תהליך ההתמודדות על תפקיד הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל יחל הערב (שבת) באופן רשמי, עם ריאיון שיערוך שר הביטחון בני גנץ לאלוף אייל זמיר, שזומן מוושינגטון בשל הקדמת התהליך. בהמשך השבוע יראיין גנץ את שני המועמדים הנוספים, מפקד פיקוד צפון לשעבר יואל סטריק וסגן הרמטמכ"ל המכהן, האלוף הרצי הלוי.
9 צפייה בגלריה
אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
אייל זמיר, יואל סטריק, הרצי הלוי
האלופים זמיר, סטריק, והלוי, שנחשב לפייבוריט
(צילום: מוטי קמחי, נחום סגל, יריב כץ )
סיכויו של הלוי נחשבים לגבוהים יותר, ובדומה לרמטכ"ל המכהן אביב כוכבי, גם הוא סומן עוד מתפקידיו כאל"מ ותא"ל, להגיע הכי רחוק.
גנץ הקדים את תהליך הבחירה על רקע החשש ממשבר פוליטי שיוביל לבחירות ויקשה על בחירת רמטכ"ל חדש, וכן על הליך החלפת כוכבי בינואר 2023, בתום ארבע שנות כהונה. ההכרזה צפויה להימסר על ידי גנץ בחודש הקרוב.
פותחים שבוע 28.5 תמר טרבלסי חדד מורים שביתה חינוך
הכאוס במערכת החינוך מגיע לשיא חדש. לקראת סיום שנת הלימודים, מחר, יום ראשון, הלימודים בכל הארץ ובמרבית מוסדות החינוך יחלו בשעה 10:00. העיצומים יחולו על גני הילדים, בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והאולפנים. במוסדות בחינוך המיוחד ובתיכונים יתקיימו לימודים כרגיל.
9 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
גם מחר התלמידים יתחילו מאוחר. לקראת שביתה כללית?
(צילום: יאיר שגיא)
הסתדרות המורים מחריפה את העיצומים ומנמקת את הצעד ב"זלזול וההתעלמות של ראשי הממשלה - בנט ולפיד – ושל שר האוצר, אביגדור ליברמן ופקידי משרדו מהמערכת המדממת שזקוקה לחבל הצלה מידי". בהסתדרות המורים הבהירו כי רק הסכם שכר ימנע את הנטישה שמובילה לקריסת מערכת החינוך. הארגון הודיע בימים האחרונים כי העיצומים יתרחבו וביום ראשון המחאה כאמור תתרחב לכל רחבי הארץ.
העיצומים הוחרפו לאחר שפקידי האוצר הגיעו לישיבה נוספת, אך היא הסתיימה בפיצוץ והפערים בין הצדדים גדולים. המאבק שמנהלת הסתדרות המורים להעלאת שכר המורים צפוי להחריף השבוע ואם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, הארגון אף יממש את האיום להשבתה כללית. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד מאשימה את האוצר בגרירת רגלים ובסחבת מכוונת.
9 צפייה בגלריה
מאשימה את האוצר בגרירת רגליים. בן דויד וליברמן
מאשימה את האוצר בגרירת רגליים. בן דויד וליברמן
מאשימה את האוצר בגרירת רגליים. בן דויד וליברמן
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
נזכיר, שנת הלימודים מסתיימת בחטיבות הביניים ביום שני הקרוב ועשרה ימים לאחר מכן תסתיים גם בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים. הסתדרות המורים מתכננת להחריף את המאבק במסגרת לוח הזמנים הקצר שנותר לה עד ליציאה לחופשת הקיץ ולאותת שהיא נחושה שלא לפתוח את הלימודים בזמן בשנה הבאה, אם לא יושג הסכם.
לא רק המורים. מחאת נהגי האוטובוסים אמורה להגיע גם היא לשיאה ביום שני הקרוב, כשנהגים משניים מארגוני הנהגים הגדולים בארץ צפויים לשבות בשעות שונות. תחילה יהיו אלו נהגים המאוגדים בארגון "כוח לעובדים" שישבתו בין 05:00 ל-08:30 ולאחר מכן נהגים המאוגדים בארגון "נהגי התחבורה הציבורית מבית ההסתדרות הלאומית" שישבתו בין 10:00 ל-12:00.
הנהגים, נציין, דורשים כבר תקופה ארוכה לשפר דרמטית את שכרם, להכיר בהם כעובדי ציבור ולפעול להפסקת האלימות נגד הנהגים. כמו כן, הם דורשים להתקין שירותים בכל מסוף.
9 צפייה בגלריה
אוטובוס של סופרבוס
אוטובוס של סופרבוס
גם הנהגים מוחים
בדומה למהלכים שראינו בשבוע שעבר מהנהגים, ייתכן שגם בשני נראה חסימות כבישים מטעמם במחאה על היחס של שרת התחבורה מרב מיכאלי לנושא. השביתה שתהיה בין 10:00 ל-12:00 אמורה להשפיע על קווים רבים ברחבי הארץ, כך למשל בירושלים יושבתו קווי ירושלים - שפירים, ירושלים - בית שמש, ירושלים - בני ברק, ירושלים - מודיעין עילית ועוד. בנתניה תושבת כל התחבורה העירונית של חברות האוטובוסים המאוגדים בארגון.
כך גם יהיה ביבנה, ראש העין, אריאל ובמועצה האזורית שומרון. בפתח תקווה תושבת התחבורה העירונית וכן חלק מהבינעירונית. בבני ברק יושבתו הקווים בין בני ברק לירושלים וכן הקווים בין בני ברק לרעננה. באשדוד והסביבה יושבו כל קווי התחבורה העירונית והבינעירונית, וכך גם בגן יבנה. בבית שמש תושבת כל התחבורה העירונית של החברות וכן קווי בית שמש - ירושלים. בנוסף בארגון הודיעו כי קווי נתב"ג לירושלים לא יפעלו וכי כלל הקווים שלהם בתוך באר שבע יושבתו.
השביתה שתתקיים בין השעות 05:00 ל-08:30 תשפיע על התחבורה הציבורית בערים חיפה (קווי המטרונית), עפולה, מגדל העמק, טבריה, בית שאן, גוש עציון, עוטף בנימין, מעלה אדומים וקווים בין עירוניים לירושלים.

