגיעו מבוגרים גם ממלחמת יום הכיפורים, וכל אחד מצא את עצמו בתוך המקום הזה. זה היה מרגש מאוד. אנשים אמרו שזאת פעם ראשונה שאנחנו מרגישים שאנחנו לא לבד ביום הזה. זה הפך את הכאב שלנו הפרטי לכאב אחד גדול יחד, שיכלנו להכיל אותו. חלק הגיעו עם הילדים שלהם, הנשים, היינו ועודנו ערניים אחד כלפי השני. אפילו בצפירה, מי שהיה צריך אטמי אוזניים, מים, כל מה שצריך. יש פה הבנה גדולה בין כולם".
אחרי יום הזיכרון יישאר הבית פתוח גם ביום העצמאות ולכמה ימים נוספים. "החששות הם הימים שבאים אחרי יום הזיכרון", הסביר פריינטה, "אז הדלת פה תהיה פתוחה גם כשהטקסים יגמרו ולכמה ימים של חיזוק".