דונלד טראמפ יתייצב היום (שלישי) בבית המשפט הפדרלי במיאמי, לצורך הקראת כתב האישום נגדו בפרשת המסמכים המסווגים. בעקבות ההחלטה של משרד המשפטים להגיש נגדו כתב אישום הנשיא לשעבר נדרש להסגיר את עצמו, ולהיעצר בפעם השנייה תוך שלושה חודשים.
בחודש אפריל הפך טראמפ לאדם הראשון אי פעם שכיהן כנשיא ארה"ב ועומד לדין פלילי: הוא הסגיר את עצמו לרשויות בניו יורק כשהגיע לבית המשפט במנהטן. מדינת ניו יורק האשימה אותו בתשלום דמי שתיקה לשתי נשים (אחת מהן היא כוכבת הפורנו סטורמי דניאלס) כדי להסתיר את היחסים האינטימיים איתן ולא לגרום נזק לקמפיין הבחירות שלו ב-2016. האישומים נגדו הפעם חמורים יותר, אך טראמפ הבהיר שאין בכוונתו לפרוש מהמירוץ לנשיאות ב-2024 – גם אם יורשע.

14 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה
דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בג'ורג'יה. טוען שהעמדתו לדין היא חלק מ"ציד מכשפות"
(צילום: AFP)
הנשיא לשעבר אמור להתייצב היום בבית המשפט הפדרלי במיאמי ב-15:00 שעון מקומי (22:00 שעון ישראל). במסגרת הנהלים, נאשמים פדרליים שמגיעים לראשונה לבית המשפט נדרשים לרוב למסור טביעות אצבע ולהצטלם לתמונת מעצר. חלקם גם נאזקים. בחודש אפריל, כשטראמפ הגיע לבית המשפט במנהטן, הוא רק מסר טביעות אצבע. ההחלטה כיצד לנהוג בנשיא לשעבר שמורה לתובע המיוחד בפרשת המסמכים המסווגים, ג'ק סמית.
המשפט הפדרלי של הנשיא לשעבר בפלורידה לא צפוי להיפתח לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר 2024. במרץ 2024 אמור להיפתח משפטו של טראמפ בניו יורק בפרשת דמי השתיקה. המומחים המשפטיים אומרים כי החוקה לא אוסרת עליו להתמודד על הנשיאות – גם אם יורשע. לדבריהם, אם טראמפ ייבחר הוא יוכל לכהן כנשיא למרות הרשעה - וייתכן שיהיה רשאי להעניק לעצמו חנינה.
14 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נמל תעופה ב ניו ג'רזי בדרך ל פלורידה הגעה לבית משפט במיאמי
דונלד טראמפ נמל תעופה ב ניו ג'רזי בדרך ל פלורידה הגעה לבית משפט במיאמי
טראמפ אמש, עולה למטוס בדרך למיאמי בפלורידה
(צילום: AP)
הנשיא לשעבר, שיהיה מחר בן 77, יצא אתמול ממועדון הגולף שלו בבדמינסטר בניו ג'רזי והגיע לנמל התעופה בניוארק. מהנמל הוא המריא במטוס פרטי למיאמי, וישהה במועדון גולף נוסף שבבעלותו - "דוראל" שפברברי העיר. היום, כשייצא מבית המשפט, הוא יעשה את דרכו בחזרה לניו ג'רזי וימסור שם הצהרה לתקשורת שבה יתייחס לאישומים נגדו.
"אני מקווה שכל האומה רואה מה השמאל הקיצוני עושה לאמריקה", כתב טראמפ הערב ברשת החברתית שבבעלותו, Truth Social, לפני ההמראה לפלורידה.

"התובעים בריונים, אמריקה חייבת למחות"