פותחים שבוע כותרת ביניים כותרות ראוי לציון

הילד של כולנו

בבוקר ערפילי ב-25 ביוני 2006 חדרה חוליית מחבלים של חמאס מרצועת עזה לשטח ישראל, סמוך לקיבוץ כרם שלום. בחילופי האש בין כוחות צה"ל למבלים נפלו סגן חנן ברק וסמ"ר פבל סלוצקר ז"ל. גלעד שליט, אז רב-טוראי בחיל השריון, נחטף על ידי המחבלים.
התקפת המחבלים הייתה מתוכננת היטב והחלה לפנות בוקר. שמונה מחבלים חדרו לשטח ישראל במנהרה, והתפצלו לשלוש חוליות. חוליה אחת תקפה נגמ"ש ריק, חוליה אחרת תקפה עמדה של גדוד הסיור המדברי ופצעה שלושה חיילים באורח קל-בינוי, והחוליה השלישית ירתה טיל ורימונים על טנק שהוצב בגזרה. ארבעת החיילים שהיו בטנק נפגעו - שניים נהרגו, אחד נפצע והאחר, גלעד שליט, נשבה על ידי המחבלים ונלקח לרצועת עזה.
9 צפייה בגלריה
גלעד שליט בשבי בעזה
גלעד שליט בשבי בעזה
גלעד שליט בשבי חמאס
כשלושה חודשים לאחר החטיפה התקבל בישראל מכתב ראשון מגלעד, כשנה לאחר מכן פורסמה קלטת אודיו עם קולו של גלעד, שבה אמר בין היתר: "עברה עליי שנה שלמה בתוך הכלא, מצבי הבריאותי מידרדר ואני חייב אשפוז ממושך בבית החולים. אני מצטער על חוסר ההתעניינות של הממשלה הישראלית וצה"ל בעניין שלי....". מכתבים נוספים הועברו בין הצדדים וב-2 באוקטובר 2009 העביר חמאס סרטון וידיאו של גלעד בתמורה לשחרור 20 אסירות פלסטיניות.
9 צפייה בגלריה
גלעד שליט בשבי חמאס, ב-2009
גלעד שליט בשבי חמאס, ב-2009
הסרטון של שליט
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
גלעד שליט מצדיע לבנימין נתניהו, דוד מידן מאחוריו
גלעד שליט מצדיע לבנימין נתניהו, דוד מידן מאחוריו
שליט יורד מהמטוס בישראל
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אחרי כחמש שנים בשבי חמאס, באוקטובר 2011, הושגה עסקה לשחרור גלעד שליט תמורת 1,027 מחבלים שהיו בכלא הישראלי. העסקה גררה ביקורת ציבורית נרחבת בטענה שהיא מהווה "תג מחיר" עתידי ומעודדת את ארגוני הטרור לחטוף חיילים וישראלים.
ב-18 באוקטובר 2011 שליט הועבר מרצועת עזה למצרים - ומשם בחזרה לישראל. כשהוא לבוש במדי צה"ל הוא ירד מהמטוס והתחבק לראשונה זה חמש שנים עם משפחתו.