משרד הפנים הרוסי הודיע הבוקר (יום ב') כי במהלך הלילה השתלטה המשטרה על שדה התעופה בעיר מחצ'קלה ברפובליקת דגסטן, שם תכננו מאות מוסלמים לפגוע בנוסעי מטוס שנחת מישראל.
15 הישראלים שהיו במטוס בודדו ואובטחו בשדה התעופה בדרום רוסיה, ובהמשך קיבלו אישור לעזוב את הטרמינל. חלק הוטסו למוסקבה, לפי בקשתם, וחלק המשיכו ליעדים שונים בדגסטן לפי בחירתם. האירוע טופל על-ידי גורמים במשרד החוץ, המל"ל וגורמים ביטחוניים נוספים, בהובלת שגריר ישראל ברוסיה אלכסנדר בן צבי ובסיוע הדוק של גורמי ממשל וביטחון מקומיים.

3 צפייה בגלריה
המוני מוסלמים מתאספים בכניסה לשדה התעופה בכוונה לפגוע ביהודים לאחר הנחיתה במחצ'קלה בירת דגאסטן
המוני מוסלמים מתאספים בכניסה לשדה התעופה בכוונה לפגוע ביהודים לאחר הנחיתה במחצ'קלה בירת דגאסטן
הפורצים לשדה התעופה מחפשים את המטוס מישראל

"האוטובוס הסתובב בנמל, אנשים רדפו אחרינו"

שמואל (השם המלא שמור במערכת), בן 26 מירושלים, היה אחד מ-45 נוסעי טיסת רד ווינג למחצ'קלה. הוא הגיע לפגוש את ארוסתו שמתגוררת שם - ובמטוס היו יחד איתו עוד 15 ישראלים, בהם ילדים. רובם רצו להגיע למוסקבה, וזו הייתה נחיתת ביניים עבורם.
המטוס נחת בסביבות השעה 20:19 שעון מקומי, והנוסעים הורדו ממנו לביקורת הדרכונים. "אמרו לנו לחכות פה, שאנחנו לא יכולים לצאת כי יש בלגן בחוץ", אמר שמואל ל-ynet. "הייתה הרבה משטרה ועמדנו במתחם הדרכונים, ואז פתאום ראינו מאות אנשים מתפרצים".
לדבריו, המשטרה פינתה את נוסעי המטוס לאוטובוס. "ראינו אנשים רצים למסלול ההמראות של שדה התעופה וזורקים על האוטובוס שלנו אבנים", סיפר. "בתוך האוטובוס ילדים צעקו, וילדה גם נפגעה משברי זכוכית שעפו עליה. אני לא יודע אם היא ישראלית או מקומית. היה פה בלגן מאוד גדול, זה היה מפחיד".
"האוטובוס נסע בנמל התעופה וניסה לברוח מההמון", הוסיף. "היה שם כוח משטרה מאוד קטן שלא עשה כלום. האוטובוס לא הפסיק להסתובב בתוך הנמל, ואנשים רודפים אחריו וזורקים אבנים. שמתי את המזוודה על החלון".
3 צפייה בגלריה
המוני מוסלמים מתאספים בכניסה לשדה התעופה בכוונה לפגוע ביהודים לאחר הנחיתה במחצ'קלה בירת דגאסטן
המוני מוסלמים מתאספים בכניסה לשדה התעופה בכוונה לפגוע ביהודים לאחר הנחיתה במחצ'קלה בירת דגאסטן
המהומה בדגסטן
לדבריו, "בשלב מסוים הגיעו מאות אנשים ועצרו את האוטובוס. הם נכנסו פנימה, עברו אדם-אדם ושאלו אם הוא מוסלמי או יהודי. אני אמרתי שאני מוסלמי, כי פחדתי פחד מוות. למזלי הם האמינו לי והמשיכו הלאה".
"המזל הגדול שכל הישראלים שהיו באוטובוס דיברו רוסית", הוסיף. "היו כאלה שביקשו שיראו דרכונים והיה להם דרכון זר וכך הם ניצלו. זה יכול היה להיגמר ברצח שלנו. אנחנו יודעים שהמתפרעים ירו ופצעו דיילת".
שמואל הוסיף כי בשלב מסוים המשטרה חילצה את האוטובוס למתחם ה-VIP בנמל התעופה, ושם שמרו עליהם. "היו בשדה אלפי תומכי חמאס", אמר. "אחרי ארבע שעות של פחד נוראי, הגיע מסוק של צבא רוסיה שפינה אותנו ממש תחת אש. הם ירו באוויר כדי להרחיק את ה המונים, כמו סרט אקשן, ואז לקחו אותנו לבסיס צבאי בעיר אחרת. ישנו שם, ובבוקר נתנו לנו אוכל. מי שרצה יכול היה להמשיך למוסקבה בטיסה, ומי שרצה אפשרו לו להישאר".
"כשהייתי באוטובוס פחדתי וממש ראיתי את המוות", סיכם. "אם הם היו מתחקרים אותי לעומק הם היו עולים על זה שאני ישראלי. אני אישית לא יודע רוסית, אבל למזלי היה שם ישראלי דובר רוסית שעזר לי. זה היה איום ונורא. הרגשתי חוסר אונים".
בסרטונים שהגיעו משדה התעופה נראו המוסלמים קוראים "אללה אכבר", מניפים דגלי פלסטין, פורצים את הדלתות בטרמינל ומשליכים אבנים על המטוס. על פי הדיווחים ברוסיה, הם עצרו ובדקו רכבים על מנת לאתר ישראלים. 9 שוטרים ו-11 ומתפרעים נפצעו בעימותים בשדה התעופה, שניים מהם באורח קשה. בעקבות המהומות השביתה רוסיה את הטיסות בשדה התעופה עד להשלמת בדיקות ביטחוניות.

