סגן-אלוף ישי רוזיליו, שהיה המג"ד של לוחם סיירת הצנחנים אביתר יוספי שנהרג באימון ניווט בנחל חילזון שליד כרמיאל, קודם לדרגת אלוף-משנה ולתפקיד בכיר - מפקד חטיבת חברון שחולשת על העיר הפלסטינית הגדולה בגדה. רוזיליו, שהיה מפקד גדוד הסיור של הצנחנים, הודח בעקבות תחקיר האסון וקידומו הוקפא אז למשך שנה.
2 צפייה בגלריה
לוחם פלס"ר צנחנים אביתר יוספי נהרג ניווט נחל חילזון
לוחם פלס"ר צנחנים אביתר יוספי נהרג ניווט נחל חילזון
אמו עדיין מחכה לרמטכ"ל. אביתר יוספי שנהרג בנחל חילזון
2 צפייה בגלריה
אינפו גרפיקה תחקיר צהל נחל חילזון חייל הרוג אביתר יוספי דקה אחר דקה
אינפו גרפיקה תחקיר צהל נחל חילזון חייל הרוג אביתר יוספי דקה אחר דקה
אינפו גרפיקה תחקיר צהל נחל חילזון חייל הרוג אביתר יוספי דקה אחר דקה
כעת, כשלוש שנים אחרי האסון שאירע ב-7 בינואר 2019, החליט הרמטכ"ל אביב כוכבי לקדם את רוזיליו לאחד מתפקידי המח"ט המשמעותיים בצבא, שרבים שמילאו אותו קודמו בהמשך לתפקידי אלוף ואף הפכו לרמטכ"לים.
בליל הניווט רוזיליו לא היה באזור נחל חילזון ועסק במשימות מרוחקות יותר, אך כוכבי החליט בזמנו - לאור ממצאי התחקיר - להדיחו מתפקידו ולהקפיא את קידומו. בתווך מילא רוזיליו תפקידים שלא קשורים לפיקוד באוגדות עזה ובפיקוד המרכז.
הבוקר התקשר רוזיליו למשפחת יוספי כדי לעדכן אותה ישירות בהחלטה. במשפחה הביעו אכזבה מהקידום, אך לא התפלאו לאור צעדי הרמטכ"ל שקידם גם קצינים אחרים שהיו מעורבים במחדלים שהובילו לאסון - כפי שנחשף בתחקיר ynet לפני כשנה. מאז המתינה האם השכולה דליה למפגש עם כוכבי, שלא הגיע.
בדובר צה"ל מסרו בתגובה כי "ההחלטה על קידומו של סגן-אלוף ישי רוזיליו התקבלה היום, לאחר שנמצא מתאים לתפקיד במסגרת דיון שיבוצים סדור בראשות הרמטכ"ל. בעקבות אירוע מותו המצער של סמל יוספי ז"ל במהלך אימון ניווט בנחל חילזון בחודש ינואר 2019, הוחלט על שורה של צעדים פיקודיים, שכללו את הדחתו של סא״ל רוזיליו מתפקידו, ביטול מינויו לתפקיד סגן מפקד חטיבת הצנחנים והוחלט כי לא יתמודד על תפקידי פיקוד בשנת 2020 נוסף על כך, קיבל הקצין עונש מאסר על תנאי.
"בהליך קבלת ההחלטות נשקל גם חלקו באירוע המצער והצעדים שננקטו בעניינו בעקבותיו. נציין כי מדובר בקצין מוערך, אשר שירת במגוון תפקידי ליבה מבצעיים ופיקודיים. מפקדים בחטיבת הצנחנים וגורמי הנפגעים נמצאים בקשר רציף עם משפחת יוספי מתוך תפיסת אחריות לאירוע ולתוצאותיו ומתוקף תפקידם. צה"ל משתתף בצער משפחת יוספי וימשיך ללוותה".
באזכרה השנתית לחללי חטיבת הצנחנים, לפני יום הכיפורים האחרון, ניגש הרמטכ"ל לדליה יוספי ואמר לה שהוא חייב לה ביקור, אך גם מאז דבר לא השתנה, כך לפי גורמים בסביבת המשפחה. אלה חלק מההקלטות שפורסמו בתחקיר ynet בשנה שעברה:



בתחקיר של צה"ל התברר כי יותר מעשרה לוחמים לא הצליחו לחצות את הנחל. הם פנו לפיקוד, ואף שהיה קושי אמיתי - החפ"ק לא הפנים אותו ודרש את סיום הניוט כחלק מתהליכי ההסמכה של אותו שבוע. "ההחלטה של חפ"ק הניווט להמשיך באימון על אף שורת תמרורי אזהרה כולל תנאי מזג אוויר ודיווחי לוחמים הביאו להתנהלות חפ"ק כושלת שגרמה לאובדן שליטה על 200 חיילים בשטח", נטען במסקנות. המפקדים יצרו תחושת לחץ על החיילים שלמרות תנאי מזג האוויר הבעייתים, שאם לא יסיימו את הניווט זה יפגע בהם כלוחמים.
צוות התחקיר מצא יותר מ-30 תקלות (בניגוד להנחיות בצבא) בהכנת האימון, אישור האימון, הוצאתו לפועל והשליטה בו בכל שלביו. התחקיר העלה שלא נפל כל כשל בתפקודו של אביתר יוספי ז"ל. התחקיר קובע: "בנקודת הזמן ובמצבם המנטלי של אביתר והחייל הנוסף, ההחלטה לחצות את הנחל הייתה בלתי נמנעת". בתחקיר ynet נחשפו ההקלטות שמאחורי מחדלי האסון, ובהם זלזול הקצינים בחיילים שהתריעו על הסכנה, הניסיונות לטיוח והעיכוב שבהגעת כוחות ההצלה לנחל.
מלבד רוזיליו, מינוי חדש נוסף שספג ביקורת הוא הענקת דרגת ייצוג, תת-אלוף, לד"ר הדס מינקה ברנד - ראש מחלקת מדעי ההתנהגות שתועלה כאמור בדרגה. בצה"ל נמנעו בשנים האחרונות מהעלאות לדרגות ייצוגיות מחשש לביקורת, אך כוכבי החליט בכל זאת לקדם את הקצינה לדרגה הבכירה חרף תקן אלוף-משנה שנושא תפקידה. עוד הוחלט על מינויו של אלוף-משנה שלומי בן מוחה, מח"ט חילוף והצלה בפיקוד העורף, לתפקיד מפקד מפקדת אלון להתמודדות עם מגפת הקורונה והעלאתו לדרגת תת-אלוף.