"הגיוס יהפוך אותי לישראלי בזכות ולא בחסד": אלכסנדר מינקין (21), שלחם בעבר בצבא רוסיה, עשה הכול כדי לא לחזור לשם כשהתחילה המלחמה מול אוקראינה, ובמקביל החליט לעלות לישראל ולהתגייס לצבא היחיד שבאמת יקר לליבו. אלכסנדר לא לבד, בצל המלחמה בעזה יגיעו השבוע לישראל 100 חיילים בודדים מ-23 מדינות במסגרת תוכנית "צופים גרעין צבר" שיתגייסו לצה"ל בחודשים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
אלכסנדר מינקין
אלכסנדר מינקין
אלכסנדר מינקין
(באדיבות המשפחה)
מינקין אמנם נולד בפתח תקווה אך בגיל שלושה חודשים עזבה משפחתו לרוסיה שם הוא גדל וחונך. אביו היה היחיד שבחר לחיות בישראל, אבל כאן באופן מפתיע הוא בחר להתנצר ולחיות חיים דתיים. מינקין שגדל בעיר יקטרינבורג מעיד על עצמו כמי שלא היה לו כל חיבור לישראל וליהדות, ובבגרותו בחר להצטרף לצבא הרוסי, שם שירת כשנה.
כשמינקין נקרא שוב לצבא הרוסי כדי להצטרף לקרבות באוקראינה, הוא החליט שהמקום היחיד שבו הוא מוכן להילחם זה ישראל. במהלך לימודיו באוניברסיטה, החל הצעיר לחקור ולגלות את שורשיו היהודיים. הוא עלה לארץ במסגרת "צופים גרעין צבר", ואמור להפוך בקרוב את חלומו על גיוס לצה"ל למציאות.
"הייתי רוצה מאוד שבזכות הגיוס שלי לצה"ל אוכל לשפר את השפות שלי, גם עברית וגם אנגלית ושעצם הגיוס ייתן לי גם את הזכות להיות ישראלי בזכות ולא בחסד", הוא מספר. "אני רוצה כרטיס כניסה לחברה הישראלית, ואני מקווה שבזכות השירות הצבאי אוכל למצוא חברים חדשים. אני רוצה לעשות כאן שירות משמעותי ולתרום למדינה הזו. אני רואה במקום הזה שיש בו חופש את המקום שבו אני רוצה לחיות לתמיד".
מינקין גילה בישראל את משפחתו מחדש. הוא גר כיום עם אחיו בדירה שכורה, ויש לו גם סבא וסבתא ודודה בארץ. מינקין חשב תחילה להתגייס ליחידת עוקץ, אבל לבסוף הבין שיוכל לתרום בצורה הטובה ביותר בחיל האוויר כטכנאי מטוסים - תפקיד שיש לו את הידע הדרוש וכן כזה שמילא בעבר בצבא הרוסי.
2 צפייה בגלריה
אלכסנדר מינקין בימי השירות בצבא הרוסי
אלכסנדר מינקין בימי השירות בצבא הרוסי
מינקין (משמאל) בימי השירות בצבא הרוסי
(באדיבות המשפחה)
החלטתו להתגייס לצה"ל התקבלה אמנם לפני מתקפת מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, אך הטבח לא גרם לו לשנות את החלטתו. "הייתי בהלם מהאירוע וביומיים הראשונים לא הבנתי מה קורה, אבל אני לא רואה סיבה לא להתגייס לצה"ל בגלל זה. מלחמות ופעולות צבאיות הן דבר שבשגרה בישראל", אומר מינקין.
הוא הוסיף: "אירועי אותו יום החרידו אותי. המשפחה שלי פחדה בהתחלה, זו לא הייתה הפעם הראשונה שאמא שלי חוותה רגשות פחד כאלה. הפעם הראשונה שהיא חוותה זאת הייתה כשרצו לקחת אותי למלחמה באוקראינה. זה אומר שהיא לא תדע איפה אני, מה קורה לי וששום דבר לא תלוי בי. כשהאירועים פרצו כאן מיד חיברתי את בני משפחתי לחדשות הישראליות ברוסית כדי שיוכלו לעקוב אחר המידע והם נרגעו כי הם הבינו מה קורה בישראל באמת, ולא כפי שזה מתואר בחדשות שלהם".

33 שנות פעילות לפרויקט

כאמור, 100 חיילים בודדים מ-23 מדינות הגיעו לארץ במסגרת הפרויקט כדי להתגייס לצה"ל בחודשים הקרובים. ביום חמישי ייערך ברעננה טקס קבלת פנים לכבודם. החיילים המיועדים ישתתפו בשורה של פעילויות, ובהן פעילויות גדנ"ע ולימודי עברית, ובעוד כמה שבועות הם צפויים להתגייס לצה"ל.
העולים מגיעים השנה מארה"ב, ארגנטינה, קנדה, אוסטרליה, איטליה, אנגליה, צרפת, גרמניה, רוסיה, ספרד ואוקראינה. פרויקט "צופים גרעין צבר", שמציין השנה 33 שנות פעילות, מציע מסגרת ארגונית-חינוכית לבני ובנות נוער ישראלים-יהודים השוהים עם משפחותיהם בכל רחבי העולם זה שנים רבות. עם סיום לימודיהם בתיכון, בוחרים בני הנוער להגיע לישראל, להתנדב, להתגייס לצה"ל ולשרת שירות מלא.
עם הגעתם לישראל ועד לגיוסם נקלטים חברי הגרעין בקיבוץ או יישוב מאמץ שמשמש להם כבית חם ותומך לאורך כל השירות הצבאי. בשלושת חודשי השהות הראשונים בארץ עוברים חברי הגרעין תהליך של קליטה ומיון בצה"ל, לומדים עברית באולפן, מטיילים בארץ ולומדים על המדינה ועברה. כמו כן עוברים חברי הגרעין סמינרים של הכנה רגשית וחברתית, לומדים על הנעשה בארץ מבחינה פוליטית ותרבותית ועורכים היכרות עם הצבא.