4 צפייה בגלריה
חצי חצי קים ג'ונג און ו שיגור טיל בליסטי של צפון קוריאה
חצי חצי קים ג'ונג און ו שיגור טיל בליסטי של צפון קוריאה
קים ג'ונג און
(צילום: AFP)
צפון קוריאה שיגרה הלילה (בין שני לשלישי) מחופה המזרחי טיל בליסטי לעבר הים, שלראשונה זה חמש שנים חלף מעל שטחה של יפן - כחלק מסדרת הניסויים שעורכת ארצו של הרודן קים ג'ונג און. הממשלה היפנית הזהירה את אזרחיה וקראה להם לתפוס מחסה עקב חשש מנפילה, לפני שהטיל נחת בים.
סוכנות הידיעות היפנית Kyodo דיווחה שהממשלה הפעילה כריזות אזהרה באי הוקאידו, האי השני בגודלו ביפן, ובמחוז אאומורי שבצפון המדינה. שירותי הרכבת הופסקו זמנית באזורים אלו. "נראה שצפון קוריאה שיגרה טיל, נא להתפנות למבנים או מתחת לאדמה", קראה ההודעה בהתרעה שהופעלה.
4 צפייה בגלריה
יפנים צופים בדיווחים אודות שיגור הטיל של צפון קוריאה שחלף מעל יפן
יפנים צופים בדיווחים אודות שיגור הטיל של צפון קוריאה שחלף מעל יפן
אזרחים יפנים צופים בדיווחים אודות שיגור הטיל של צפון קוריאה
(רויטרס)
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה אמר שמדובר בצעד "שערורייתי" מצד צפון קוריאה, והוסיף שממשלתו תמשיך לאסוף ולנתח מידע אודות השיגור. גם נשיא דרום קוריאה יון סוק-יאול הזהיר כי ארצו תגיב ב"נחרצות" בעקבות השיגור. לדבריו, הטיל טס כ-4,000 ק"מ - טווח שמציב את האי גואם, שטח חסות של ארה"ב שנמצא באוקיינוס ​​השקט, במרחק פגיעה. יון אמר כי כינס ישיבה של המועצה לביטחון לאומי בארצו, והבטיח תגובה חריפה מצד דרום קוריאה והקהילה הבינלאומית ל"פרובוקציות הגרעיניות הפזיזות של הצפון".
לפי צבא דרום קוריאה, מדובר בטיל בליסטי לטווח בינוני ששוגר ממחוז ג'אגאנג בצפון קוריאה. גורמים בממשלת יפן אמרו לתקשורת המקומית כי הטיל נפל בים כ-3,000 ק"מ מזרחית ליפן בשעה 7:44 בבוקר שעון מקומי, לאחר שהיה באוויר 22 דקות. "הפעולות של צפון קוריאה, שכוללות את שיגורי הטילים הבליסטיים החוזרים ונשנים שלה, מאיימות על השלום והביטחון של יפן, האזור והקהילה הבינלאומית, ומציבות להן אתגר רציני", אמר דובר ממשלת יפן במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר השיגור.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה במסיבת עיתונאים אחרי שיגור הטיל של צפון קוריאה
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה במסיבת עיתונאים אחרי שיגור הטיל של צפון קוריאה
"צעד שערורייתי של צפון קוריאה". ראש ממשלת יפן במסיבת עיתונאים אחרי השיגור
(רויטרס)
זו הפעם החמישית שבה צפון קוריאה שיגרה טיל בליסטי בעשרת הימים האחרונים, כשברקע התרגיל הצבאי המשותף שקיימו ארצות הברית ודרום קוריאה וביקור סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בסיאול בשבוע שעבר. גם ארה"ב גינתה את שיגור הטיל של צפון קוריאה הלילה, ודוברת המועצה לביטחון לאומי האמריקנית, אדריאן ווטסון, אמרה כי "פעולה זו מערערת את היציבות ומראה את ההתעלמות הבוטה של צפון קוריאה מהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם ומנורמות בטיחות בינלאומיות".
הפעם האחרונה שבה צפון קוריאה שיגרה טיל שחלף מעל יפן היה כאמור לפני חמש שנים, ב-28 באוגוסט 2017. גם אז הוא נחת בים, מול חופי האי הוקאידו. מהלך זה נחשב אז להסלמה חמורה במתיחות בחצי האי הקוריאני, וגם הוא בוצע בזמן שכוחות של ארה"ב ודרום קוריאה ערכו בחצי האי תרגיל צבאי שנתי שצפון קוריאה התנגדה לו בחריפות. בהוקאידו נשמעה כריזת אזהרה לאזרחים שנקראו בין היתר לחפש מקלט. לפי סוכנות הידיעות Kyodo, צפון קוריאה שיגרה בסך הכול שבע פעמים טילים בליסטיים מעל שטחה של יפן, כולל השיגור הלילה.