3 צפייה בגלריה
מתחסנים במתחם החיסונים בהיכל שלמה בת"א
מתחסנים במתחם החיסונים בהיכל שלמה בת"א
מתחם חיסונים בתל אביב. ארכיון
(צילום: נדב אבס)
מושתלי מח עצם מגיבים היטב לבוסטר, ומושתלי הלב יהיו ככל הנראה הראשונים לקבל את החיסון הרביעי. כך עולה מנתוני המחקר של פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שבדק את יעילות הבוסטר בקרב מדוכאי החיסון שלושה חודשים לאחר קבלתו והגיע לידי ynet.
במחקר, שהוצג אתמול (שלישי) בישיבת הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) במשרד הבריאות שבו נידון נושא חיסון הילדים המחלימים בגילאי 11-5 וחיסון רביעי למדוכאי החיסון, נבדקה כמות הנוגדנים המנטרלים בקרב 78 מושתלי כליה שלושה חודשים לאחר קבלת הבוסטר, כ-120 מושתלי מח עצם שלושה חודשים לאחר קבלת הבוסטר וכ-100 מושתלי לב, שלושה וחמישה חודשים לאחר קבלת הבוסטר, גם בהשוואה לזן הדלתא. קבלת ההחלטה באשר לחיסון רביעי תתקבל רק לאחר עיבוד הנתונים שישה חודשים לאחר מכן.
באשר למושתלי הכליה, לדבריה של רהב ועל פי הנתונים שהוצגו, "נרשמה ירידה קלה ברמת הנוגדנים, הם בהחלט מוגנים אך ראינו ירידה. השאלה כעת היא מה יהיה לאחר שישה חודשים. חודש אחרי החיסון השני, ראינו רק בקרב 27% מהמושתלים תגובה לחיסון. לעומת זאת, חודש אחרי החיסון השלישי ראינו תגובה מדהימה של רמות נוגדנים גבוהות בקרב קרוב ל-70% מהמושתלים במחקר. הם הגיבו יפה ואנחנו רואים שרמת הנוגדנים המנטרלים, חודש אחרי החיסון השלישי, היה 256 רמות נוגדנים וכעבור שלושה חודשים אחרי זה ירד ל-128. כלומר ישנה ירידה, אך ההגנה עדיין מספקת מאוד".
3 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני הקורונה בהיכל שלמה
מתחם חיסוני הקורונה בהיכל שלמה
(צילום: שמוליק דודופור)
בקרב מושתלי מח העצם המצב היה מעודד יותר. "בקרב אנשים שהם לפחות שלושה חודשים לאחר החיסון וכאלה שלא סבלו ממחלת השתל כנגד המאכסן (תסמונת קלינית ממשנה סובלים מושתלים אשר תוקפת את תאי הגוף) ראינו 78% שהגיבו היטב לחיסון עם רמות גבוהות של 1024 נוגדנים מנטרלים. מבחינתנו ההתייחסות לאותם חולים היא די דומה למי שאינו מושתל מח עצם".
מנגד, בקרב מושתלי הלב, על פי הנתונים לאחר החיסון השני רק 19% הגיבו לחיסון, ולאחר החיסון השלישי הגיבו כ-60%. עם זאת, רמת הנוגדנים אצלם הייתה יותר נמוכה. "אנחנו מדברים על 32 בממוצע, אך אחרי שלושה חודשים לא ראינו ירידה אצלם. למושתלי לב אמליץ להתחסן שוב אחרי חצי שנה משום שרמת הנוגדנים שלהם כעת נחשבת לנמוכה במיוחד. בבדיקה של זן הדלתא הוצאות שקיבלנו היו נמוכות עוד יותר. אני מאמינה שלמדוכאי החיסון הקשים כמו מושתלי לב וכליה, ניתן להם מנה רביעית אך לא למושתלי מח העצם בשלב זה. בנוסף, יש לנו קבוצה של חולים שלא הגיבו בכלל לשלוש מנות של חיסון. חולים בלימפומות, לוקמיה כרונית או טרשת נפוצה ומחלות אימוניות – משתמשים בתרופה שמונעת מהחיסון להיות יעיל. אנחנו רואים את זה שנה אחרי שהם מסיימים את הטיפול".
3 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
פרופ' גליה רהב
(צילום: דנה קופל)
רהב הוסיפה כי "אני חושבת שאנחנו בהחלט רואים שמושתלי מח עצם אחרי שלושה חודשים בטח שאין צורך לתת בוסטר. אחרי חצי שנה יכול להיות אבל באנשים מדוכאי חיסון אי אפשר לעשות מחקרים כאלו ולראות כמה הם נדבקים כי מראש החולים הללו הרבה יותר נזהרים ומדובר בקבוצה קטנה. לעומת זאת, באוכלוסייה הרגילה כן בודקים הדבקות. ה-CDC יצא בהצהרה לפני כחודש שהוא מאמין שמדוכאי חיסון יצטרכו לקבל מנה רביעית לאחר שישה חודשים מהבוסטר אבל אני חושבת שאי אפשר להתייחס למדוכאי החיסון כמקשה אחת. משרד הבריאות ניסה להתייחס לכולם כמקשה אחת, אבל הם לא אותו הדבר. לא כל מדוכאי החיסון הם מקשה אחת. יש כאן קבוצות שונות ולכן ההתייחסות היא שונה".