בארבעת החודשים הראשונים של השנה שעברה נרצחו 25 איש בחברה הערבית. השנה נרצחו כבר 64, ורק חמישה מקרים פוענחו. בכל השנה שעברה נרצחו 24 נשים בישראל. השנה, תוך ארבעה חודשים בלבד - שליש שנה - נרצחו כבר 12.
האלימות המשתוללת לא פוסקת, והלילה - אחרי הרצח המזעזע בטייבה - נוספו לרשימות המתארכות שלושה שמות - בראאה מסארווה, בת 26 מטייבה, וילדיה הקטנים אמיר אדם, בן שנתיים ובן חצי שנה. האב (30) חשוד שדקר הלילה למוות את הפעוט והתינוק במיטותיהם, ורצח את אשתו במטבח ביתם. יום לפני כן, המשפחה עוד הייתה בטיול בטבריה - אליו הגיעה אחרי חופשה באילת בעיד אל-פיטר, לרגל יום הולדתה של האם. נבדק אם לבעל יש רקע פסיכיאטרי.
עאדל ג'אבר, אביה של הנרצחת, אמר: "אנחנו בהלם. בתי העירה אותי ועדכנה אותי שבראאה ושני ילדיה נרצחו. לא יודע מה להגיד. ההורים של בעלה היו גאים בה, לפעמים היא הייתה מזמינה אותם לארוחות אצלנו בבית. כולנו איבדנו את הפרחים של המשפחה". הוא הוסיף: "פעם אחרונה דיברנו ביום החג. היא ושני הנכדים חיבקו אותי ואחר כך יצאו. הם היו בטיול וחזרו, לא צפינו שזה יסתיים ברצח".


4 צפייה בגלריה
בראאה מסארוה ובניה אמיר ואדם
בראאה מסארוה ובניה אמיר ואדם
הנרצחים: האם בראאה מסארווה ובניה אמיר ואדם
4 צפייה בגלריה
עאדל ג'אבר
עאדל ג'אבר
עאדל ג'אבר, אביה של בראאה: "כולנו איבדנו את הפרחים של המשפחה"
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
כוחות משטרה בזירת הרצח בטייבה
כוחות משטרה בזירת הרצח בטייבה
זירת הרצח
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
בית המשפחה
בית המשפחה
(צילום: יריב כץ)
עבדאללה ג'אבר, קרוב משפחתה של בראאה, הוסיף: "אנחנו בהלם, לא מעכלים את הדבר הזה. ממה שידוע לי, הם בני זוג 'רגילים', חיים נורמטיביים. בוא נגיד שהיה ביניהם ריב כזה או אחר, אבל אף אחד מהמשפחה לא ציפה שיגיעו למצב כזה, שיהיה רצח של האישה וילדיה". לדבריו, "לא ניתן לנתק את האירוע הזה ממה שמתרחש במגזר הערבי. מי שאשם זה לא הבעל לבד, אנחנו יכולים להפנות אצבע מאשימה לכמה גורמים - אנחנו, קודם כול, המשטרה, רשויות הרווחה. המשטרה לא עושה מספיק. יש רציחות ואין פענוח לתיקים".
ראש העיר טייבה, עו"ד שועאע מסארווה מנצור, אמר ל-ynet כי "המשפחה לא מוכרת לרשויות הרווחה. מדובר במשפחה מכובדת ואמידה, מבחינת הרשות לא הייתה שום נורה אדומה. בלילה קיבלתי טלפון מקצין המשטרה שדיווח לי, מבחינתי התמונה עדיין לא ברורה". הוא ביקש לא לקשר את הרצח המשולש לרצף הרציחות בחברה הערבית: "אי אפשר לקשור את המקרה הזה לאירועי הטבח בחברה הערבית. זה אסון, אירוע ספציפי שאין לו רקע".

אבל בארגוני הנשים קישרו בין הרצח המשולש לבין רצף ההחלטות של הממשלה והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבהן הפלת חוק האיזוק האלקטרוני בנוסח המקורי וההחלטה להעניק ללוחמים לשעבר רישיון נשק ללא ריאיון.
