השופט בדימוס אליקים רובינשטיין התייחס הערב (ראשון) למהפכה המשפטית באירוע לציון 31 שנים לפטירתו של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, ואמר כי "אילו בגין היה חי הוא היה מתקומם, ומתהפך בקברו. הוא זה שקבע את הביטוי 'עליונות המשפט'".
רובינשטיין ציטט באירוע את דבריו של מנחם בגין מעיתון חירות בשנת 51: "המשפט והשופט חייבים להיות בלתי תלויים בשליט, אפילו שהוא נבחר על ידי העם, כי השליחים ונציגיהם אינם רשאים להתערב במהלך המשפט ולהשפיע על מידת הדין, וכי המוסדות השלטוניים למינהם אינם זכאים ליטול לידיהם שום סמכות מסמכויות השיפוט. יש להילחם בתקופתנו ובמדינתנו, אבל אני מציע לא להסתפק בעצמאות המשפט, אלא לכרות על דגלינו את עליונות המשפט".
הוא המשיך לצטט את דבריו של בגין בענייני משפט: "העיקרון של עצמאות בית המשפט קשור גם במינוי שופט לכל ימי חייו, כי הסכנה הגדולה ביותר היא שהשופט תלוי במישהו מלבד החוק ובמצפונו. זה לא רק המינוי עד גיל 70, אלא עצם המינוי".
1 צפייה בגלריה
השופט בדימוס אליקים רובינשטיין
השופט בדימוס אליקים רובינשטיין
השופט בדימוס אליקים רובינשטיין
(צילום: רפי קוץ)
השופט בדימוס הזכיר את הוויכוח בין בגין למשפטן חיים כהן, שכיהן גם כיועץ המשפטי לממשלה, על הוועדה למינוי שופטים. "היה ויכוח על ועדת המינויים. חיים כהן רצה שוועדת הבחירה לשופטים תהיה מורכבת מתשעה חברים, ובהם שני שופטים, היועמ"ש, שני שרי ממשלה, שני חברי כנסת, נציג האוניברסיטה ונציג עורכי הדין". לאחר מכן, ציטט רובינשטיין שוב את בגין: "אם ניקח בחשבון כי חברי הכנסת האלה יהיו למעשה הרוב בכנסת, יוצא כי בוועדת המינויים לשופטי הצדק יהיה רוב מוחלט - חמישה נציגים לממשלה. יצא שהממשלה היא זו שתמנה את שופטינו. היועמ"ש תמך בהצעה הזו לצערי, שבאה להסוות בהצלחה יתרה את ניסיון ההשתלטות של הרשות המבצעת על בית המשפט העברי - המבצר האחרון לחירות האדם במדינה".
"בספר שלי עסקתי בכמה דוגמאות מהפעילות של בגין בהקשר הזה", הוסיף רובינשטיין בנאומו. "בין היתר, היה מי שניסה למתוח ביקורת על פסק דין של בית המשפט. בגין אמר: 'זה אולי לגיטימי, אבל לא כל מה שלגיטימי עושים אותו, ולא צריך להגיע למצב שהכנסת היא בית המשפט לערעורים על בית המשפט'".
רובינשטיין התייחס בדבריו גם לסוגיית הייצוג בבית המשפט העליון. "היום מדברים על זה שאין מספיק שופטים מזרחיים. בגין נתן ביטוי לרצון הזה כשפרש בזמנו השופט אליהו מני, וזה היה בדיוק כשבגין עלה לשלטון". לדבריו, "הוא נתן ביטוי לזה. הוא הראשון שביקש למנות שופט ערבי. זה לא קרה בזמנו, זה קרה הרבה שנים אחר כך, אבל הוא דיבר לפני שהוא נעשה ראש ממשלה ב-76'. הייתה לו תפישה של כבוד למיעוט בישראל. אם ללמוד היום מלקח בגין - זה היחס למשפט, למינוי שופטים ולגיוון שיפוטי בישראל".