מפלגת רע"מ החליטה הערב (ראשון) להקפיא את חברותה בקואליציה - ולכאורה גם בכנסת. המהלך, שנעשה על רקע הלחץ הרב עליה לפרוש לחלוטין מהקואליציה בעקבות פעילות המשטרה לפיזור המתפרעים בהר הבית, נעשה כפתרון ביניים שתואם מול ראשי הקואליציה, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. יש להדגיש כי ממילא אין אפשרות חוקית להקפיא חברות בכנסת, והקפאת החברות הזמנית בקואליציה נעשית בתקופה של פגרה במשכן, כך שגם לה אין משמעות מעשית לפי שעה, והיא נועדה בעיקר לאפשר את הרגעת הרוחות בשטח.
5 צפייה בגלריה
עבאס, בנט והמתפרעים בירושלים
עבאס, בנט והמתפרעים בירושלים
עבאס, בנט והמתפרעים בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP, )

ההחלטה לא הפתיעה לפיכך את בנט ולפיד, שהיו מתואמים בשעות האחרונות עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, ועבדו איתו באופן צמוד. עבאס, יש להדגיש, מתנגד נחרצות לפרישה מהקואליציה. מדובר בצעד שעלה בשיחות שהתקיימו בין השלושה בניסיון כאמור להרגיע את הרוחות ולא לפגוע בשלמות הקואליציה, כשברקע הלחץ הכבד בתוך התנועה האיסלאמית על רע"מ בדרישה שתפרוש מהקואליציה.
בנט, לפיד ועבאס ניהלו שיחות אינטנסיביות ב-24 השעות האחרונות, בניסיון למצוא פתרון למשבר וללחץ שמגיע מהשטח לכיוון עבאס. במהלך השיחות, אמר גורם פוליטי, הועלתה ההצעה של הקפאה זמנית מחברות בקואליציה ועבאס הודיע כי ישקול אותה ויעלה אותה בפני מועצת השורא (חכמי הדת) של התנועה האיסלאמית. זו קיימה הערב "דיון חירום", וקיבלה את ההצעה.
בדיון שקיימה מועצת השורא, שלה השפעה רבה על התנהלות מפלגת רע"מ, הוחלט להכריז למעשה על "חרם על הכנסת" ולקדם מהלך של התפטרות של כלל חברי הכנסת הערבים מהכנסת. מדובר גם כן במהלך בלתי אפשרי - שכן הוא דורש שיתוף פעולה מצד הרשימה המשותפת, שבינה לבין רע"מ קרע עמוק. גורמים שהשתתפו בישיבה אמרו ש"הנחישות של עבאס להישאר בקואליציה עצרה כל החלטה אחרת".
5 צפייה בגלריה
מנסור עבאס ויאיר לפיד
מנסור עבאס ויאיר לפיד
לפיד ועבאס בכנסת. הכול נעשה בתיאום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהודעה רשמית שפרסמה רע"מ בתום הדיון של מועצת השורא נמסר: "מרגע זה, נציגי רע"מ משהים את חברותם לא רק בממשלה אלא גם את חברותם בכנסת, והם מחויבים שלא להגיע לכנסת". עוד נמסר כי "רע"מ קוראת למשותפת לקבל החלטה דומה להקפיא את חברותה בכנסת, עד שיושג פתרון לסוגיית הפלישה לאל-אקצא. אנחנו מוכנים לקבל החלטה גם על התפטרות קולקטיבית של המפלגות הערביות מהכנסת".
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הגיב הערב בלעג להחלטת רע"מ: "לא להגיע לכנסת בפגרה. החלטה דרמטית". גורם במשותפת הוסיף: "ברע"מ יודעים שאין דבר כזה התפטרות של סיעות מהכנסת. אם הם רוצים צעד אמיתי ולא ספין הצהרתי, למה לא הציבו אולטימטום לממשלה?". ברשימה המשותפת טענו עוד כי מדובר ב"אקרובטיקה אומללה של מנסור עבאס".
