חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) התייחסה בריאיון ל-ynet radio לראש האופוזיציה יאיר לפיד ולמפלגתו, ואמרה כי "אני חושבת שהגיע הזמן שהוא יפסיק לשקר במצח נחושה. שיתן דוחות איפה הוא כל לילה כשאנחנו נלחמים בממשלה ונשארים עד הבוקר. אף לילה הוא לא נמצא פה".
לדבריה, "אתמול בלילה עשו דיל יש עתיד והממשלה - היו צריכים לנהל פיליבסטר של ארבע שעות על חוק מסוים. כולם נעדרו מהאולם באופן מפתיע, ובמקביל בעצם החוק עבר. אנחנו בקושי הגענו למליאה מהלשכות שלנו".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"כמו שנלחמנו נגד ממשלת לפיד, נלחם גם היום". תומא סלימאן
(צילום: יואב דודקביץ)
אז יאיר לפיד לא עובד. את אומרת "הוא לא ממלא את תפקידו כיושב ראש אופוזיציה". "הם לא מתנהלים כאופוזיציה אמיתית. אופוזיציה אמיתית צריכה להילחם בממשלה ולהצביע נגד החלטות של הממשלה ושל חקיקה ממשלתית, ולצערי הרב הם מנסים לאגף את הממשלה מהימין. אנחנו היינו אופוזיציה כשהוא היה ראש ממשלה כי הבנו שהממשלה שהוא הוביל הובילה מדיניות שלא מתאימה לערכים שלנו. אנחנו היום אופוזיציה. כמו שנלחמנו אז נלחם היום".
את חושבת שאתם לא נמצאים כחלק מהמערכה הכוללת כי מתביישים בשותפות איתכם? "אנחנו היינו מחוץ לתמונה בדמוקרטיה הזו כאוכלוסייה ערבית. בתי המשפט לא היו מערכת צדק כשזה נוגע בזכויות של האוכלוסייה הערבית, אבל בכל זאת אנחנו מבינים את הצורך כן להגן על המנגנונים ולהחדיר מסרים ברורים, שלמשל דמוקרטיה וכיבוש זה לא הולך ביחד".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"מנסים לאגף את הממשלה מהימין". לפיד
(צילום: קובי קואנקס)
את מבינה שאי אפשר במאבק כזה להסכים על כל הדברים? רוב האנשים לא רואים בזה כיבוש. "מה שאתה אומר לי זה שאני חייבת להיות חיילת מילואים במלחמה של לפיד על פריבילגיות של מעמד ביניים יהודי-אשכנזי ולשתוק, ולא לבקש שהדמוקרטיה תהיה אמיתית. ההפיכה השלטונית לא באה רק כדי לפגוע בשלטון המערכת המשפטית - דורסים את המערכת המשפטית כי הם מכינים תוכניות לעתיד. התוכניות לא נוגעות לפריבילגיות של היהודים רק. התוכניות בעיקר הן סיפוח, המשך דיכוי ופשעי מלחמה. הם הוצאה טוטאלית של האוכלוסייה הערבית מחוץ לאזרחות השוויונית".
את מרגישה שבית המשפט בישראל נותן לך הגנה היום? "לא. ההרגשה של האוכלוסייה הערבית לא באה מחלל ריק, אלא ממקום של פניה מתמדת לאורך השנים לבג"ץ בכל מיני נושאים שקשורים לזכויות האזרחים הערבים, ובהרבה פעמים בג"ץ גלגל אותם מהמדרגות שלו ולא התייחס לבעיות האלה. בכל מערכת שלטון חייב איזשהו בלם ומאזן כמו בג"ץ כדי שהמחוקקים לא ישתלטו על המדינה. צריך להגן על המערכת הזו, שתישאר לפחות בערכים שהתקיימו עד עכשיו. אבל צריך גם להשתמש במחאה הקיימת ובשיח הקיים ובעובדה שכולם מסתכלים עכשיו על המערכת המשפטית, ולהגיד שיש דברים שאפשר לשפר".
יו"ר חד"ש-תע"ל, חבר הכנסת איימן עודה, התייחס בריאיון ל-ynet radio ללפיד ולפגישת ראשי האופוזיציה, ואמר כי "ראש האופוזיציה לא הזמין אותי. מי שלא מזמין אותי יורה לעצמו ברגל. למה? כי היו צריכים להזמין 20% מהאוכלוסייה, ומי שעושה דה-לגיטימציה נגד ההנהגה הערבית עוזר לבנימין נתניהו. פשוטו כמשמעו".
למה אין הפגנות יזומות על ידי המגזר הערבי ביישובים הערביים? "היו. אני השתתפתי בהפגנה ערבית-יהודית שיזמנו בחיפה. חד"ש יזמה, לבד, ללא מפלגות אחרות. גם את זה יש. אני רוצה להגיד לכם שהאוכלוסייה הערבית רואה את הדברים כך, שבית המשפט העליון הוא לא מעוז הליברליזם והדמוקרטיה - הוא לא פייר כלפי האוכלוסייה הערבית. אני בעצמי הייתי שלוש פעמים בבית המשפט בשנה האחרונה".
3 צפייה בגלריה
איימן עודה בישיבת סיעת חד"ש-תע"ל
איימן עודה בישיבת סיעת חד"ש-תע"ל
עודה: "אי אפשר לעשות שינוי בלי האוכלוסייה הערבית"
(צילום: יואב דודקביץ)
אם ככה, על מה אתה מוחה? מה אכפת לך הרפורמה? "זה שני דברים. אחד - המצב. אני חושב שהמצב הוא רע, אבל לא רוצה שיהיה רע יותר. כלומר, בית המשפט העליון מבחינתי הוא לא מעוז הדמוקרטיה, אבל אין ספק שאני לא רוצה לראות עוד שלושה שופטים פשיסטים. אני רוצה לראות עוד שלושה שופטים דמוקרטים, לכן אני לא אומר 'או הכל או כלום', לכן אני כן מוחה. הדבר השני, אני בהפגנות משחיל את המסרים שלי".
עודה הוסיף כי "אני רואה שיש פה משבר, מבחינתי יש פה הזדמנות. למה הזדמנות? יש הפנמה שאי אפשר לעשות שינוי בלי האוכלוסייה הערבית". לדבריו, "מבחינתי, זו הזדמנות להרחיב את השותפות היהודית-ערבית על בסיס השלום והשוויון. למה אני אומר השלום והשוויון? כי אני רואה מאין הגיע הפשיזם במדינת ישראל".