צעד לקראת הכנסת כוח רב-לאומי לרצועת עזה: שר הביטחון יואב גלנט השיג התקדמות משמעותית השבוע בביקורו בוושינגטון להכנסת כוח רב-לאומי לרצועה שיורכב מגורמים חמושים שיגיעו משלוש מדינות ערביות באזור. גלנט עדכן בהתקדמות את ראש הממשלה, קבינט המלחמה והרמטכ"ל - ומתכוון להמשיך בפעולות לקידום המיזם.
תחילה, אותו כוח רב-לאומי אמור לאבטח את שיירות הסיוע ההומניטרי שנבזזות על ידי המוני עזתים רעבים, וגם את הנמל שמוקם ברצועה. אין עדיין לוחות זמנים לתוכנית, אבל יש תמיכה והסכמה אמריקנית לסייע למהלך הדרמטי הקשור באופן ישיר לתוכנית "היום שאחרי" שגלנט דוחף אליה באשר לעתיד רצועת עזה.
1 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
שר הביטחון יואב גלנט עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
גלנט ובלינקן בוושינגטון
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ההתקדמות בשיח בין האמריקנים לאותן מדינות ערביות - שבמשרד הביטחון לא פרסמו את שמותיהן מחשש שהדבר יקשה על המהלך - מגיעה על רקע ביקורים של נציגי צה"ל ומשרד הביטחון בהנחיית גלנט באותן המדינות, ובשיח שוטף עם הממשל האמריקני וסנטקום (פיקוד המרכז של ארצות הברית).
הכוונה היא שארצות הברית תוביל את הכוח הרב-לאומי שיהיה אחראי על אבטחת השיירות ואספקת הסיוע ההומניטרי - גם אם לא יהיו לה כוחות בשטח. לפי התכנון, כך יחוזקו גורמים בשטח שאינם קשורים לחמאס, ותיפתר הבעיה ההולכת ומעמיקה מול האמריקנים.
במשרד הביטחון אמרו כי האמריקנים קיבלו את הרעיון, אבל מתנים אותו בהתקדמות תוכנית "היום שאחרי" שהציג גלנט כבר לפני כמעט שלושה חודשים. לאחר ביקור גלנט, התקיימו בוושינגטון דיוני המשך בנושא, עם נציגי משרד הביטחון, צה"ל ומתפ"ש.

אתמול דווח באתר האמריקני "פוליטיקו" כי גורמים בממשלו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מקיימים "שיחות ראשוניות" על ייצוב המצב ברצועת עזה אחרי המלחמה, כולל הצעה לפנטגון לסייע במימון כוח רב-לאומי או "צוותים פלסטינים לשמירת שלום". גם בדיווח זה הובהר כי האפשרויות שנבחנות לא כוללות הצבת חיילים אמריקנים בשטח.
גלנט פרסם את תוכניתו כבר בתחילת ינואר, ובה הדגיש כי "ביום שאחרי חמאס לא ישלוט ברצועת עזה וישראל לא תשלוט אזרחית ברצועה. חיים שם פלסטינים, ולכן מי שיהיו אחראים הם גורמים פלסטינים, ובתנאי שלא יהיו עוינים למדינת ישראל ולא יוכלו לפעול נגדה". מיד לאחר מכן יצא השר בצלאל סמוטריץ' נגד התוכנית ואמר כי "מדובר בשידור חוזר ליום שלפני 7 באוקטובר".

"אין רעב בדרום הרצועה - אבל בצפון כנראה שכן"

כוונת גלנט להכניס את הכוח הרב-לאומי מתרחשת כאמור גם על רקע ביזת שיירות הסיוע, והטענות של הפלסטינים כי ברצועה יש רעב. בישראל חוזרים על כך שאין רעב בעזה, אבל בכיר במחלקת המדינה בארה"ב אמר הערב כי ישנה "אפשרות אמיתית" שיש אזורים בצפון הרצועה ובהם סובלים תושבים מרעב.

"אנחנו יכולים לומר בביטחון שבדרום ובמרכז הרצועה חרפת רעב היא סיכון משמעותי - אך לא קיימת - אבל בצפון הרצועה היא גם מהווה סיכון וגם כנראה שישנה אפשרות אמיתית שהיא קיימת באזורים מסוימים", אמר הגורם לסוכנות הידיעות רויטרס.
הגורם, שדיבר בעילום שם, הוסיף כי זו הסיבה לכך שיש דחיפות רבה בהזרמת סיוע הומניטרי רב יותר לצפון הרצועה. הוא ציין כי בארה"ב מקווים לפתוח בין אמצע אפריל ועד סוף החודש את המסדרון הימי שתוכנן להעברת סיוע לצפון הרצועה (באמצעות רציף שיוקם מול חופיה).
הוא הוסיף שארה"ב פועלת גם להפוך את "מעבר 96" בגבול בין ישראל לרצועה, באזור בארי, לכזה שישמש באופן קבוע ויום-יומי לכניסת משאיות לצפון הרצועה, אחרי הפיילוט מוקדם יותר החודש שבאמצעותו הוכנסו דרך המעבר משאיות של האו"ם. לדברי הגורם, מחסור בכמות המשאיות שמשנעות את הסיוע הוא אחד המכשולים המרכזיים בהגדלת הכמות המוזרמת לפלסטינים.