הטיפול המקצועי המקיף והמחויב באינתיפאדת הסכינים, בהפרעות בערים המעורבות ובגלי הטרור האחרונים, העלו את קרנה של משמר הגבול בעיני הציבור. דוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שנכתב לבקשת יו"ר הוועדה לביטחון הפנים, מירב בן ארי, והגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" מציג נתון מדאיג ולפיו שנת 2021, הייתה שנת שיא בהתפטרויות שוטרי מג"ב.
114 שוטרי מג"ב התפטרו מתפקידם בשנה זו. רק במחצית הראשונה של 2022 התפטרו 71 שוטרי מג"ב. "נראה כי יש לתת את הדעת לגידול במספר ההתפטרויות של שוטרי מג"ב, בעיקר על רקע הכוונה להרחיב את פעילות מג"ב", כתבו מחברי הדוח. מהנתונים עולה כי במשמר הגבול חסר כוח אדם בהיקף של 551 תקנים. גורמים במשטרה תולים את האחריות לנטישת השוטרים בין היתר בחוסר הגיבוי שהם נתקלים בו כשהם נאלצים לפעול בשטח.
3 צפייה בגלריה
משמר הגבול במבצע אכיפה נגד עבירות שהייה בלתי חוקיות
משמר הגבול במבצע אכיפה נגד עבירות שהייה בלתי חוקיות
משבר כוח האדם במשטרה הגיע גם למג"ב. אילוסטרציה
(צילום: דוברות המשטרה)
"אם לוחם מג"ב שמנטרל מחבל מגיע אחר כך לחקירה באזהרה, אז למה לעשות את התפקיד הזה בכלל כשאין לך שום גיבוי", ציין בכיר במשטרה.
מאז שנת 2017 מספר המתפטרים הגדול ביותר מהמשטרה הוא ממג"ב ‑ 501 שוטרים שמהווים 23% מהמתפטרים במשטרה, שעה ששיעורם בין כלל שוטרי הקבע הוא 13% בלבד. "גם אם הדבר עשוי לנבוע ממהלך טבעי של עזיבה של מי שהמשיכו לשירות קבע קצר לאחר שירות חובה במג"ב, פילוח לפי שנים של נתוני ההתפטרות מעלה כי מספר המתפטרים מקרב מג"ב גדל מאז שנת 2017, עד לשיא של 114 מתפטרים בשנת 2021. בשנים 2020-2017 מספרם לא עלה על 83 בכל שנה", ציינו מחברי הדו"ח.
מספר המתפטרים גדל בהדרגה משנה לשנה: בשנת 2017 התפטרו 324 שוטרים ובשנת 2021 התפטרו 631 שוטרים. נכון לחודש יוני 2022 כבר התפטרו 456 שוטרים.
3 צפייה בגלריה
מחסום קלנדיה, הלילה
מחסום קלנדיה, הלילה
מתחילת השנה התפטרו כבר 456 שוטרים
(צילום: דוברות המשטרה)
מנתונים של המשרד לביטחון הפנים עולה כי הסיבה המובילה להתפטרות השוטרים היא שחיקה, בעיקר לנוכח ריבוי המשימות שהוטלו על המשטרה בשנתיים האחרונות. בין היתר צוינו אכיפת תקנות הקורונה, מבצע שומר החומות ואירועי סדר ציבורי, כסיבות שהובילו שוטרים ובהם לוחמי מג"ב להתפטר מתפקידם. סיבה נוספת היא השכר הנמוך כפי שנחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", שוטר מתחיל מרוויח שכר נטו של כ-6,700 שקלים.
עוד נמסר בין נתוני המשטרה, כי מתחילת השנה ועד החודש הזה, הוחלט על עזיבתם של 1,131 שוטרים: 628 פורשים, 456 מתפטרים ו-47 מפוטרים. נתונים אלו חלקיים מכיוון שהשנה לא הסתיימה, ועד סופה עשוי המספר לגדול.
עוד עולה מהנתונים שהגיעו לידינו כי בשנים 2018-2017 מספר המגויסים למשטרה היה גדול ממספר העוזבים. בשנתיים שלאחר מכן השתווה מספרם ובשנת 2021 מספר העוזבים היה גדול ממספר המגויסים. שנת השיא בעזיבות השוטרים הייתה 2021 עם 1,266 מתפטרים, פורשים ומפוטרים. 88% מהשוטרים שהתפטרו היו נגדים ו-12% מהם היו קצינים.
3 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
"רוב העוזבים - בשנים הראשונות". ח"כ מירב בן ארי
(צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
עוד עולה מהנתונים שהגיעו לידינו כי 46% מהמפוטרים היו עם ותק של פחות מחמש שנים; ל-39% מהם היה ותק של שש עד עשר שנים. בהתאם לכך, רוב המפוטרים היו צעירים יחסית: 55% מהם היו בגיל 30-20 ו-37% הם היו בגיל 40-31.
ח"כ מירב בן ארי מסרה ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" בעקבות הנתונים הקשים שעולים בדוח: "המסמך של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שנכתב לבקשתי מאשרר את המצב עליו אני מדברת כבר תקופה ארוכה. רוב העוזבים הם בשנים הראשונות ורובם מתחת לגיל 40 ורובם בתפקידי שטח. אנו רואים שהמשטרה עושה מאמץ גדול בגיוס והכשרה של שוטרים אולם התנאים וחוסר ההלימה בין השכר לשעות העבודה משפיע על עזיבת השוטרים. אמשיך להילחם עבור הגדלת שכר השוטרים".
לאחרונה חשפנו שלושה תלושי שכר של שוטרי סיור מתחילים, שהתגייסו לאחרונה מתוך תחושת שליחות. כל אחד מהם מרוויח 6,700 שקלים נטו בחודש בלבד. "התגייסתי מתוך שליחות גדולה, אבל עם שכר כזה לא אוכל להחזיק מעמד לאורך זמן", אמר אחד מהם. "אני נשוי עם ילדים שאני צריך לפרנס, וקשה מאוד לעמוד בהתחייבויות הכספיות. שלא לדבר על העבודה השוחקת של השוטר". לדבריו, הוא שוקל לסיים את דרכו במשטרה.