גורם בכיר במערכת אכיפת החוק אמר היום (רביעי) כי המשטרה השתמשה בתוכנת ריגול של חברת NSO בחקירת פרשת השחיתות שבה עומד לדין חבר הכנסת דוד ביטן. לדברי הגורם ששוחח עם ynet, התוכנה הופעלה נגד מקורב לביטן שנחקר כחשוד בפרשה. הדבר הניב למשטרה צילומים ומידע רלוונטיים לחקירה. זאת במטרה "להביא ראיות לשחיתות של חבר הכנסת ביטן", לדברי הגורם.
פרקליטיו של ח"כ ביטן חיזקו את הטענה ואמרו כי גם הם חושדים שבמסגרת החקירה הפעילה המשטרה תוכנה של NSO. "הובאה לתשומת ליבנו הטענה שהמשטרה עשתה שימוש בתוכנה של NSO כדי להשיג צילומים מבית עסק באזור המרכז לצורך הפללת פוליטיקאי בכיר. מכיוון שחומר החקירה בתיק של ח"כ דוד ביטן כולל צילומים מבית עסק במרכז הארץ, בכוונתנו לבדוק אם המשטרה השתמשה בתוכנת NSO בתיק של ביטן או השיגה ראיות באמצעות האקרים, בדרך שעוקפת את המגבלות החוקיות שחלות על האזנות לחבר כנסת", אמרו ל-ynet עורכי הדין דוד פורר ולימור לוי המייצגים את ח"כ דוד ביטן.
2 צפייה בגלריה
דוד ביטן בבית המשפט
דוד ביטן בבית המשפט
דוד ביטן בבית המשפט, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
הבוקר התייצב ביטן לראשונה לדיון במשפטו בבית המשפט המחוזי בלוד. ביטן נאשם יחד עם 14 נאשמים אחרים בפרשה רחבת היקף המכונה "1803". מדובר באחת מפרשיות השוחד המסועפות, המורכבות והגדולות שנחקרו בישראל. במרכזה עומד ביטן עצמו, והוא מואשם בעבירות של שוחד, הלבנת הון ומרמה והפרת אמונים. לפי כתב האישום הוא קיבל שוחד על סך מאות אלפי שקלים תמורת קידום ענייניהם של אנשי עסקים במסגרת תפקידיו הציבוריים.
תחקיר כלכליסט חשף אתמול את השימוש בישראל בתוכנת "פגסוס" הידועה לשמצה בעולם, ועורר סערה. במשטרה לא הכחישו את עצם שימוש בתוכנת הריגול, אך הכחישו את הפרסום שלפיו הוא נעשה ללא ביקורת שיפוטית, וכן אמרו כי לא הופעל נגד משתתפי מחאת הדגלים השחורים נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. המפכ"ל קובי שבתאי הורה לחקור את המקרים המופיעים בתחקיר וטען כי חלק ממצאיו לא נכונים.
"השימוש בכלים הטכנולוגיים שנרכשו מחברות חיצוניות כמו גם בכאלה שמפתחת המשטרה נעשה על פי הדין", נאמר בתגובת המשטרה על התחקיר. "ככל שמדובר בשימוש בכלי טכנולוגי לצורך ביצוע האזנת סתר, מוגשת בקשה לביצוע האזנת הסתר לבית משפט מוסמך כמקובל, והדבר נבחן על ידי בית המשפט ומאושר תחילה".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "מטבע הדברים ובשל הליך משפטי שעודנו מתנהל בתיק הנדון, לא נוכל למסור פרטים אודותיו. יחד עם זאת כפי שמסרנו בהודעה לכלי התקשורת, אין שחר לטענות העולות בפרסומים השונים. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע"פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".