נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז היום (שישי) בנאום בקרמלין על סיפוח ארבעת המחוזות הכבושים באוקראינה - אחרי "משאלי העם" המפוברקים שבהם תושבי המחוזות "הביעו תמיכה" בהצטרפות לרוסיה, ובזמן שכוחותיו בדרך לתבוסה נוספת, בעיר ליימאן. בתום הנאום חתם פוטין מול המצלמות על הסכם הסיפוח. בזמן הנאום עצמו פרסם משרד החוץ אזהרה לישראלים עם אזרחות רוסית מפני גיוס לצבאו של פוטין, ובסיומו הבהירה ישראל כי לא תכיר בסיפוח ארבעת המחוזות בידי רוסיה: "אנחנו תומכים בריבונותה ובשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה".
כשעה לאחר סיום נאום הסיפוח של פוטין, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פרסם סרטון ובו הודיע כי קייב מגישה בקשה רשמית "בהליך מהיר" להצטרף לברית נאט"ו. הוא הבטיח כי "נשחרר את כל שטחה של מדינתנו מידי האויב - האויב לא רק של אוקראינה, אלא גם של עצמו, של האנושות, החוק והצדק". זלנסקי הגיב לדברי פוטין לפיהם הוא מציע לאוקראינה לחזור לשולחן המשא ומתן, באומרו כי לא ידון עם הרוסים כל עוד פוטין הוא הנשיא: "אנחנו מוכנים לדיאלוג עם רוסיה, אבל עם נשיא אחר של רוסיה".
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין בנאום בקרמלין
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
זלנסקי מציג את הבקשה להצטרפות לנאט"ו
זלנסקי מציג את הבקשה להצטרפות לנאט"ו
זלנסקי מציג את הבקשה להצטרפות לנאט"ו

זמן קצר לאחר מכן הגיעה התגובה האמריקנית - סנקציות על יותר מאלף אישים וחברות רוסיים הקשורים לפלישה לאוקראינה, ובהם בכיר בבנק המרכזי, קרובי משפחה של בכירים רוסים וגם על 278 חברי הפרלמנט הרוסי שאפשרו את אותם משאלי עם מפוברקים.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי האמריקנים מגנים את "הניסיון שמקורו במרמה לספח את האזורים שלאוקראינה יש ריבונות עליהם. רוסיה מפרה את החוק הבינלאומי, רומסת את אמנת האו"ם ומראה את הזלזול שלה במדינות שוחרות שלום. אנחנו מפצירים בכל חברי הקהילה הבינלאומית לדחות את ניסיונות הסיפוח הרוסיים הבלתי-חוקיים". תגובה שונה נראתה בקונסוליה הרוסית בניו יורק, שהושחתה וקירותיה רוססו בצבע אדום.
"האנשים אמרו את דברם במשאלי העם", אמר פוטין בתחילת דבריו והגיע במהרה לשורה התחתונה: "יש לרוסיה ארבעה מחוזות חדשים. תושבי לוהנסק, דונייצק, חרסון וזפוריז'יה הופכים לאזרחינו, לתמיד. בחירתם להצטרף לרוסיה תיכנס להיסטוריה".
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין חותם על הסכם הסיפוח
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה עם ראשי המחוזות. "יש לרוסיה ארבעה מחוזות חדשים"
(צילום: AFP)
"נפעל על מנת להגביר את הביטחון באזורים החדשים ונגן על אדמתנו בכל הכוח והאמצעים שברשותנו", הבהיר פוטין כשהוא רומז שוב לאפשרות לשימוש בנשק גרעיני. "האחים והאחיות שלנו באוקראינה הם חלק מאנשינו". לצד זאת קרא פוטין לאוקראינה לחזור לשיחות עם רוסיה: "אנחנו קוראים למשטר בקייב להפסיק מיד את הפעולות העוינות ולחזור לשולחן המשא ומתן - אבל לא נדון בבחירת האנשים בדונייצק, לוהנסק, זפוריז'יה וחרסון. הבחירה הזו כבר נעשתה. רוסיה לא תבגוד בהם".
נשיא רוסיה אמר כי "המערב ממשיך לנסות לחפש דרכים להחלשת רוסיה ומוביל מלחמה היברידית נגדנו". במערב האשימו את רוסיה בדליפות מצינורות הגז "נורד סטרים", ופוטין הפנה אצבע מאשימה לכיוון השני. "הסנקציות לא הספיקו עבור האנגלוסקסים, אז הם עברו לחבלה. קשה להאמין, אבל זו עובדה שהם ארגנו את הפיצוצים בצינורות הגז". הוא ניסה לגייס את דעת הקהל בארצו נגד המערב ואמר בין היתר: "אנחנו עדים לשטניזם טהור. האם אתם רוצים שתהיה לילדים שלכם את האפשרות לביצוע ניתוח שינוי מין".
