מאז פרוץ המלחמה, לצד התגייסות אזרחית עוצמתית ומעוררת השראה, היו שניצלו את המצב הרגיש.
היום (שני) הוגש בבית המשפט השלום בנצרת כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים נגד סתיו קריף (30) מיקנעם עילית המואשם כי התחזה לבני משפחה של חטופים ונרצחים וקיבל כך במרמה תרומות בשווי של כ-100 אלף שקל.
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר סתיו קריף
הארכת מעצר סתיו קריף
סתיו קריף. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו עד לתום ההליכים
(צילום: רענן בן צור )
לפי האישום, בין השאר התחזה קריף לקרוב של משפחת ביבס שמוחזקת עדיין בעזה ולקרוב של משפחת אשר, ממנה נחטפו ושוחררו אמא ושתי ילדות.
כתב האישום שהוגש אחרי חקירה של מחלק הפשיעה המקוונת ביחידת ההונאה במחוז מרכז כולל 23 סעיפי עבירה של התחזות לאחר, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וניסיון קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.
ראשיתה של הפרשה בתלונות שהגישו משפחות חטופים שטענו כי מתחזים אליהם ומבקשים בשמם תרומות. על פי כתב האישום, מאז אמצע נובמבר, קריף התחזה ברשתות החברתיות לקרובי משפחה של חטופים, מפונים ונרצחים - תוך שימוש בתמונות פרופיל השייכות להם. הוא פנה אל מכריהם של המשפחות וניסה לקבל מהם כספים תוך מצג שווא. באופן זה קיבל הנאשם במרמה קרוב ל-100 אלף שקלים וניסה לקבל עוד כ-165 אלף שקלים.
הנאשם נעצר ב-4 בינואר בנתב"ג בעת שהתכוון לטוס לגיאורגיה. מעצרו הוארך מעת לעת וכעת כאמור המשטרה מבקשת להאריך את מעצרו עד לתום ההליכים.
3 צפייה בגלריה
עצרת 100 ימים שבהם החטופים עדיין בשבי חמאס, בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת 100 ימים שבהם החטופים עדיין בשבי חמאס, בכיכר החטופים בתל אביב
יש מי שמנצל את מצוקת החטופים לטובתו
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)

אישום: גנב אשראי מחיילים שנלחמים בעזה

במקרה אחר, בבית המשפט המחוזי לנוער בבאר שבע הוגש כתב אישום נגד נער בן 16 מהדרום בגין עבירות הונאה ונשק בין היתר לאחר שניסה לעשות שימוש בכרטיסי אשראי, של חיילים שנכנסו להילחם ברצועת עזה וסחר בתחמושת גנובה.
מכתב האישום, שהגיש עו"ד אביב דמרי מפרקליטות מחוז דרום, עולה כי בסמוך לפרוץ מלחמת חרבות ברזל, קרוב משפחתו של הנער המשרת כחייל סדיר בגבול עזה, גנב כרטיסי אשראי של מספר חיילים, אשר נכנסו להילחם ברצועת עזה. החייל שמשרת ביחס"ר 585, העביר את פרטי כרטיסי האשראי לנער שעשה מספר רב של ניסיונות להשתמש בהם, במרבית המקרים ללא הצלחה.
במקרה אחר פנה החייל אל הנער וביקש ממנו שימצא לו רוכש למחסניות וכדורים המתאימים ל-M16. אז פנה הנער אל סאלח אבו סאלח (20), תושב שגב שלום, והציע לו לקנות את התחמושת. ב-9 בנובמבר במהלך יציאתו מהבסיס, גנב החייל את המחסניות והתחמושת והביאם לביתו, אז הגיע הנער אסף את המחסניות והתחמושת והעבירם לסאלח בתמורה ל- 3,000 שקל. בנוסף, באחת הפעמים שהחייל יצא מבסיסו לחופשה, הוא מסר את נשקו לנער, שירה מהנשק באזור מגורים.
הנער נעצר והודה במיוחס לו והפליל את קרוב משפחתו החייל ואת אבו סאלח.
3 צפייה בגלריה
 נשק ה M-16 שהוחרם
 נשק ה M-16 שהוחרם
החייל גנב תחמושת של M16 והעביר לקטין שמכר אותה
(צילום ארכיון: דובר צה״ל דוברות שב״כ, מג״ב)
בבקשת המעצר עד תום ההליכים ציין עו"ד דמרי: "שעה שמעשי המשיב והאחרים נעשו בעת מלחמה, כשהחיילים נלחמים על המדינה, וכרטיסי האשראי שלהם נגנבים, בזמן היותם ברצועת עזה, וכשגם המחסניות והתחמושת הנדרשת ללחימה, נמכרת לצורכים פליליים אזרחיים, הרי שיש בכך כדי לראות את התעוזה הרבה של המשיב והאחרים ומכאן מסוכנתו כפולה ומכופלת".
כתב אישום נוסף הוגש על ידי עו"ד דמרי לבית משפט השלום בבאר שבע נגד סאלח אבו סאלח בגין רכישת התחמושת שמכר לו הנער. בבקשת המעצר שהוגשה במקביל ציין עו"ד דמרי כי: "במעשיו החמורים היווה המשיב שרשרת בחוליה שמפיצה את התחמושת ומסיטה אותו משימושו הצבאי בזמן מלחמה, אל הציבור, כאשר כל קליע וקליע הינו בעל פוטניצאל נזק עצום שעלול לעלות בחיי אדם".
לנער יוחסו עבירות של הונאה בכרטיס חיוב, סחר בנשק וירי מנשק חם ולאבו סאלח יוחסה עבירה של רכישת תחמושת.