מליאת הכנסת דנה היום (שני) באלימות בחברה הערבית, על רקע 82 נרצחים רק השנה ואוזלת היד של המדינה בטיפול בסוגיה. את דיון 40 החתימות שחייב את נוכחות ראש הממשלה וראש האופוזיציה יזמה חד"ש-תע"ל, ובנימין נתניהו אמנם פתח את דבריו בהזמנת הח"כים הערבים לפגישה - אך אז הקדיש את יתר נאומו, במשך כחצי שעה, למתקפות על האופוזיציה והאדרת הישגי ממשלתו בנושאים שאינם קשורים לדיון. השר לביטחון לאומי שאחראי על המחדל, איתמר בן גביר, בכלל איחר בשעתיים והגיע רק באמצע הנאום של נתניהו.
למעשה, נתניהו התייחס במשך כדקה אחת בלבד לנושא האלימות בחברה הערבית. הוא אמר כי "אני מזמין את כל הח"כים של הסיעות הערביות אליי למשרד. זה לא תרגיל, זה בא מעומק הלב. אנחנו נצטרך לפעול בהרבה חזיתות, אני אצטרך את שיתוף הפעולה שלכם ואני מצפה לפגישה הזו".

6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נואם במליאה
בנימין נתניהו נואם במליאה
ביקש שיתוף פעולה מהח"כים הערבים, ועבר לתקוף את האופוזיציה. נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נואם במליאה
יאיר לפיד נואם במליאה
"יש נתונים, לא משנה כמה תשקר". לפיד
(צילום: עמית שאבי )
לדברי נתניהו, "שמעתי כאן את זעקות האמת של ח"כ תומא סלימאן ושל חברי הכנסת הערבים. שמעתי גם שדברים השתנו במהלך השנים. פעלתי בממשלות בראשותי להקים תשע תחנות משטרה - בערערה, בכפר קאסם, בג'סר, בטמרה, בכפר כנא בגליל המערבי, בטירה ובעוד חמש נקודות משטרה. זה לא היטה את המאזן. הבעיה שאתם מתארים היא אמיתית".
עם זאת, לאחר הדברים הללו החל ראש הממשלה לדבר על נושאים אחרים, ובהם הפריצה לדשא של קהל בית"ר ירושלים, יוקר המחיה, בינה מלאכותית והמחאות נגד המהפכה המשפטית שלדבריו הפכו אלימות. חברי הכנסת התרעמו על כך שנתניהו עסק בעניינים הפוליטיים ולא בסוגיית האלימות, ואחמד טיבי פנה אליו: "שמעת את הזעקה שלנו, די עם ההתנהגות הזאת. זה דיון על החברה הערבית. זה לא המקום להתנצחות על חשבון הדם שלנו". נתניהו השיב לו: "אל תטיף לי".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו ושרי הליכוד במליאה
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בצומת חורה
זירת הרצח בצומת חורה
קטטה שהסתיימה ברצח. הזירה בחורה
לפיד עלה לנאום אחרי נתניהו, ותקף אותו: "נתחיל כמובן באזרחי הפריפריה ובביטחונם האישי. תחת הממשלה שלך יש עלייה של פי שלושה נרצחים במגזר הערבי, ועלייה של 65% במגזר היהודי. כמה שלא תעמוד פה ותשקר, עדיין יש נתונים. הנתונים הם שבממשלה שלנו מספר הרציחות והפשיעה ירדו, ובממשלה שלכם הם עולים ועולים ועולים. כי אתה מינית אדם שגם אתה יודע שלא יכול להיות השר לביטחון לאומי, מסיבות פוליטיות. השר לביטחון לאומי וטיקטוק ופיתות".
ראש האופוזיציה סיכם כי "אני רוצה להצטרף למה שאמר ח"כ טיבי - יש גבול ללעג כשאנחנו מתכנסים לדון במותם של אזרחים ישראלים, שהממשלה שלך הייתה צריכה להגן עליהם ולא עושה את זה אפילו לרגע". במהלך הדין לגלג לפיד בין היתר להבטחות נתניהו לטפל ביוקר המחיה, וגם הוא התייחס ברוב נאומו לנושאים שאינם האלימות בחברה הערבית - כמענה לנאומו של נתניהו.
בערב, שעות לאחר הדיון, נרצח גבר במהלך קטטה בצומת חורה שבנגב - הנרצח ה-83 מתחילת השנה. צוותי מד"א פינו אותו לבית החולים סורוקה שבבאר שבע, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.
ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד), שהיה אמון על האלימות בחברה הערבית בממשלה הקודמת ושימש כסגן השר לביטחון פנים, תקף את נתניהו במהלך הדיון: "קח אחריות, תקים צוות שיהיה אחראי על זה. יש תוכניות סדורות - בן גביר הקפיא את כולן. שאר משרדי הממשלה צריכים להתעסק ולהיות מסונכרנים בדבר הזה. זה עליך וזה שלך. לא סתם בשנה שעברה המספרים ירדו ב-16% ועכשיו יש קפיצה, הדבר היחיד שהשתנה זה הממשלה בראשותך. יש מה לעשות, לשים בצד את המחלוקות הפוליטיות, צריך לשים בצד את הכישלון של בן גביר ולטפל בסוגיה הזו".
