סטודנט יהודי בן 20 מסידני הואשם במשך שעות רבות שהוא ה"מחבל" הדוקר שרצח בסוף השבוע שישה בני אדם בקניון בפרברי העיר, לפני שנורה למוות על-ידי שוטרת. הסטודנט, בן כהן, נפל קורבן למסע קונספירציה חריג ברשתות החברתיות, שהתחיל בממדים קטנים ותפח לממדי ענק.

4 צפייה בגלריה
אוסטרליה הרוצח מה קניון ו הסטודנט בן כהן שהופצה שמועה שגויה כאילו הוא הרוצח
אוסטרליה הרוצח מה קניון ו הסטודנט בן כהן שהופצה שמועה שגויה כאילו הוא הרוצח
הסטודנט בן כהן (מימין) שעליו נרקמו העלילות, והרוצח שזוהה בדיעבד ג'ואל קאוצ'י
4 צפייה בגלריה
סידני, אוסטרליה - פיגוע דקירה במרכז קניות
סידני, אוסטרליה - פיגוע דקירה במרכז קניות
כוחות הביטחון מפנים את הפצועים דקות אחרי המתקפה. "השמועה - קמפיין שתוכנן מראש"
(צילום: DAVID GRAY / AFP)
אחרי המתקפה שבה רצח הדוקר חמש נשים וגבר ופצע עוד 12 בני אדם, בהם תינוקת בת תשעה חודשים שאמה נרצחה, נדרשו למשטרת אוסטרליה 18 שעות כדי לפרסם את שמו של התוקף. בינתיים הרשתות החברתיות הוצפו בספקולציות ותיאוריות קונספירציה בנוגע לזהותו, בהן זו שלפיה הרוצח הוא בנג'מין כהן, סטודנט למדעי המחשב בן 20.
במשך 14 שעות ארוכות סומן כהן כחשוד ברצח ושמו הופץ ברשת, בעיקר לאחר שהשם פורסם בערוץ 7 האוסטרלי, שנחשב ערוץ מהימן ונתן לגיטימציה למי שהחלו את הפרסום הכוזב ממניעים אנטישמיים ואנטי-ישראליים.
מסע הרצח החל בשבת ב-16:30 (שעון מקומי), ובמסיבת עיתונאים שנערכה שעתיים לאחר מכן הודיעה המשטרה כי היא עדיין אינה יודעת את זהות התוקף. מיד לאחר מכן הודיע חשבון טוויטר בשם "סוני דן", חשבון עם היסטוריה של הפצת אנטישמיות ברשת, כי שמע דיווחים שלפיהם הטרוריסט מהקניון הוא יהודי קיצוני בשם בנג'מין כהן, תושב סידני. "רק יהודים מסוגלים לדקור תינוקות בסכין", הוא הוסיף.
4 צפייה בגלריה
אשלי גוד אמא שנרצחה במתקפת דקירות בקניון ב בונדיי ג'נקשן ליד סידני אוסטרליה
אשלי גוד אמא שנרצחה במתקפת דקירות בקניון ב בונדיי ג'נקשן ליד סידני אוסטרליה
אשלי גוד, אמא שהייתה אחת הנרצחות במתקפת הדקירות בקניון
(צילום: Handout / Getty Images)
4 צפייה בגלריה
מניחים פרחים מחוץ לזירת טבח דקירות בקניון ב בונדיי ג'נקשן ליד סידני אוסטרליה
מניחים פרחים מחוץ לזירת טבח דקירות בקניון ב בונדיי ג'נקשן ליד סידני אוסטרליה
מניחים פרחים מחוץ לזירת הטבח בקניון. חצי מיליון קראו את הפוסטים האנטישמיים: "זה בן"
(צילום: DAVID GRAY / AFP)
בתוך זמן קצר צבר הפוסט, כמו גם פוסט אחר ש"אישר" כי מדובר בחייל ישראלי לשעבר בשם בן כהן, עשרות אלפי שיתופים. את הדיווח הכוזב המשיך להפיץ טרול רוסי אנטישמי מוכר, תומך נלהב של משטר פוטין בשם בוליקוב. בוליקוב הוסיף כי הטרוריסט הוא יהודי, ולגלג על אלו ששאלו אם הרוצח הוא מוסלמי קיצוני: "כהן? מוסלמי? באמת...". הוא אף פרסם תמונה אמיתית של בן כהן לצד תמונתו של התוקף בקניון, לכאורה כהוכחה לזהותו, וטען שהמשטרה בכוונה לא חושפת מיהו.
בתוך שעות ספורות ראו כחצי מיליון אנשים את הידיעה הכוזבת של הטרול האנטישמי, ואלפים המשיכו להפיץ את עלילת הדם על כהן כאילו מדובר בידיעה מהימנה. בשעות הלילה של שבת נדהם כהן ללמוד על השמועות שמופצות לגביו, אחרי שגם הוריו הוצפו בשיחות טלפון מבני משפחה וחברים. ב-6:00 בבוקר של יום ראשון החל אביו, מארק כהן, להפיץ ברשת את ההודעה שלפיה בנו אינו התוקף מהקניון, והוא חי וקיים. האב גם קרא למשטרה לפרסם מיד את זהות התוקף. רק בראשון ב-8:40 בבוקר שעון אוסטרליה הודיעה המשטרה רשמית כי הרוצח הוא ג'ואל קאוצ'י, בן 40 מבריסבון.
בן כהן ואביו מארק מסרו לתקשורת כי הפרסום הכוזב והמגמתי זעזע את המשפחה. הם אמרו כי ברור להם שהקמפיין היה מתוכנן, וכי למפרסמים ברשת הייתה אג'נדה אנטי-ישראלית ואנטישמית מובהקת. בן טרם החליט אם לתבוע את ערוץ 7, שהספיק בינתיים להתנצל בפניו על הפרסום ולומר כי מדובר בטעות אנוש. בינתיים ממשיך הסטודנט לקבל פניות ברשת: "זה מאוד מסוכן", אמר לאתר החדשות האוסטרלי news.com. "זה יכול להרוס לבני אדם את החיים. אנשים לא חושבים מספיק לפני שהם מפרסמים משהו, הם לא חושבים איך זה יכול להשפיע על אותו אדם".