לקראת העמדתם לדין של המחבלים שביצעו את מעשי הטבח ב-7 באוקטובר, הכנסת אישרה הקמה של ועדת משנה שתעסוק בהיערכות המשפטית להליך. הוועדה תפעל לשנות מבעוד מועד חוקים הנדרשים כדי להעמיד לדין את פושעי החמאס והג'יהאד, כשבמקביל מחר ישונה החוק באופן שיקל על גביית עדויות של ילדים שניצלו מהטבח.
בראשות ועדת המשנה יעמוד יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית שאמר: "כאשר עוסקים בטרור צריכים לעשות חשיבה מחודשת על כמעט כל הנחות המוצא גם ברשות המבצעת וגם ברשות השופטת. הרשות המחוקקת צריכה לתת דעתה על הסוגיות המשפטיות. אנחנו נתקלים שוב ושוב בפער האדיר שקיים ביכולת המשפט הפלילי בארץ ובעולם להתמודד עם אירועי טרור ואלו שחווינו בארץ באירועי 7 באוקטובר בפרט".
ח"כ רוטמן הבהיר שחלק מהדיונים יהיו חסויים בשל רגישותם ולכן נדרש פורום מצומצם שייקבע לפי מפתח גודל הסיעות.
ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, יוזמת הדיון בנושא, אמרה: "פניתי אליך כי מה שקורה עכשיו לא קרה אף פעם והלוואי שלא יקרה. המערכות לא מותאמות למה שקרה, ועלינו להתאים עצמנו מבחינת המערכת המשפטית. יש חשיבות לשים דברים על השולחן לקהילות הבינלאומיות אך בזהירות המתבקשת. לכן הגענו למסקנה שבמטרה לקיים דיון מקצועי אמיתי לא פוליטי, הפורמט הנכון יהיה ועדת משנה. חשוב שנעבוד יחד עם שר המשפטים והיועמ"שית ואני מצפה ששניהם יגיעו לדיונים. לא נכתיב למערכת המשפט או לתביעה. המטרה היא ללמוד את האירוע ולחשוב מה ניתן לעשות ולעבוד בשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים המקצועיים. נעשה את זה הכי טוב שאפשר".
ועדת החוקה של הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שעל פיה חקירת ילדים בנוגע לאירועי הטבח בעוטף עזה תיעשה על-ידי חוקר ילדים על מנת להגן על שלומם הנפשי.
הממשלה נענתה לדרישת חברי הוועדה שלפיה גיל הילדים שייחקרו על ידי חוקרי ילדים יהיה עד גיל 15 במקום עד גיל 14 . חקירת ילד תיעשה על ידי חוקר ילדים במשרד הרווחה. המשמעות היא חקירה על-ידי עובד סוציאלי שהוכשר לכך במיוחד, וכן אפשרות שהחוקר יעיד במקום הילד בבית המשפט.
1 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט- דיון בכללי ניגוד העניינים החלים על שופטים
ועדת החוקה חוק ומשפט- דיון בכללי ניגוד העניינים החלים על שופטים
שמחה רוטמן. יעמוד בראש ועדת המשנה
(צילום: שלו שלום )
יו"ר הוועדה רוטמן: "אסור להגביל את החקירה רק לסעיפי עבירה מסוימים. במסגרת אירועי הטרור של 7.10, ניתן להעמיד לדין בעבירות רבות ומגוונות, ונדרשת הבנה שהגנה על נפגעי העבירה הקטינים, תחול על חקירת הילדים בכל סוגי העבירות. נקבע כי באופן זה ייחקרו הילדים לא רק ביחס לעבירות המתה, עבירות התעללות בקטין או חסר ישע ועבירות חטיפה בקשר למעשה טרור או פגיעת איבה, אלא ביחס לכלל העבירות".
כיום, הסמכות לחקירת ילדים בעבירות בקשר למעשה טרור ולפגיעת איבה נתונה למשטרת ישראל (למעט בעבירות מין). חקירת הילדים על ידי חוקרי ילדים נועדה להגן על שלומם הנפשי של הילדים ולמנוע מהם נזק נפשי נוסף כתוצאה מהחקירה.
ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד: "במסגרת ההיקפים המדוברים, נכון יותר לעשות את הדברים אחרת. יש פה רצון של כולם וכולנו באותו צד, לכן אני מציע שגביית העדות תהיה מגיל 15 עד 16. כולם יעשו את המקסימום כדי שהילדים לא יצטרכו, אבל חשוב שתהיה לנו האופציה הזו. זה לעשות את המעשה הנכון. חשוב שבכל מקרה יהיה צוות ייעודי שיעבור הכשרה ספציפית ושתהיה נוכחות של חוקרי ילדים בכל חקירה, לא מבחינת האחריות המוטלת עליהם אלא מבחינת העזרה".