פיגוע רודף פיגוע בחג: אלסנדרו פאריני, תייר בשנות ה-30 לחייו מאיטליה, נרצח אמש (יום שישי) מדריסה בטיילת בתל אביב, ושבעה תיירים נוספים נפצעו. המחבל התהפך עם רכבו באזור צ'ארלס קלור, ונורה למוות בזירה על-ידי קצין משטרה ופקחים שהיו בסמוך. ברכבו של המחבל נמצאה תעודת זהות, וזהותו אומתה באמצעות טביעת אצבע על ידי המשטרה: יוסף אבו ג'אבר, גבר בן 45 מכפר קאסם, ללא רקע ביטחוני קודם.
המחבל האיץ עם רכבו לעבר קבוצת תיירים מאיטליה ומבריטניה שהלכו בטיילת, ופגע בהם. הוא נסע לאורך כמה עשרות מטרים על מסלול האופניים בטיילת, ואז עלה לדשא והתהפך. קצין המשטרה שהיה בתחנת דלק סמוכה הגיע למקום יחד עם פקחים, וחשבו תחילה שמדובר בתאונה. עם זאת, כשזיהו שהדורס מנסה להגיע לנשק שהיה ברשותו - הם ירו בו ונטרלו אותו. בהמשך הודיעה המשטרה כי מדובר היה ב"חפץ דמוי רובה".


10 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
"אנחנו תחת מתקפת טרור". זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
נתניהו הנחה לגייס מילואים. הזירה בתל אביב
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, אמר כי "הרכב עלה על המסלול של רוכבי האופניים בנסיעה פרועה ופגע בכמה אזרחים שהיו עליו. אנחנו מסווגים את האירוע כחשד לפח"ע, אבל בודקים גם כיוונים נוספים. בשעות הקרובות נדע מה היה המניע של הדריסה ומה בדיוק קרה פה. הרכב, שנסע דרומה, התהפך בשלב מסוים ושוטרים שהיו בזירה חתרו למגע, זיהו את הנשק, ראו שהחשוד מנסה להגיע אליו והרגו אותו". אשד אמר כי בעקבות הפיגוע נסגרו רחובות בתל אביב לצורך סריקות של המשטרה, על אף שלא נראה שיש חשוד נוסף בפיגוע אלא שהאירוע הסתיים.
חנן פרץ, מנהל אגף סל"ע בעיריית ת"א, מסר כי "הסייר שלי ושוטר עירוני צמצמו לכיוון הרכב. כשהתקרבו, הם ראו נשק ארוך ומהר מאוד הבינו את הסיטואציה. כשהוא התחיל לצאת מהרכב ולשלוף את הנשק לכיוונם הם נטרלו אותו".

10 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: מד"א)
ממד"א נמסר כי הפצועים, כולם תיירים מאיטליה ומבריטניה, פונו לבתי החולים וולפסון בחולון ואיכילוב בתל אביב. שלושה מהפצועים - גברים בני 74 ו-39 ונערה בת 17 - נפצעו באורח בינוני, וארבעה נוספים - גבר כבן 50, אישה כבת 70, גבר בן 31 ואישה בת 27 - נפצעו באורח קל. עם זאת, בתי החולים עדכנו בבוקר יום שבת כי מצבם של כל הפצועים קל.
חבר של הפצועים וההרוג סיפר ל-ynet בבית החולים איכילוב כי "הלכנו על המדרכה, ופתאום רכב הגיע לעברנו מהר מאוד ודרס את החברים שלנו. היינו עשר מטר מהם". חבר נוסף אמר כי "הרכב הגיח בהפתעה, בעוצמה. כולם התחילו לזוז, והוא נסע ישירות לעבר החבר (התייר שנרצח), שנפל על הרצפה והחל לדמם מראשו". שר החוץ של איטליה אנטוניו טייאני אישר בטוויטר כי הנרצח הוא אזרח ארצו - וכינה את הפיגוע "מתקפה שפלה על תל אביב".