בנאומו - שארך יותר מחצי שעה ובו תקף את המערב ללא הפסקה - פוטין אמר כי רוסיה אינה מנסה להקים מחדש את ברית המועצות, אך המשיך ואיים: "רוסיה תגן על ערכיה ועל המולדת". לאחר שורת איומים מצד מקורבו, ראש הממשלה לשעבר דמיטרי מדבדב, בנוגע לשימוש בנשק גרעיני - הזכיר פוטין כי "ארצות הברית השתמשה פעמיים בנשק גרעיני ביפן. היא יצרה תקדים בשימוש בנשק גרעיני".
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין בנאום. יותר מחצי שעה של מתקפה על המערב
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
רגע החתימה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
הכיכר האדומה במוסקבה
הכיכר האדומה במוסקבה
ההמונים בכיכר האדומה, בזמן נאום פוטין
(צילום: רויטרס)
מיד לאחר הכרזת הסיפוח פרסם האיחוד האירופי הודעת גינוי חריפה ואמר כי הוא "דוחה בתוקף ומגנה באופן חד-משמעי את הסיפוח הלא-חוקי על ידי רוסיה של מחוזות דונייצק, לוהנסק, זפוריז'יה וחרסון".
מאות בכירים רוסים הגיעו לאירוע בקרמלין וחיכו ישובים בכיסאותיהם במשך דקות ארוכות לפני הגעתו למקום של פוטין, באיחור לא קטן. הפטריארך קיריל - ראש הכנסייה האורתודוקסית הרוסית - חלה בקורונה ואינו נוכח. לקראת ההכרזה הוקמה במה בכיכר האדומה במוסקבה, שם נערכו גם הופעות. בנוסף, הוצבו כבר אתמול במוסקבה שלטי חוצות עם הכיתוב: "דונייצק, לוהנסק, זפוריז'יה, חרסון – רוסיה!". המנהיגים שמונו על-ידי הקרמלין לשלוט בארבעת המחוזות הגיעו למוסקבה, וגם הם חתמו על ההסכם.
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הבהיר מוקדם יותר כי מתקפה נגד השטחים שיסופחו תיחשב מעתה כ"מתקפה ישירה נגד רוסיה", ואתמול אמרו גורמים בממשלה הרוסית שכל ארבעת המחוזות יהיו מרגע הסיפוח חלק מ"המטרייה הגרעינית" של מוסקבה. זאת אחרי שבשבוע שעבר איים דמיטרי מדבדב, נשיא רוסיה לשעבר ומקורבו של פוטין, כי ארצו תגן בנחישות על השטחים שיסופחו - ותהיה מוכנה לעשות שימוש בכל נשק שעומד לרשותה - כולל נשק גרעיני. רוסיה השמיעה לאורך המלחמה שלל איומים מרומזים בנוגע לאפשרות של שימוש בנשק גרעיני ודבריו של מדבדב, שמכהן כסגן ראש מועצת הביטחון של רוסיה, עוררו דאגה במערב.
12 צפייה בגלריה
שר ההגנה סרגיי שויגו
שר ההגנה סרגיי שויגו
שר ההגנה סרגיי שויגו, היום. מאות בכירים רוסים הגיעו לטקס
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
ארבעת מנהיגי המחוזות החדשים ברוסיה
ארבעת מנהיגי המחוזות החדשים ברוסיה
ארבעת מנהיגי המחוזות שרוסיה סיפחה
(מהרשתות החברתיות)
12 צפייה בגלריה
הודעה משרד החוץ לישראלים בעלי אזרחות רוסית
הודעה משרד החוץ לישראלים בעלי אזרחות רוסית
האזהרה של משרד החוץ
כאמור, במקביל לנאומו של פוטין פרסם משרד החוץ הישראלי אזהרה מפני גיוס לצבא הרוסי לישראלים הנכנסים לרוסיה. "משרד החוץ מבקש להביא לידיעת הציבור כי אזרח ישראלי המחזיק גם באזרחות רוסית ואשר נכנס, שוהה או ישהה בתחומי הפדרציה הרוסית, כפוף לחוק ולתקנות ברוסיה - ובכלל זה להחלטות הנוגעות לגיוס אזרחים לצבא הרוסי ולאפשרות היציאה מתחומי המדינה", נכתב באזהרת המסע. "אזרחי ישראל המחזיקים באזרחות רוסית מתבקשים לקחת מידע זה בחשבון בעת תכנון נסיעותיהם ושהייתם בשטחי רוסיה".
