המשטרה עצרה היום ארבעה עובדים במעון "בני ציון" בראש העין בחשד להתעללות ותקיפת חסרי ישע. כך הותר היום (שלישי) לפרסום בתום חקירה סמויה שניהלו בשבועות האחרונים שוטרי תחנת ראש העין. במעון חוסים בגירים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים, ועל פי החשד הופעלה נגדם אלימות קשה שכללה הצלפות באמצעות כבל, חניקה באמצעות כרית על הפנים, חניקה בגרון, סטירות, בעיטות, דריכות על הגוף והראש ועוד.
1 צפייה בגלריה
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
(צילום: יריב כץ)
ראשיתה של הפרשה לפני כשלושה שבועות, עם קבלת תלונה בתחנת המשטרה בראש העין מגורמי משרד הרווחה, ולפיה אחד החוסים במקום דיווח למשפחתו כי הותקף על ידי עובד המקום. בעקבות זאת, השוטרים בחנו את התיעוד של מצלמות האבטחה במועדים הרלוונטיים לתלונה, בהתאמה למשמרות של עובד המקום, ועל פי הממצאים עצרו את החשוד - תושב קלנסווה בן 23, ומעצרו הוארך בבית המשפט בהתאם לצורכי החקירה.
מהמשטרה נמסר כי עם התקדמות החקירה ובחינת החומרים שתועדו במצלמות האבטחה לאורך תקופה, נחשפו החוקרים לאירועים נוספים של חשד לאלימות כלפי החוסים במקום על ידי כמה עובדים נוספים. בשלב זה התחנה הסתייעה בשתי מחלקות של קורס חוקרים במכללה הלאומית לשוטרים, על מנת שיצפו ויאספו את הראיות הנדרשות מחומרי התיעוד.
הבוקר נעצרו שלושה עובדים נוספים בחשד למעורבות במעשי ההתעללות. עוד נמסר כי מחר תבקש המשטרה מבית משפט השלום בפתח תקווה להאריך את מעצרם.
"מדובר בפרשה חמורה, שממצאיה מעלים חשד לתמונה קשה ומזעזעת של מסכת התעללויות לאורך תקופה ארוכה בחסרי ישע, הכוללת מאות אירועים של תקיפה פיזית ונפשית", אמרו במשטרה. "המשטרה תפעל למיצוי מלוא חומרת הדין עם המעורבים".
ממעון "בני ציון" נמסר בתגובה: "אנחנו מזועזעים ממעשי העובדים אשר מעלו באמוננו ופגעו בדבר החשוב לנו מכל - דיירי המעון. מהרגע שנחשפנו למקרה, נפתחה חקירה פנימית, במסגרתה פעלנו במהירות בכדי להשהות ולהרחיק את העובדים מהדיירים לאלתר. בכוונתנו לנקוט בהליכים משפטיים נגד העובדים. יתרה מכך, אנו פועלים למינוי שופט חיצוני בכיר שייבחן את כל נהלי הפיקוח במוסדות הטיפוליים כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד. חשוב לציין כי העובדים הללו אינם מייצגים את כלל הארגון שמונה מאות עובדים מסורים שרואים בעבודתם שליחות אמיתית. יחד עם זאת, אין אנו מקלים ראש במעשה זה - מדובר בפגיעה חמורה בלתי נסלחת. אנו נפעל למיצוי הדין מול העובדים הפוגעים".
ממשרד הרווחה נמסר: "בעקבות תלונה שהגיש משרד הרווחה והביטחון החברתי למשטרת ישראל בחשד לאלימות פיזית כנגד דייר במעון לאנשים עם מוגבלויות 'בני ציון' המופעל על ידי עמותת אלאור, פתחה המשטרה בחקירה יסודית .במהלך החקירה התגלו מספר אירועים אלימים של פגיעה והתעללות בחסרי ישע שהביאו לשורה של מעצרים כנגד עובדי העמותה. בעקבות התמונה שנחשפה, הוחלט על ידי שר הרווחה ומנכ"לית המשרד על הפעלת נוהל חירום במסגרתו תופסק לאלתר ההתקשרות עם המפעיל הנוכחי עמותת 'אלאור' עד להשלמת תהליך מזורז ובחירת גוף מפעיל חדש . בנוסף, ימונה מנהל זמני מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי עד תום הליך כניסת המפעיל החדש".