5 צפייה בגלריה
חיים אטיאס
חיים אטיאס
"אם אנשים יאכלו אוכל קצת יותר בריא ונכון להם, אני אהיה מאושר". חיים אטיאס ז"ל
(צילום: הרצל יוסף)
חיים אטיאס (66), בעלי "פיצה מחמצת", הוא הגבר שנספה מהרעלת פחמן בפיצרייה בבעלותו בבאר שבע אתמול (חמישי). מלבד אטיאס פונו 17 בני אדם לבית החולים סורוקה בבאר שבע, מהם שבעה עדיין מטופלים, בהם בנו של אטיאס, מישה, שהועבר לטיפול בתא לחץ בבית החולים אסף הרופא בצריפין. גרושתו של חיים ושתי בנותיו נמצאות בדרכן לישראל מאנגליה, טרם נקבע מועד הלווייתו.
בת זוגו של מישה, אביב, אמרה כי "הוא מגיב, אבל נדע רק מאוחר יותר את מצבו. הוא בן אדם חזק. כולם הסבירו לו שקודם כל מצבו צריך להתייצב ורק אחר כך לחשוב קדימה". על אביו שנהרג סיפרה: "חיים היה אדם מדהים, איש אשכולות. הוא ידע על כל נושא ואהב ספרים וסרטים. הפיצה שלו היא פיצה מאוד מיוחדת, והוא השקיע את הנשמה שלו בזה. הוא ומישה חלקו את הבעלות. הם היו שם יום ולילה".
5 צפייה בגלריה
"עם התפרצות הקורונה התפרץ גם טרנד המחמצת". היזם חיים אטיאס
"עם התפרצות הקורונה התפרץ גם טרנד המחמצת". היזם חיים אטיאס
חיים אטיאס בפיצרייה, לפני שנתיים
5 צפייה בגלריה
המוטו שלי הוא שאני לא אתן לאף אחד לאכול מה שאני לא הייתי אוכל בעצמי". היזם חיים אטיאס
המוטו שלי הוא שאני לא אתן לאף אחד לאכול מה שאני לא הייתי אוכל בעצמי". היזם חיים אטיאס
"המוטו - מה שאנחנו אוהבים לאכול, זה מה שאנחנו מציעים ללקוחותינו". חיים אטיאס והפיצה
לפני שמונה שנים חזר אטיאס לישראל מאנגליה והחליט לפתוח את הפיצרייה, ששמה דגש על אוכל בריא. "המוטו שלנו הוא 'מה שאנחנו אוהבים לאכול - זה מה שאנחנו מציעים ללקוחותינו'", אמר בריאיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", לפני שלוש שנים.
בריאיון אז, שנערך בשיא משבר הקורונה ובמסגרת תחרות של עסקים קטנים, סיפר אטיאס על פתיחת הפיצרייה: "חזרתי לארץ אחרי שחייתי בלונדון למעלה מעשרים שנים, שם עסקתי בקולינריה. הדבר האחרון שעשיתי היה קייטרינג אורגני. אני יליד שכונה ד' ופתחתי כאן את הפיצרייה הראשונה שמבוססת על מחמצת". בריאיון אמר כי הוא מתכנן מעבר לעיר העתיקה בבאר שבע: "הרעיון הוא לקחת מקום גדול שיהיה אפשר לשלב בו סדנאות, הופעות ואמנות וגם להרחיב את התפריט ולפתח מנות חדשות, כמו למשל פסטה מחמצת, שעליה אני עובד עכשיו".

5 צפייה בגלריה
מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
צוותי הכיבוי בזירה, אתמול
(צילום: בראל אפרים)
בריאיון שהעניק ל"ידיעות הנגב" ב-2018, סיפר אטיאס על אהבתו לעסק, ועל החשיבות התזונה הבריאה עבורו. "אני מוצא שילוב בלעשות משהו שמפרנס אותי, אבל גם נותן לכל אדם שמקבל ממה שאני מציע, או שרוצה את מה שאני מציע, ומקבל את הטוב שאני יכול לתת. התפיסה שלי, שאני עושה משהו שאני נהנה ממנו, ורוצה לגרום גם לאחרים ליהנות ממנו. אם אנשים יאכלו אוכל קצת יותר בריא ונכון להם, אני אהיה מאושר".
אטיאס נולד בקזבלנקה שבמרוקו, בכור מבין 11 אחים ואחיות, ועלה לארץ עם משפחתו כשהיה בן 8, אז התיישבו בבאר שבע. הוא למד בישיבת בני עקיבא בשכונה ד' בעיר, ואחר כך במרכז הרב בירושלים כסטודנט חופשי באוניברסיטה העברית במקביל. עד 2014 אטיאס חי עם משפחתו ליד לונדון כשני עשורים, שם למד את התורה האנתרופוסופית והפך להיות מאסטר בכיר בעצמו, תוך שניהל כפר חוסים והנחה סדנאות למבוגרים על התפתחות חברתית. "אפשר להתרשם מהמקום הזה, אני ובן בנינו אותו במו ידינו. התנור, הריתוכים, הקירות. זאת גם הרגשה של בית", סיפר בריאיון על הפיצרייה שפתח.
5 צפייה בגלריה
 מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
 מקום הרעלת פחמן חד חמצני בבאר שבע
ככל הנראה הטאבון פלט פחמן דו-חמצני עם גז ללא ריח - המבקרים לא ידעו. הזירה, אתמול
(צילום: הרצל יוסף)
הרעלת הפחמן בפיצריית "פיצה מחמצת" בבאר שבע אתמול נגרמה, ככל הנראה, בגלל תהליך הבעירה בטאבון. כך חושדים בכבאות והצלה, אחרי חקירה ראשונית של הזירה. בסך הכול פונו, כאמור, 17 בני אדם לבית החולים סורוקה בבאר שבע מלבד אטיאס שנהרג, מהם שבעה עדיין מטופלים והשאר שוחררו. שניים מהנפגעים אושפזו במחלקות הפנימיות בבית החולים, ארבעה עדיין מטופלים בחדר המיון, ואחד מהם - בנו של ההרוג - הועבר לטיפול בתא לחץ בבית החולים אסף הרופא בצריפין.
ככל הנראה, הטאבון בפיצרייה פלט פחמן חד-חמצני לתוך המסעדה, ומכיוון שמדובר בגז ללא ריח - המבקרים לא ידעו זאת. "זה קורה בשנייה אחת", הסבירו בכיבוי. "זו כימיית הבערה. ככל הנראה, זה הטאבון". ככל הנראה, ברגע שהגז החל להיפלט מהחנות, איש לא ידע מכך - ומי שהגיע להגיש עזרה לנפגעים נפל גם כן.
פחמן חד-חמצי הוא גז CO, ללא צבע, ריח או טעם, ועל כן לא ניתן להרגיש בקיומו. במקרים מסוימים הוא מעורב בגזים אחרים בעלי ריח. הגז נוצר משריפה לא מלאה של חומרים דליקים שמכילים פחמן ובהם גז טבעי, גז בישול, נפט, סולר, עץ, פחם ופליטות של כלי רכב. במקרים מסוימים יכול הגז לדלוף ממכשירי גריל ביתיים וממכשירי חשמל, בעיקר ממקררים.
הסיבה שהפחמן החד-חמצני רעיל כל כך, ועלול לגרום לאיבוד הכרה ואף למוות, היא שהוא נקשר בחוזקה למולקולת ההמוגלובין שבכדוריות הדם האדומות ומונע היקשרות של חמצן. בכך הוא מפחית את כמות החמצן בגוף.