"ישראל במצב חירום לאומי", אמרה יו"ר נעמת חגית פאר. "שרי הממשלה הזאת חיים ביקום מקביל - מה לעזאזל עוד צריך לקרות בכדי שיתעוררו? היקום של הממשלה הוא כזה שבו מלחמה באלימות במשפחה כוללת את הפלת חוק הפיקוח האלקטרוני ושבו הנוסח החדש שלו מאפשר לגברים אלימים מועד ב' לרצח, מציאות שבה הפתרון לאלימות חסרת התקדים הוא הצפת הרחובות בעוד כלי נשק, מציאות שבה ראש הממשלה אינו מתערב בנושא ומשאיר לשר לביטחון לאומי שלו להמשיך בתוכניתו להחזרת המשילות - עוד קצת משילות כזאת ואבדנו".
מנכ"לית שדולת הנשים, הדס דניאלי ילין: "אנחנו קמות לעוד חדשות קשות, בלתי נתפסות. אב שרצח את אשתו ושני ילדיו. עוד משפחה מרוסקת. עוד אישה וילדים שחיו בחוסר ביטחון בביתם. אישה שהמערכת פשוט הפקירה. 12 נשים נרצחו מתחילת השנה. המספרים עולים והממשלה שותקת".
היא תקפה את השרים ואמרה: "היום ברור יותר מתמיד - אין מי שדואג לביטחון שלנו. שורה של צעדים למיגור תופעת האלימות במשפחה נבלמו או נתקעו בממשלה החדשה. השר בן גביר מורח את הזמן ומסרב להכריז מצב חירום ולהתנהג בהתאם. השר לביטחון לאומי לגברים בלבד לא הפנים את תפקידו. ביטחון נשים זה תפקידך והרצח הזה הוא במשמרת שלך".
"הגיע הזמן שהממשלה תתעורר ותפנים שמדובר כאן במגיפה שיש לעצור אותה", אמרה ורדית דנציגר, מנכ"לית עמותת ל.א לאלימות נגד נשים. "מדובר באירוע טרור לכל דבר. מגיפה שגובה קורבנות בנפש ועוד תגבה לצערנו אם לא ינקטו צעדים משמעותיים. נדרשת התערבות, הקצאת תקציבים ומימוש התוכנית הלאומית למאבק באלימות במשפחה. קשה להגיד שהגיע הזמן לעבור ממילים למעשים כי גם מילים לא נשמעות מכיוונה של הממשלה בכל הקשור למיגור התופעה. אני פונה למקבלי ההחלטות, תתחילו לדבר ותתחילו לעשות".
רודיינה חאסקיה, יו"ר נעמת באזור המשולש הדרומי, הוסיפה: "אנחנו שומעים ששרי הממשלה עובדים קשה להחזרת המשילות וההרתעה. מעניין אם עליית מספר קורבנות האלימות מ-25 ל-64 בהשוואה לאשתקד מדליקה להם נורה אדומה. הגיע הזמן להפסיק לרדוף אחרי כל פוסט ולפעול למגר את תופעת האלימות בשטח. הגיע הזמן להתייחס לאלימות בחברה הערבית באופן רציני ולא להתנות אותו בשיקולים פוליטיים ומיזוגניים".
ארגון תג מאיר מסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמינה שר לביטחון לאומי שכל חייו הבוגרים עסק בשנאת ערבים ושמעולם לא ניהל ארגון כלשהו, הוא האחראי הישיר לעלייה הדרמטית באירועי הרצח בחברה הערבית. איתמר בן גביר הגזען לא כשיר להיות אחראי על ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל, ודאי לא על ביטחונם של האזרחים הערבים".
ארגון ויצו מסר: "באמת שנגמרות המילים אל מול הידיעה המזעזעת על רצח אישה נוספת, 12 במספר מתחילת השנה. בגרון חנוק אנחנו מתעוררות הבוקר לתמונות שני הילדים הרכים שנקטפו באכזריות כה גדולה. לצערנו אפשר לנחש מראש מה יגידו שרי הממשלה ומה יגידו מפקדי המשטרה וראשי מערכות נוספות. כולם יביעו זעזוע, ידברו על כך שיש למצות את הדין עם הפושעים ויבטיחו שהעניין ייחקר עד תומו. אבל זעזוע אינו תוכנית עבודה. במקום להצטער ולהזדעזע הגיע הזמן לעשייה. התוכניות קיימות, התקציבים תוקצבו. חוזרות וקוראות לממשלה - הפסיקו להפקיר אותנו. ספקו לנו הגנה. אתם מועלים בתפקידכם על בסיס יומיומי. זה בלתי נסלח. דמם על ידיכם".