6 צפייה בגלריה
 מליאת הכנסת
 מליאת הכנסת
"נתניהו, הכל קורה במשמרת שלך". תומא-סלימאן
ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל) פנתה אף היא לנתניהו, ואמרה כי "המנהיגות של האוכלוסיה הערבית פתחה מחוץ לכנסת מאהל מחאה על החיים שלנו. אני קוראת לראש הממשלה להגיע לשם. מאות אלפי אזרחים יוצאים לרחובות ומוחים על כך שהם רוצים לחיות בדמוקרטיה - אז אנחנו נלחמים כדי לחיות. בשנת 2013 הגעת לכנס על האלימות בחברה הערבית, ישבת מול האמא שאיבדה את הבן שלה והבטחת לה שהרוצחים יתפסו. העבריינים מסתובבים חופשיים".
לדברי תומא-סלימאן, "בדובאי רצחו אזרח מהעיר שלי, תוך שעתיים המשטרה בדובאי תפסה את המבצעים. מה יש למשטרת דובאי שאין למשטרת ישראל? המשטרה מתייחסת אלינו כחצר אחורית שנכנסת אליה רק כדי למשטר אותה, לא נכנסים לשרת אותנו. המפכ"ל שאומר 'הם רוצחים אחד את השני' - זה מי שאמור להגן עלינו? והשר שמדליף את ההקלטות של המפכ"ל - זה מי שאמור להגן עלינו? אבל אתה ראש הממשלה נתניהו - הכל קורה במשמרת שלך".
יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה אמר במליאה כי "קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה אמרה שרצח זה טבע הערבים, אבל הוא לא שאל את עצמו למה משנת 1948 עד שנת 2000 היינו 4.9% מהנרצחים במדינה, ומשנת 2004 אנחנו 64% מהנרצחים במדינה. הוא לא שאל את עצמו מה ההבדל בין פלסטינים אזרחי מדינת ישראל לאלה שנמצאים בעזה, בגדה או בירדן - פה הנרצחים הם פי שבעה. יכול להיות שהמשטרה הפלסטינית יותר חזקה מהמשטרה הישראלית?".
עודה פנה לנתניהו: "אתה צריך לדעת, משנת 1948 עד לשנת 2008 מספר הנרצחים הערבים היה פחות ממספר הנרצחים מאז שנהיית ראש הממשלה משנת 2008 עד עכשיו. למה? אנחנו איבדנו את מבנה החמולות אבל אין לנו מדינה. אסור לנו להשאיר חלל ריק. מי שצריך להיות המוסד זו המדינה, אבל אצלנו אין מענה, אין משטרה. אנחנו רוצים לחיות בחברה ללא נשק ומי שצריך להיות אחראי זו המדינה".
6 צפייה בגלריה
עידית סילמן ואחמד טיבי במליאת הכנסת
עידית סילמן ואחמד טיבי במליאת הכנסת
עידית סילמן, איימן עודה ואחמד טיבי במליאה
(צילום: עמית שאבי )
בבקשה לקיום הדיון כתבו חברי האופוזיציה כי "מכינון הממשלה חל זינוק במקרי הרצח בכלל החברה בישראל ופרט בחברה הערבית, והמספר יותר מהכפיל את עצמו לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתונים אלה מעידים כי מדובר בכשל ממשלתי רחב שבו הממשלה הסירה מעליה אחריות למצב והביטחון האישי נפגע בצורה אנושה. הממשלה לא עושה דבר להיאבק בפשיעה, לא הוקם צוות שרים למאבק באלימות, לא מונה פרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית כפי שהיה בממשלה הקודמת, אין המשכיות בתהליכים שנקבעו והוכיחו עצמם".
באופוזיציה יצאו נגד השר האמון על הנושא, איתמר בן גביר, שהוגדר על ידם כ"שר בלתי כשיר וחסר יכולת, שרק מעצים את הכישלון". חברי הכנסת מסיעת חד"ש-תע"ל דרשו מראש הממשלה והממשלה כולה לגלות אחריות ולהציג תוכניות לטווח המיידי ולטווח הארוך למיגור התופעה.
מחד"ש-תע"ל נמסר: "בזמן שדם ערבי נשפך ברחובות והחברה הערבית מאבדת מתחושת הביטחון בבית, ברחובות ובבתי הספר, ראש ממשלה שלא פועל בשום צורה הוא האחראי הישיר לשפיכת הדמים. בכל מדינה נורמלית למעלה מ-80 הרוגים בחצי שנה היה בראש סדרי עדיפויות ופותח מהדורות. אנחנו דורשים להציב את הנושא הזה במקום המרכזי הראוי לו, ולפעול מיידית כדי להבטיח את החיים והביטחון האישי לחברה הערבית. חיי ערבים חשובים. דם ערבי אינו הפקר".
מאז משונה נתניהו לראש הממשלה ב-2009, נזכיר, זינק מספר הנרצחים בחברה הערבית משמעותית. בשנה שעברה, אז כיהנה ממשלת בנט-לפיד, ירד מספר הנרצחים ל-111, אך כעת, תוך שישה חודשים בלבד, מספר הנרצחים עומד כאמור על 83 ומתקרב לשיא שלילי היסטורי. לשם השוואה, בשנת 2014 כולה עמד מספר הנרצחים בחברה הערבית על 51.
פורסם לראשונה: 17:24, 29.05.23