לקראת הגשת כתב האישום החריף טראמפ את המתקפה שלו נגד התובע המיוחד סמית', ואמר שהוא אדם "מופרע" וששאר התובעים הפדרלים בצוות שלו הם "בריונים". טראמפ אמר פעם נוספת כי הוא קורבן של רדיפה פוליטית - וקרא לתומכיו להגיע היום לבית המשפט במיאמי ולמחות על העמדתו לדין. "אנחנו צריכים עכשיו כוח במדינה שלנו. הם חייבים לצאת החוצה ולהפגין, בצורה לא-אלימה. המדינה שלנו חייבת למחות. יש לנו המון דברים למחות עליהם, איבדנו הכול", אמר.
בהצהרה נוספת, אתמול, אמר טראמפ: "אני מתכונן לצאת ל'דוראל' במיאמי. כולנו חייבים להיות חזקים ולנצח את הקומוניסטים, המרקסיסטים והמשוגעים מהשמאל הקיצוני, שהורסים באופן שיטתי את המדינה שלנו. MAKE AMERICA GREAT AGAIN!". טראמפ תיאר בסוף השבוע את 37 סעיפי האישום נגדו כמתקפה נגד תומכיו והצהיר: "הם לא רודפים אותי - אלא אתכם. הם פתחו בציד מכשפות פעם אחר פעם כדי לנסות לעצור את ההתקדמות שלנו, כדי לסכל את הרצון של העם האמריקני".
14 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ מחות לאחוזתו בפלורידה
תומכי טראמפ מחות לאחוזתו בפלורידה
תומכי טראמפ מפגינים למענו מחוץ לאחוזתו בפלורידה
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ מחות לאחוזתו בפלורידה
תומכי טראמפ מחות לאחוזתו בפלורידה
(צילום: רויטרס)
התובע המיוחד סמית' מאשים את טראמפ בלקיחת אלפי מסמכים – שחלקם מכילים סודות מדינה ופרטים שחשיפתם תגרום נזק לביטחון הלאומי של ארה"ב. בתום כהונתו בבית הלבן טראמפ לקח את המסמכים המסווגים לאחוזתו בפלורידה, במקום למסור אותם לארכיון הלאומי כפי שדורש החוק. בקיץ שעבר פשטו אנשי ה-FBI על אחוזתו של טראמפ, אחרי צו חיפוש שהוציא משרד המשפטים.
לפי התובעים הפדרלים, טראמפ אחסן ארגזים עם מסמכים מסווגים בשירותים, במקלחת, בחדר השינה, באולם הנשפים ובמשרדו באחוזתו מאר א-לאגו שבפלורידה. בתחילת החודש, בחשיפה של CNN, פורסם כי התובעים הפדרלים קיבלו הקלטה מיולי 2021, שבה הודה טראמפ שהוא החזיק ברשותו מסמך מסווג של הפנטגון על תקיפה אפשרית באיראן - אחרי שעזב את הבית הלבן.
14 צפייה בגלריה
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
בכתב האישום: תמונות ארגזי המסמכים שנמצאו בפשיטה בפלורידה
(צילום: רויטרס)
הצרות המשפטיות של טראמפ לא פוגעות לעת עתה במעמדו במפלגה הרפובליקנית. טראמפ מוביל בפער ניכר בסקרים על שאר המועמדים בפריימריז, כאשר המועמד היחיד שמאיים עליו הוא מושל פלורידה רון דסנטיס – שבשלב זה רחוק ממנו בפער של כ-30%. יריביו של טראמפ בקרב על הנהגת המפלגה בחרו שלא לתקוף אותו על פרשת המסמכים הסודיים – והעדיפו לתקוף את משרד המשפטים. הרפובליקנים טוענים כי טראמפ נפל קורבן לרדיפה פוליטית מצד הממשל של ג'ו ביידן.
אף שמדובר בכתב אישום פדרלי, ובפרשה חמורה יותר מפרשת דמי השתיקה שבגינה הואשם טראמפ בניו יורק, רוב הרפובליקנים מאמינים כי הסיבה להגשת האישום היא פוליטית. בסקר שפורסם שלשום ברשתות BBC ו-CBS השיבו 76% מהרפובליקנים שיצביעו בפריימריז כי הם מוטרדים יותר מהטענה שהאישום נובע ממניעים פוליטיים מאשר מסכנה אפשרית לביטחון הלאומי.
14 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
טראמפ עוזב את בית המשפט במנהטן באפריל, אחרי הגשת כתב האישום נגדו
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
(צילום: רויטרס)
האישומים נגד טראמפ כוללים עבירה על חוק הריגול, וקשירת קשר לשיבוש הליכי משפט – עבירות שהעונש המירבי עליהן הוא 20 שנות מאסר. וויליאם בר, שהיה שר המשפטים של טראמפ והסתכסך עמו אחרי שעזב את התפקיד בשלהי כהונתו בבית הלבן, אמר שטראמפ "גמור" אם יתברר שאפילו חלק מההאשמות נגדו נכונות. "הייתי בהלם מרמת הרגישות של המסמכים האלה ומהכמות שלהן", אמר בר. "אני חושב שהסעיפים שמופיעים תחת חוק הריגול, לפיהם הוא שמר מרצונו על המסמכים האלה, הם סעיפים מוצקים. גם אם רק חצי מזה נכון – הוא גמור. זה אישום מפורט וחמור מאוד".
אחרי דבריו של בר, טראמפ תקף אותו ואמר שהוא "עובר לשעבר ממורמר". הנשיא לשעבר כינה את מי שהיה שר המשפטים שלו "תובע כללי עצלן, חלש ובלתי יעיל לחלוטין".
פורסם לראשונה: 19:00, 12.06.23