בשדה הקרב, צבאו של פוטין בדרך לתבוסה מביכה נוספת. מומחים צבאיים ציינו שהכוחות האוקראיניים מתקרבים לשחרור העיר ליימאן בדונייצק, והיום הודו הרוסים כי כוחותיהם בעיר "מכותרים חלקית". לפי הערכות, כ-5,500 לוחמים רוסים מכותרים בעיר, שנמצאת בשליטת מוסקבה מאז מאי.
שעות לפני הכרזתו של פוטין, לפחות 25 בני אדם נהרגו ו-50 נפצעו במתקפת טילים רוסית על שיירת כלי רכב באזור העיר זפוריז'יה שבדרום אוקראינה. מושל המחוז אולכסנדר סטרוך אמר כי "כל ההרוגים הם אזרחים". בזפוריז'יה ממוקמת תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, ובמערב הביעו לא פעם דאגה מנזק אפשרי לשני הכורים הפעילים בה בעקבות ההפגזות המתרחשות שם. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בעקבות המתקפה כי רוסיה היא "חלאה טרוריסטית צמאת דם".
השבוע הסתיימו באזורי הכיבוש הרוסי "משאלי העם" המפוברקים, ומדינות רבות בעולם – כולל ישראל – הודיעו שלא יכירו בסיפוח מאחר שמדובר בהצבעות שתוצאותיהן מוכתבות מלמעלה וידועות מראש. בעקבות הסיפוח ארה"ב והאיחוד האירופי צפויים להטיל סנקציות נוספות על רוסיה. גם חלק מבעלות הברית האדוקות ביותר של פוטין – כמו סרביה וקזחסטן – הודיעו שלא יכירו בסיפוח.
12 צפייה בגלריה
הכיכר האדומה במוסקבה
הכיכר האדומה במוסקבה
עם דגלי רוסיה, בכיכר האדומה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
מאות פוליטיקאים הגיעו לטקס בקרמלין
(צילום: AFP)
אוקראינה ומדינות במערב טענו שמדובר במשאלי עם מבוימים שבהם תושבים היו נתונים לאיומים. "תחת איומים ואפילו איומי אקדח, אנשים נלקחו מבתיהם ומקומות העבודה, כדי להצביע בקלפיות שקופות", אמרה אתמול שרת החוץ הגרמנית אנלינה ברבוק. "זה ההפך מבחירות הוגנות וחופשיות, זה ההפך משלום". לטענת השלטונות באזורי הכיבוש, 93% מתושבי זפוריז'יה תמכו בסיפוח. בחרסון הגיע מספר התומכים ל-87%, ובלוהנסק ודונייצק ל-98% ו-99% בהתאמה - שיעורים בלתי אמינים בעליל. כך היה גם ב-2014, כשיותר מ-90% מהמצביעים בחצי האי קרים תמכו בסיפוח לרוסיה.
ארבעת המחוזות שסופחו מהווים 15% משטחה אל אוקראינה. בתוך כך זלנסקי זימן את אנשי המועצה לביטחון לאומי ומועצת ההגנה שלו לישיבת חירום שגם התקיימה היום - ובה דנו ב"המשך התוכנית לשחרור השטחים הכבושים".
הכרזת הסיפוח מגיעה אחרי שורת תבוסות בשדה הקרב באוקראינה, בעיקר במחוז חרקוב שבצפון-מזרח המדינה. הכוחות האוקראיניים ממשיכים להתקדם בשטח בחרקוב, ובמקביל משחררים שטחים שנכבשו בדונייצק - אחד המחוזות שרוסיה תצהיר היום על סיפוחו.
כ-40% מדונייצק נמצא בידי אוקראינה, ובאזור מתנהלים קרבות עזים. דובר הקרמלין פסקוב אמר שרוסיה צריכה להמשיך להילחם עד שתכבוש את כל המחוז. גם במחוז חרסון ממשיכה קייב לבצע תקיפות כדי לשחרר יישובים. במסגרת מתקפת-הנגד דיווח היום הצבא האוקראיני על תקיפות אוויריות נגד הצבא הרוסי, בארבעה מוקדים בסמוך לעיר חרסון.
בעקבות ההתפתחויות במלחמה הודיע בשבוע שעבר פוטין על גיוס של חיילי מילואים - בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. הקרמלין החליט לגייס 300,000 חיילי מילואים שיתגברו את הכוחות באוקראינה, ומאז ההודעה ברחו ממדינתם רבבות רוסים שלא רוצים להתגייס.
פורסם לראשונה: 15:22, 30.09.22