1 צפייה בגלריה
אורי כהן אביו של ירין כהן ז"ל
אורי כהן אביו של ירין כהן ז"ל
אורי כהן, אביו של ירין ז"ל
(צילום: הרצל יוסף)
אחרי הטרגדיה והמוות ‑ הוגשה התביעה: לפני כשלושה חודשים, עלו ירין בן ה-5 וחצי וחברו לגג בניין מגורים בנתיבות שהיה פתוח לרווחה. זמן קצר לאחר מכן נפל ירין מהגג כשטיפס על המעקה, הנמצא סמוך לחדר המדרגות. הוא נפצע אנושות ופונה לבית החולים סורוקה. שלושה ימים לאחר התאונה הוא נפטר. הוריו ספיר ואורי כהן החליטו לתרום את איבריו.
יוסי אייכנברונרעו"ד יוסי אייכנברונרצילום : מיכל קושרוב
המשפחה, באמצעות עו"ד יוסי אייכנברונר ואלון ויצמן, הגישה תביעת פיצויים לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד חברת הבניה י.ח דמרי וחברת "הכוהנים אחזקות מבנים וניהול בע"מ" ונציגות הבית המשותף.
אלון ויצמןעו"ד אלון ויצמןצילום : מיכל קושרוב
"ירין היה ילד שכולו נתינה, מלא שמחה ואהבת חיים", סיפרו ההורים. "ירין היה ילד מקסים, ילד שכולו לב שרצה תמיד לעזור ולתת", סיפר האב אורי. "דלתות בבניינים גבוהים נעולות כי הוועד נועל. זה שינוי פשוט מאוד שניתן לעשות".
לפי כתב התביעה, "ההתרשלות חמורה וזועקת לשמיים. גם לאחר שדיירי המתחם התריעו מפורשות עשרות פעמים על הסכנה לפיה 'ילדים משחקים בגג', הדלת נותרה פתוחה לרווחה וילדים המשיכו לשחק על הגג. לא עשו דבר כדי למנוע אפשרות קטלנית של נפילת ילד רך בשנים מבניין רב קומות".
לפי התביעה גובה המעקה לא עמד בתקן, שכן בסמוך אליו נבנו צנרות מים כך שניתן היה לטפס עליהן בקלות. "נסיבות קרות התאונה הינן ברורות... מעקה גג הבניין שנבנה בניגוד לתקן ומהווה דבר מסוכן. זאת, בשילוב טבעו של ילד רך בשנים אשר התנהגותו אינה צפויה וראה בגג כמתקן משחקים, כל אלה הם שגרמו לתאונה טרגית ומוות מיותר".
התובעים צירפו חוות דעת של מהנדסת בטיחות, לפיו ניתן היה למנוע את התאונה, אילו גובה המעקה היה 105 ס"מ לפחות מעל כל בליטה שניתן לטפס עליה, וסילוק כל הציוד והחומרים מהגג שניתן להניחם בסמוך למעקה. עורכי הדין וייצמן ואייכנברונר אמרו כי "אחרי האירוע התקינו מפתח שלא בהישג יד של ילדים. יש פה שורה של גורמים שהתרשלו וקרסו. המטרה שלנו היא שמקרים כאלה לא יחזרו. אנחנו רוצים שהמקרה הזה יהיה האחרון, שהגגות יהיו מקום בטוח".
"ירין היה ילד מקסים, ילד שכולו לב שרצה תמיד לעזור ולתת, מה שלא אופייני לילדים בגיל שלו", סיפר האב עומרי. "אין ילד כזה. הוא היה מאוד בוגר ואחראי ופיקח. מה שקרה עדיין לא נתפס. מה שחשוב לי זה להעלות את המודעות לסכנה הזו. זו המטרה שלי. אני רוצה שייצא חוק שישנה את המצב הקיים. כמו שבגן של הבת שלי יש דלת עם ידית גבוהה כדי שילדים לא יוכלו להגיע אליו, יש פתרונות שאפשר לעשות כדי לשמור על הביטחון של ילדים. דלתות בבניינים גבוהים נעולות כי הוועד נועל. זה שינוי פשוט מאוד שניתן לעשות".
ההורים ביקשו לתרום את איבריו כדי להציל אחרים: "הרופא שטיפל בירין היה איתו מהשנייה הראשונה שהגיע ונשאר איתו עד השנייה האחרונה. כל הצוות הרפואי דאגו לנו ולירין ונתן את הנשמה. ברגע שהבנו שאין שום סיכוי, היה לנו ברור שנתרום את איבריו. גם אני וגם אשתי חתומים על כרטיס אדי. האיברים של הבן שלי ממשיכים לפעום בילדים אחרים", הוסיף האב.
מחברת י.ח דמרי נמסר: "קיבלנו את כתב התביעה ואנו לומדים אותו".
בחברת הכוהנים סירבו למסור תגובה.