אריאלה צין (26) מתל אביב סיפרה ל-ynet כי "חציתי את הכביש מכיוון הילטון לטיילת, ותוך כדי ראיתי אופנוע שנסע במהירות מטורפת וחריגה. רצתי למדרכה בבהלה, ניסיתי להירגע והמשכתי ללכת, ואז ראיתי רכב לבן דוהר במהירות מטורפת ומוריד את כל מי שהוא רואה בדרך. נכנסתי מהר לחניון כי ראיתי שיש שם עמודים שיכולים להגן עליי. המחבל עבר והמשיך לדרוס את כל מי שהיה מאחוריי, ראיתי אנשים על הרצפה ואנשים אחרים שהגיעו לעזור להם. הרבה היו פשוט מבולבולים, מישהו ניסה לזעוק לעזרה. ישר הבנתי שזה פיגוע ונכנסתי להתקף חרדה של צרחו ובכי, ורצתי לבית. פחדתי שיש עוד מחבלים".
10 צפייה בגלריה
הכניסה לבית חולים איכילוב
הכניסה לבית חולים איכילוב
"רק היום הדלקתי נר לזכר הנרצחים בדיזנגוף, והערב שוב הגעתי ראשון לפיגוע". איכילוב, אמש
(צילום: דנה קופל )
יוסף כורדי, חובש בכיר במד"א, סיפר ל-ynet כי קיבל את הדיווח על הפיגוע בשעה 21:41 והגיע ראשון למקום. "ראיתי רכב שהיה הפוך על הדשא בטיילת", אמר. "שכב שם בחור שבדיעבד הבנתי שזה היה המחבל, ולצידו בחורה. ממבט ראשוני לא ידענו להגיד אם הם עפו מהרכב. הבחורה סבלה מחבלת ראש וחבלת בטן וגפיים כתוצאה מהתאונה. 200 מטר משם, על שביל האופניים, שכב פצוע עם חבלת ראש ועם כמה חבלות חודרות. הוא היה מחוסר הכרה, ללא דופק. התחלנו פעולות החייאה, שבסופן קבענו את מותו במקום.
"300 מטר משם, לכיוון הדולפינריום, היה שלושה פצועים. המראות היו קשים, הסיטואציה הייתה קשה. אני במקרה גם הייתי הראשון שהגיע לפיגוע באילקה בר בדזינגוף לפני בדיוק שנה. בצהריים עוד הדלקתי שם נר לזכר הנרצחים. הייתה לי הרגשה לא טובה אבל לא ידעתי שזה יגיע כל כך מהר שוב".
10 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
הזירה בתל אביב
10 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
חמאס והג'יהאד האיסלאמי בירכו על הפיגוע בתל אביב, ואמרו כי מדובר בתגובה נוספת למהומות בהר הבית. הפיגוע התרחש שעות ספורות אחרי הפיגוע בצומת חמרה שבבקעת הירדן, שבו נרצחו שתי אחיות בנות 16 ו-20 מאפרת ואמן נפצעה אנושות. לזירת הפיגוע הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, שאמרו כי כוחות הביטחון ישימו ידם על המחבל שנמלט אחרי הרצח.
בעקבות רצף הפיגועים, ועל רקע ירי הרקטות מעזה ומלבנון והמהומות בהר הבית, נתניהו הנחה את המשטרה וצה"ל לגייס כוחות מילואים אל מול "מתקפת הטרור", כלשונו. גם גלנט אמר מוקדם יותר אתמול כי "אנחנו נמצאים בעיצומה של התקפת טרור על מדינת ישראל. כוחות הביטחון ערוכים - צה"ל, שב"כ, מוסד ומשטרת ישראל - על מנת לבצע את משימותיהם". המפכ"ל יעקב שבתאי, שהגיע אמש גם לזירה בתל אביב, קרא לאזרחים שמחזיקים נשק ברישיון לשאת אותו עמם כדי לסייע לסכל פיגועים בשטח.
הפיגוע אמש התרחש בדיוק שנה אחרי פיגוע הירי ברחוב דיזנגוף ב-7 באפריל 2022, שבו נרצחו איתם מגיני, תומר מורד וברק לופן. בחודש שעבר נרצח אור אשכר בפיגוע ירי נוסף בדיזנגוף, ושנים חברים נפצעו באורח קשה ובינוני.
פורסם לראשונה: 21:51, 07.04.23