הסימנים המקדימים

משרד הפנים הרוסי מסר הבוקר בהצהרתו כי הוא זיהה 150 בני אדם שלקחו חלק בולט במהומות, ומתוכם נעצרו עד כה 60 חשודים. בהודעת משרד הפנים נמסר כי הרשויות פועלות לזיהוי כל המעורבים, וש"כרגע שדה התעופה נמצא תחת שליטה מלאה של רשויות אכיפת החוק".

סרגיי מליקוב, מושל רפובליקת דגסטן, אמר שהמהומות בשדה התעופה מהוות עבירה בוטה על החוק – גם כאשר הדגסטנים "מזדהים עם סבל הקורבנות של מעשיהם של פוליטיקאים ואנשים רשעים, ומתפללת לשלום בפלסטין. אין שום אומץ בהמתנה של המון לאנשים חסרי ישע שלא עשו שום דבר אסור". מנהיגים אזוריים בצפון הקווקז קראו לרגיעה. גם המופתי של דגסטן עשה זאת. ישראל קראה לרשויות ברוסיה להגן על ישראלים ויהודים שנמצאים בתחומן.
הסימנים המקדימים למהומות בטרמינל היו רבים, אך איש במשרד החוץ לא מנע את הכאוס: בימים האחרונים פרסם לוחם ה-UFC הפופולרי מדגסטן, חביב נורמגומדוב, תכנים אנטי-ישראליים ל-35 מיליון עוקביו באינסטגרם. הכוכב הפופולרי זוכה לאהדה רבה בדגסטן, וכך גם "היורש" שלו - איסלאם מחצ'ב - שפרסם תכנים דומים ואף הקדיש לעזה ניצחון בקרב בדובאי.

בדגסטן גם התקיימה בשבוע שעבר הפגנה בדרישה לסלק יהודים, והמונים שנהרו לבית המלון פלמינגו עברו עם כוחות הביטחון הרוסיים חדר-חדר כדי לוודא שלא נמצאים שם יהודים. הנהלת המלון אף פרסמה הודעה שאסור לישראלים ויהודים להיכנס למקום.
הניסיון של תושבי הרפובליקה בדרום רוסיה לפגוע בישראלים וביהודים היה על רקע היעדר התמיכה של הקרמלין בישראל במהלך המלחמה בעזה, והגעתה של משלחת חמאס לביקור במוסקבה.
סטלה ויינשטיין, שחזרה מעיר קרובה למחצ'קלה, סיפרה אתמול שבני משפחתה עדין מתגוררים שם ומביעים חרדים בעקבות המוסלמים שקוראים קריאות 'אללה אכבר' ומבקשים לפגוע בישראלים ברוסיה. "הקווקז מאז ומעולם היה חם ואוהב ליהודים, יש שם עיירות יהודיות. הקווקז הוא המקום היחיד בברית המועצות שיהודים שמרו על אורח החיים הדתי שלהם באופן חופשי יחסית. אלה תמונות הזויות, שנובעות מהפייק שהתקשורת הרוסית מפיצה ושהתקשורת העולמית מפיצה. יש קהילה עניפה ומשגשגת במיוחד בעיר דרבנט והם בסכנת חיים, חייבים להוציא אותם עכשיו", אמרה.