פריסת ההגנה הרחבה אי פעם, מול כמות שיגורים חסרת תקדים: מפרוץ המלחמה שוגרו לעבר שטח ישראל כ-9,500 רקטות וטילים, ביניהם גם עשרות כלי טיס - מרצועת עזה, לבנון, סוריה ותימן. לוחמי ההגנה האווירית של צה"ל ביצעו אלפי יירוטים מוצלחים בכל שכבות ההגנה, מהר דב בצפון ועד לים סוף בדרום - ובמקביל נערכים בצבא לתרחישי קיצון הכוללים פתיחת זירות לחימה נוספות.
הכותרת
מי באמת אחראי להשיב את החטופים הביתה?
23:39
במערכה הזו, לראשונה, כלל מערכות ההגנה אווירית של צה"ל פועלות במקביל - כיפת ברזל, קלע דוד, יהלום וחץ. המערכות השונות מספקות הגנה אווירית על העורף בשכבות שונות. מנתונים שפרסם דובר צה"ל, עולה כי בארבע השעות הראשונות של המלחמה בוצעו כ-3,000 שיגורים לעבר שטח המדינה. לצורך ההשוואה, ב-34 ימי מלחמת לבנון השנייה שוגרו 4,400 רקטות, ובכל 51 ימי מבצע "צוק איתן" שוגרו כ-4,500 רקטות.
בצבא מעריכים כי מהלומת הפתיחה של חמאס היוותה את הירי הגדול ביותר שבוצע אי פעם לעבר העורף הישראלי מקום המדינה. "סג"מים צעירים בני 20 לקחו על עצמם החלטות באותו יום שבת שהן בסמכות של רס"נים וסא"לים, אנשים שלנו טסו על 190 קמ"ש מהבית מבלי שהוקפצו כדי למנוע פגיעה קשה יותר בעורף", אמרו בחיל האוויר. המערך איבד שלושה לוחמים במתקפת הפתע בדרכם לחמש משגר שהתרוקן, וקצינה שגרה בעוטף נפצעה באורח קשה, ובימים האחרונים שבה להכרה.
למרות הירי המסיבי, דובר צה"ל מסר כי עם כניסת הכוחות הקרקעיים לרצועת עזה והתחלת התמרון, ניכרת ירידה משמעותית בכמות השיגורים. הצלחות מערך ההגנה האווירית מומשו בין היתר בעקבות מאמץ שיתוף הפעולה העמוק בין צה"ל והתעשיות הביטחוניות, וכן בין צה"ל לצבא ארה"ב, שמהווים מכפילי כוח במלחמה. בחיל האוויר ובתעשיות הביטחוניות בארץ ובעולם, המייצרות את הטילים המיירטים, חימשו לקצב שיא את כמות האספקה המוזרמת לסוללות כיפת ברזל ברחבי המדינה, תוך שמירה על מלאי נדרש להתפרצות מלחמה גם מול חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
פעילות מערך ההגנה האווירית מתחילת הלחימה
פעילות מערך ההגנה האווירית מתחילת הלחימה
פעילות מערך ההגנה האווירית מתחילת הלחימה
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
יירוטי כיפת ברזל במטח לעבר המרכז
יירוטי כיפת ברזל במטח לעבר המרכז
יירוטי כיפת ברזל בעקבות מטח למרכז
(צילום: AP Photo/Oded Balilty)
בגלל מרוץ הלמידה החריג בהובלת איראן לטובת חמאס וחיזבאללה, בצה"ל שומרים על עמימות יחסית בנושא היירוטים, בדגש על אחוזי היירוט המדויקים, הגם שהם גבוהים ביחס למטחים הרבים. עד כה יורטו יותר מ-2000 רקטות, בנוסף לעשרות כטב"מים ורחפנים בשתי הזירות. כמו כן, מתוך סך השיגורים שנורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל - כ-12% נחתו בשטח הרצועה, וכ-900 שיגורים בוצעו מתוך אתרים אזרחיים כמו מסגדים, בתי ספר, בתי חולים ומרכזי תרבות. הנתונים הללו מדגישים שוב את השימוש הציני של חמאס באזרחים כמגן אנושי.
בחודש האחרון חמאס צמצם את כמות השיגורים לכמה מאות אחדות ביממה בממוצע, בעיקר בשל כלכלת קרב. כמות הנפגעים הקטנה יחסית מהשיגורים במהלומת הפתיחה באותה שבת קשה נובעת מתגובה חדה של לוחמי כיפת ברזל שהיו בכוננות חגים רגילה. תוך שעות אחדות קפצו לעמדות ולסוללות כל חיילי וקציני המערך בסדיר ובמילואים, ומאז גם נפרסו ביחידות חדשות שהוקמו לתגבור ההגנה האווירית.
3 צפייה בגלריה
סוללת כיפת ברזל
סוללת כיפת ברזל
לוחמים על רקע סוללת כיפת ברזל
(צילום: יואב זיתון, עמית אגרונוב, דו"צ)
מוקדם יותר היום, שר הביטחון יואב גלנט התייחס לירי הרקטות שנמשך מרצועת עזה, גם אחרי יותר מחודש של מלחמה, ואמר כי הפעולה הקרקעית בתוך הרצועה "מדכאת חלק ניכר מהאיום על העורף". גלנט, שאמר את הדברים במפגש עם מנכ"לי משרדי ממשלה שעסק במצב בעורף, הוסיף: "הירי של החמאס בימים אלה נועד בעיקר כדי להפריע לשגרת החיים באופן תודעתי. אנו צריכים לדאוג שלאזרחים יוקנה ביטחון ויכולת לנהל שגרה רצופה".
בתוך כך, צה"ל ממשיך להעמיק את הפעילות בתוך העיר עזה, וכוחות חי"ר, שריון והנדסה של אוגדה 162, בסיוע חיל האוויר וכוחות מיוחדים פשטו על "הרובע הביטחוני" של חמאס בלב עזה – סמוך לבית החולים שיפא. עד כה חוסלו ברובע יותר מ-50 מחבלים במהלך קרבות עזים. הלחימה שם, יודגש, טרם הסתיימה.

מרחב הרובע הביטחוני, כך מסר דובר צה"ל, מהווה את "ליבת הפעילות המודיעינית והמבצעית של ארגון הטרור חמאס ושימש בין היתר לתכנון והכנת כוחותיו לקראת המתקפה הרצחנית שביצע ב-7 באוקטובר". בימים האחרונים כוחות חי"ר, שריון והנדסה של חטיבת גבעתי פעלו לטיהור המרחב ונטרול תשתיות הטרור הרבות בשטח, ביניהן תשתית תת-קרקעית רחבה, במקביל ללחימה רציפה וחיסול עשרות מחבלים. כמו כן, נמצאו מסמכים מודיעיניים והושמדו מספר פירי מנהרות משמעותיים, מפעלים לייצור אמצעי לחימה ועמדות לשיגור נ"ט.