בכירים ברוסיה האשימו היום (שלישי) באופן מפורש את אוקראינה במעורבות במתקפת הטרור של דאעש שהייתה ביום שישי באולם מופעים בפרברי מוסקבה, שבה נרצחו לפחות 137 בני אדם. קייב דוחה בתוקף את ההאשמות נגדה, וחוששת שההאשמות נועדו להצדיק מתקפות רוסיות נגדה.
אלכסנדר בורטניקוב, ראש שירות הביטחון הרוסי (FSB), אמר כי המחבלים שביצעו את הפיגוע ונתפסו, אזרחי טג'יקיסטן, ניסו להימלט מרוסיה לאוקראינה. לדבריו, גורמים אוקראינים המתינו למחבלים מעבר לגבול. "אנחנו מאמינים שהם היו מעורבים בזה", אמר ראש ה-FSB על אפשרות למעורבות אוקראינית בטבח. הוא טען כי ל-FSB יש מידע שמצביע על כך, אך לא הציג הוכחות.
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
(צילום: רויטרס )
"אני אגלה לכם סוד קטן: הם (המחבלים) עמדו להתקבל כגיבורים בצד השני", טען ראש ה-FSB. הוא אמר כי רוסיה אמנם יודעת מי תכנן את המתקפה – אך טרם יודעת מי היו האנשים שהורו לבצע אותה. בורטניקוב לא מאשים רק את קייב, וטען כי גם שירותי המודיעין של ארה"ב ובריטניה מעורבים בטבח. לשיטתו, ארה"ב ובריטניה רצו לנצל את מתקפת הטרור הקטלנית כדי לעורר בהלה ברוסיה. ניקולאי פטרושב, מזכיר המועצה לביטחון לאומי ברוסיה ובעל ברית קרוב של הנשיא ולדימיר פוטין, אמר היום במקביל כי אוקראינה עומדת "בוודאות" מאחורי המתקפה.
דאעש, שמבטיח כבר שנים לנקום ברוסיה על שסייעה למשטר אסד בסוריה להילחם במחבלי הארגון, נטל אחריות למתקפה בשישי. בארה"ב ובאירופה קבעו כי הארגון האיסלאמיסטי אכן ביצע את הפיגוע, והאמריקנים אף מסרו כי הם הזהירו את הרוסים מהמתקפה המתוכננת. עם זאת רוסיה נמנעת מלהכיר בנטילת האחריות, ומפנה את האש לעבר יריבתה הגדולה אוקראינה.
3 צפייה בגלריה
רוסיה מחבל עצור רצ'בליזודה סאידקרמי אוזן כרותה בית משפט
רוסיה מחבל עצור רצ'בליזודה סאידקרמי אוזן כרותה בית משפט
אחד המחבלים שנעצרו, ועבר עינויים על-ידי מנגנוני הביטחון (צילום: EPA/SERGEI ILNITSKY)
(צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
אמש שלח פוטין פעם נוספת האשמות מרומזות לאוקראינה: הוא אמנם אמר כי מתקפת הטרור בוצעה על-ידי "איסלאמיסטים קיצונים", אך נמנע מלהטיל מפורשות את האחריות על דאעש: "אנחנו יודעים מי ביצע את הפשע, עכשיו אנחנו רוצים לדעת מי הורה עליו. מה שמעניין אותנו הוא מי מפיק ממנו תועלת". פוטין טען כי מתקפת הטרור היא עוד חלק מ"ההתקפות של המשטר בקייב על רוסיה", והוסיף שהמחבלים ברחו לכיוון אוקראינה, ושרוסיה "רוצה לדעת מדוע".
מתנגדי פוטין מאשימים אותו בניצול ציני של מתקפת הטרור כתירוץ לגייס עוד חיילים ולהרחיב את הפלישה לאוקראינה. קייב מכחישה כי המחבלים תכננו לברוח אליה.
3 צפייה בגלריה
מתאבלים מחוץ ל מתחם ההופעות קרוקוס סיטי הול שם התרחש פיגוע של דאעש בעיר קרסנוגורסק שבפרברי מוסקבה רוסיה
מתאבלים מחוץ ל מתחם ההופעות קרוקוס סיטי הול שם התרחש פיגוע של דאעש בעיר קרסנוגורסק שבפרברי מוסקבה רוסיה
מחוץ לאולם שבו התרחש הטבח
(צילום: EPA/MAXIM SHIPENKOV)
דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, נשאל היום על אפשרות שקייב קשורה לטבח - והתייחס למוצאו היהודי של וולודימיר זלנסקי. פסקוב אמר כי זלנסקי הוא "יהודי מזן מיוחד, יהודי שבמובנים רבים מגלה סימפתיה וחיבה לרוח הלאומנית שחלחלה למנהיגי המשטר בקייב" - הצהרה שמתייחסת לטענות הרוסיות על ה"נאציזם" באוקראינה. פסקוב סירב להרחיב, ואמר שחקירת הטבח נמשכת.
ב-2022 עורר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב סערה, כשאמר שיהדותו של זלנסקי אינה שוללת את העובדה שבאוקראינה קיימים גורמים "נאצים". בהצהרה חריגה במיוחד אמר לברוב שהוא מאמין שכמו לזלנסקי, גם לאדולף היטלר "היה דם יהודי". לברוב צוטט בתקשורת האיטלקית באומרו: "זלנסקי? האנטישמיים הכי גדולים הם יהודים, אפילו היטלר היה ממוצא יהודי".