יממה לאחר ששוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי יעלה להר הבית "בשבועות הקרובים", הגיע הבוקר (שלישי) במפתיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למקום, כשהוא מלווה במאבטחים ובשוטרים. יתר היהודים שבכניסה עוכבו, והתאפשר להם להיכנס לאחר סיום ביקורו של בן גביר. נתניהו ידע מראש על הביקור.
משרד החוץ הפלסטיני גינה בחריפות את הביקור ואמר כי מדובר ב"פרובוקציה חסרת תקדים". בהודעה נמסר עוד כי "הסתערותו של בן גביר על מסגד אל-אקצה היא איום חמור. האחריות מוטלת על נתניהו, כמו כן גם ההשלכות על זירת הסכסוך באזור".
המשטרה לא הודיעה מראש על ביקורו של בן גביר, שנתן תחושה בדבריו שבכוונתו לדחות את הביקור. בהודעה שפרסמה לאחר הביקור נכתב כי "אמש, בתום ישיבת הערכת מצב שקיים מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי עם מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן ובעלי תפקידים נוספים במשטרת ישראל, ובתיאום עם הדרג המדיני, הוחלט לאפשר את עלייתו של השר בן גביר להר הבית. עלייתו של בן גביר להר הבית התקיימה והסתיימה ללא אירועים חריגים".

4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר הר הבית
איתמר בן גביר הר הבית
בן גביר בכניסה להר, מלווה במאבטחים
(צילום: תום ניסני)
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר הר הבית
איתמר בן גביר הר הבית
בן גביר בהר הבית
לאחר עלייתו הראשונה להר מאז הבחירות - והפעם הראשונה ששר עולה להר זה שנים - אמר בן גביר: "הממשלה שלנו לא תיכנע לאיומי החמאס. הר הבית הוא המקום החשוב ביותר לעם ישראל, ואנחנו שומרים על חופש התנועה למוסלמים ולנוצרים אבל גם יהודים יעלו להר ומי שמאיים צריך לטפל בו ביד ברזל". בהודעה מטעם בן גביר נכתב שהוא קיים הערכת מצב עם המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים ונפגש עם ראש השב"כ, "וכולם קבעו שאין מניעה שבן גביר יעלה להר הבית. גורמי ביטחון שהשתתפו בהערכת המצב סברו גם שהתקפלות מול האיומים תהווה פרס לטרור ומתן לגיטימציה לפעולות נגד ישראל".
שב"כ לא התנגד לעליית בן גביר להר הבית משלוש סיבות שעלו בדיונים המקדימים: לא היו התרעות קונקרטיות לפעולת תגובה של גורמי הטרור, המהלך נעשה בהליך סדור של הדרג המדיני ומשמר את הסטטוס קוו בהר. בהתאם לכך גם צה"ל לא שינה היערכותו באיו"ש או במערך ההגנה האווירית.
היום חל צום עשרה בטבת שבו מציינים את תחילת המצור על ירושלים שהסתיים בחורבן בית המקדש הראשון. זהו יום האבלות הראשון בלוח השנה היהודי בנושא זה ולכן לבן גביר היה חשוב לעלות להר הבית דווקא היום.
בשיחה אתמול עם נתניהו אמר בן גביר כי "אסור להתקפל בפני חמאס" - והודיע שהוא מתכוון לעלות להר בשבועות הקרובים, לאחר שלפני כן אמר כי יעלה להר השבוע. כמה שעות לאחר אותה הודעה של בן גביר, נמסר בתגובה מהליכוד: "לאחר שהתייעץ עם גורמי ביטחון, ראש הממשלה נתניהו לא ביקש מבן גביר שלא לעלות להר הבית".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר הר הבית
איתמר בן גביר הר הבית
בן גביר בהר הבית
אתמול הזהיר ראש האופוזיציה יאיר לפיד כי כוונת בן גביר לעלות להר היא "התגרות שתוביל לאלימות שתסכן חיי אדם ותעלה בחיי אדם", כלשונו. "אסור שאיתמר בן גביר יעלה להר הבית. ביבי מוכרח הפעם לעמוד ולהגיד לו 'אתה לא עולה להר הבית כי ימותו אנשים'", אמר לפיד.
גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס אתמול לכוונה של יו"ר עוצמה יהודית לעלות להר ואמר: "אתמול נכנסו שרים למשרדי הממשלה, כבר אפשר לשמוע לאן הרוח נושבת. הקיצוני הראשי בממשלה חושב להדליק את השיח על הר הבית. קיצוני אחר רוצה בביטול חוק התנתקות".
אתמול איימו בחמאס כי "לא יעמדו בחיבוק ידיים" אם בן גביר יעלה להר. דובר חמאס עבד אל-לטיף אל-קאנוע מסר בהצהרה כי "הודעתו של העבריין בן גביר על כוונתו להסתער על מסגד אל-אקצה משקפת את היוהרה של ממשלת המתנחלים הפשיסטית ואת כוונותיה המתוכננות להסלים את הפלישות לאל-אקצה במטרה לחלק אותו".
תום ניסני, מנכ"ל "בידינו למען הר הבית" אמר לאחר ביקורו של בן גביר: "כל הכבוד לשר בן גביר שעלה ולא נכנע לאיומי והפחדות חמאס. בינתיים השמש ממשיכה לעלות והמזרח התיכון לא בער. וגם אם יש מי שינסה להבעיר, סומך על צה"ל והמשטרה שיסירו את האיום. הגיע הזמן להיות עם חופשי בארצנו".
אביב טטרסקי, חוקר בעמותת עיר עמים, מסר כי "בן גביר הצהיר בעבר שהמסגדים בהר הבית הם עניין זמני, אשתו אומרת שהם לא צריכים להיות שם. בן גביר מעוניין בהסלמה מכיוון שבתפיסות המסוכנות של המחנה שלו זו תהיה הדרך לממש את מטרותיהם בהר. זו המשמעות של ההצהרות של נתניהו בדבר בלעדיות יהודית בארץ. אל מול התפיסות המסוכנות הללו חייבים לבטא הכרה בזכויות הפלסטיניות בכלל ובפרט המחויבות לסטטוס קוו בהר הבית".
מארגון תג מאיר נמסר כי "עלייה להר הבית של אנשים רגילים היא חלק מהסטטוס קוו. עלייה להר הבית של השר לביטחון לאומי של מדינת ישראל, שכל חייו הבוגרים עסק בטרור, הסתה, גזענות והפרת הסדר הציבורי - היא התגרות".