"האוניברסיטה לא מפסיקה לשלוח מיילים על כל דבר קטן שקורה בקמפוס, ואני צריך לשמוע מ- ynet שדבר כזה קורה? האדמה צריכה לרעוד". כך כתב סטודנט באוניברסיטת בן גוריון בעמוד סגור לסטודנטים בפייסבוק, בתגובה לחשיפת נשיא האוניברסיטה פרופ' דניאל חיימוביץ שלפיה באוניברסיטה פעל תא איסלאמיסטי של משמרת צניעות. סטודנטים דרשו לחשוף את זהות אלה שניהלו "משמרת צניעות" בקמפוס וצילמו סטודנטיות וסטודנטים בדואים בלבוש לא-צנוע.
3 צפייה בגלריה
צעירות בדואיות מתועדות ללא ידיעתן בסרטוני טיקטוק המסכנים את חייהן
צעירות בדואיות מתועדות ללא ידיעתן בסרטוני טיקטוק המסכנים את חייהן
צעירות בדואיות שתועדו ללא ידיעתן
את הפרשה חשף פרופ' חיימוביץ באירוע שבתרבות בבאר שבע כי שלושה סטודנטים הקימו "משמרת צניעות" בקמפוס, תיעדו את הסטודנטים והסטודנטיות "הסוררים" ואיימו עליהם שישלחו את התמונות להוריהם ולמשפחה הקרובה. הנשיא לא חשף פרטים אודות הדרך שבה טיפלה האוניברסיטה בסטודנטים המאיימים, ואמר כי יש מקרים שמטופלים "בתוך הבית".
"מסתבר שסטודנטיות לא יכולות להרגיש בטוחות באוניברסיטה שבה הן לומדות", כתב הסטודנט בפייסבוק. "כמו שניתן ראות בדיווח, שלושה סטודנטים ממוצא ערבי הפעילו תא איסלאמי שפעל למיגור 'חוסר צניעות' בקרב סטודנטיות ערביות. לא ברור אם הסטודנטים עדיין לומדים באוניברסיטה או לא. אם הם עדיין לומדים בקרבנו, עלינו לדרוש את חשיפת זהותם כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד ולדעת ממי להיזהר. עלינו לדעת מי עוסק בפעילות איסלאמית קיצונית בשטח הקמפוס. לא מדובר בעוד סתם אירוע משמעותי".
3 צפייה בגלריה
פרופ' דניאל חיימוביץ
פרופ' דניאל חיימוביץ
האוניברסיטה מדגישה שמדובר ב"מקרה חריג". פרופ' חיימוביץ
(צילום: יריב כץ)
סטודנט אחר זעם: "עם התנהלות האוניברסיטה, אני די בטוח שהם עדיין לומדים פה וזאת בושה. מזעזע לגמרי". סטודנטית אחרת כתבה: "האוניברסיטה הייתה צריכה לדווח על זה ולפרסם בפומבי מה היה ה'טיפול' שלה בנושא. בושה, למה לא מעיפים אותם?". היו סטודנטים שתהו גם מה עשתה אגודת הסטודנטים בעניין ואם בכלל עודכנה עליו.
גם תושבי באר שבע הביעו זעזוע מהמקרה, האשימו שהמשטרה עוצמת עיניים אל מול תופעות שמתרחשות בחברה הבדואית, ותהו מדוע האוניברסיטה לא פעלה לסלק את הסטודנטים מהלימודים.
מהאגודה הסטודנטיאלית בבן גוריון נמסר כי לא הכירו את המקרה: "הופתענו לגלות שקבוצה כזו פועלת כאן בקמפוס. האגודה הסטודנטיאלית מגנה כל סוג של אלימות והטרדות המאיימות על ביטחון אישי בקרב נשים וגברים כאחד ופועלת באופן שגור ליצירת מרחב בטוח בקמפוס ובעיר לכולנו.
"אנחנו דורשים לפעול מיד לסילוקם של הסטודנטים המעורבים. לא נאפשר פגיעה כזו בקהילה הסטודנטיאלית ולא ניתן מקום למקרים של פגיעה בפרטיות וצנעת הפרט. כמו כן, אנחנו קוראים לכל סטודנט או סטודנטית שנפגעו לפנות אלינו ונדאג לתמיכה וגב מלא".
מאוניברסיטת בן גוריון בנגב נמסר: "האונברסיטה מחוייבת להבטיח לכלל הלומדות והלומדים בשורותיה מכלל המגזרים סביבה אקדמאית נאותה, בטוחה וסובלנית. לכשהגיע אלינו מידע על 'משמרת צניעות' שמתעדת נשים בדואיות שמתהלכות שלא על פי תפיסותיהם של אנשי 'המשמרת' , פעלנו במהירות ובנחישות עם מחלקת הביטחון שלנו ובעצה עם הגורמים הרלוונטיים ודאגנו שהפעילות הזו תיפסק והיא אכן הופסקה. נמשיך להבטיח את חופש הפרט והתנועה ואת הסביבה הבטוחה בקמפוס לכל סטודנט וסטודנטית ולא נאפשר ליוזמות שכאלה לצמוח בחצרותינו. חשוב לציין שמדובר במקרה חריג בקמפוס שלנו שלא מעיד על הכלל".