לדברי אותם גורמים, מדובר במהלך "מביש" של רע"מ: "הם משביתים את חברותם במהלך חופשת האביב, שתימשך שלושה שבועות מהיום, ולאחר תום החג שמים את ההשעיה בצד על מנת להמשיך ולתמוך בממשלה שידיה מוכתמות בדם הנוער הפלסטיני, פלישה למסגד אל-אקצא וחקיקת חוקים נגד עמנו. הם תומכים מעשית, ומציאותית בממשלה הזו, והם האחרונים להטיף למשותפת, שתישאר קוץ בגרונן של כל ממשלות הימין והגזענות, בראשות ממשלת בנט, שקד וההרכבים הממשלתיים שלהם. תתביישו!".
5 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
יו"ר המשותפת איימן עודה. במפלגתו תקפו את רע"מ: "אקרובטיקה אומללה"
(מתוך פייסבוק)
בהודעה שפרסמה מוקדם יותר מועצת השורא של התנועה האיסלאמית נאמר כי הדיון שקיימה יעסוק "בהשלכות ובממדים של המשך הפלישות וההתקפות על מסגד אל-אקצא הקדוש ומתפלליו". עוד נאמר כי "אתמול, בעקבות תקיפת מתפללי אל-אקצא, פרסמה התנועה האיסלאמית הודעה המאשרת כי הפלישה במסגד אל-אקצא הקדוש ותקיפת המתפללים שם היא התנהגות בברברית ופשע מתועב נגד קודש הקודשים לכל המוסלמים בעולם, וזה עלול להכניס את האזור למעגל אלימות שכוחות הכיבוש נושאים באחריותו ובהשלכותיו".
הבוקר קרא ‏המופתי של רע"מ והתנועה האיסלאמית הדרומית, השייח מוחמד סלאמה חסן, לפרישה של רע"מ מהקואליציה "למען אל-אקצא". לדבריו, "הקואליציה תוקפת את קודש הקודשים שלנו בפלסטין. אלוהים לא נענה לממשלה שתוקפת, דרך המשטרה, ילדים, נשים, קשישים, צעירים, עיתונאים, שומרים ועובדים". השייח הוסיף גם כי "אם לא נגיד את זה - אין בנו כל טוב. ובכם אין כל טוב אם לא תשמעו לנו".
5 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
כוחות הביטחון בירושלים, הבוקר
(צילום: AP)
הודעתו של המופתי הוסיפה ללחצים על עבאס, שניסה בימים האחרונים להרגיע את הרוחות על רקע איומו של חבר הכנסת מאזן גנאים לפרוש מהקואליציה. המהומות והעימותים בהר הבית, לצד המספר הגבוה של עצורים ביום שישי האחרון - 476 - דוחקים את רע"מ לפינה שממנה היא ניסתה עד כה להימנע. בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית סיפרו כי "בימים האחרונים יש מחלוקות בין חברי רע"מ. רבים דרשו מהם לנטוש את הממשלה בעקבות העימותים באל-אקצא".
כשברקע הלחץ הזה על רע"מ לפרוש, ומנגד גם ביקורת מימין על אוזלת יד לכאורה מצד הממשלה בפעילות נגד המתפרעים בהר הבית, ראש הממשלה נפתלי בנט מסר אחר הצהריים כי הדרג המדיני מעניק "יד חופשית" לכוחות הביטחון, אך במקביל הצהיר כי הממשלה פועלת להרגעת השטח. בנט, כך מסרה לשכתו, הדגיש בדיון הערכת מצב שקיים עם בכירים בממשלה כי "יש להמשיך ולעשות כל מאמץ על מנת לאפשר לבני כל הדתות לחגוג ולציין את מועדיהם הדתיים בירושלים".
ד"ר סלים בריק, מומחה למדעי מדינה, מסר בעקבות החלטת רע"מ: "היא באה לספוג את הזעם וגם להוות תמרור אזהרה ואור צהוב לראש הממשלה שאינו מתחשב בהם. יש להם מרווח זמן עד חזרת הכנסת מפגרה ב-9 במאי. לרע"מ אין אופציה לעזוב עכשיו ללא הישגים וזה יפגע באלקטורט שלהם. נראה שהמהלך בא להרגיע אי שקט פנימי מצד 'טרבל מייקרס' כמו גנאים. המהלך טקטי ולא יניב משבר בממשלה".