ישראל, בהחלטה חריגה, מתכוונת להופיע בפני בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ולדרוש לדחות את התביעה של דרום אפריקה להוצאת צו ביניים נגד ישראל, שידרוש להשעות לאלתר את פעולותיה הצבאיות בעזה. כך אמר ראש המל"ל צחי הנגבי בתשובה לשאלת ynet ו"ידיעות אחרונות".
3 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין לצדק בהאג
ישראל תופיע בהאג. "נהדוף את התביעה האבסורדית"
(צילום: AP /Peter Dejong, אלכס קולומויסקי)
הנגבי הסביר את הצעד החריג ואמר כי "מדינת ישראל חתומה על האמנה נגד רצח עם מזה עשרות שנים, ובוודאי שלא נחרים את הדיון. נתייצב בו ונהדוף את התביעה האבסורדית שמהווה עלילת דם". להחלטה קדמו דיונים קדחתניים בישראל, ואתמול (יום שני) השתתף בדיון שכזה ראש הממשלה בנימין נתניהו. עוד קודם לכן התנהלו דיונים בימים האחרונים בצה"ל, משרד החוץ, המל"ל ומשרד המשפטים, שבהם דנו בדרכים להתמודדות עם התביעה.
דרום אפריקה, נזכיר, טענה כי מעשיה של ישראל הם "רצח עם באופיים", ובכך הפרה המדינה את התחייבותה במסגרת האמנה למניעת רצח עם. "העם היהודי חווה על בשרו יותר מכל אומה אחרת מהי השמדת עם", אמר הנגבי, "שישה מיליון מבני עמנו נטבחו באכזריות אין קץ".
לדבריו, "אכזריות דומה הופעלה נגד אזרחי ישראל בטבח 7 באוקטובר, אלא שהפעם יש ביכולתנו להגן על עצמנו מפני הקמים להשמידנו. התביעה המופרכת נגד זכותו של הקורבן להגן על עצמו היא חרפה, והציפייה שלנו מכל המדינות בנות התרבות היא להזדהות עם קביעתנו זו".
הכותרת
בין פאודה לשלום: הסיפור של הרשות הפלסטינית | אבי יששכרוף
34:34
3 צפייה בגלריה
ראש המל"ל צחי הנגבי בהצהרה לתקשורת
ראש המל"ל צחי הנגבי בהצהרה לתקשורת
"עלילת דם. תביעה מופרכת נגד זכות הקורבן להגן על עצמו". הנגבי
(צילום: דנה קופל)
3 צפייה בגלריה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה. מדינתו ידועה כתומכת גדולה בפלסטינים
(צילום: AP)
ההחלטה שהתקבלה בדיונים היא, כאמור, שישראל תתייצב בדיון בבקשה להוצאת צו ביניים שבדרך כלל מתקיים כחודש-חודש וחצי אחרי הגשתה - ותנסה להדוף את התביעה של דרום אפריקה. הדיונים בתביעה עצמה עלולים להימשך בין ארבע לשש שנים. ואולם, המאמץ הישראלי כעת נועד לסכל צו ביניים שעלול לכפות על ישראל להביא להפסקת אש בעזה.
ישראל גם תפעיל מנופי לחץ דיפלומטיים כדי לגייס מדינות נגד דרום אפריקה ונגד המהלך. לישראל יש טיעונים משפטיים כבדי משקל לדחות את התביעה של דרום אפריקה, אחד מהם הוא הטענה שאין מחלוקת בפורומים בינלאומיים שישראל לא ביצעה רצח עם בעזה וכי אפילו דרום אפריקה לא העלתה טענה כזו בעבר - וישראל גם לא נדרשה להגיב על טענה כזו. לא ברור עדיין איזה נציג ישראלי יופיע בפני בית הדין, אם יהיה דיפלומט, משפטן או אפילו בכיר ישראלי אחר.
על התביעה נודע לישראל ביום שישי האחרון. דרום אפריקה, נזכיר, היא מהתומכות הגדולות ביותר של הפלסטינים בקהילה הבינלאומית, והיא משמיעה שוב ושוב ביקורת על ישראל - תוך השוואת מאבקם של הפלסטינים לזה שניהלו השחורים נגד משטר האפרטהייד במאה שעברה. כבר בשנת 2018 החזירה דרום אפריקה את שגרירה מישראל, ומאז אין לה כאן שגריר. בחודש שעבר החזירה דרום אפריקה את כל הדיפלומטים שלה מהארץ, במחאה על התקיפות בעזה, והודיעה שהיא בוחנת את המשך היחסים הדיפלומטיים עם ישראל.
בהמשך המשבר בין המדינות החריף, כשמשרד החוץ בירושלים הודיע על החזרתו של השגריר הישראלי בדרום אפריקה, אלי בלוצרקובסקי, להתייעצויות. זאת, במחאה על ההתבטאויות האחרונות והחריפות שמשמיעים שם בכירי המדינה, בראשם הנשיא סיריל רמפוזה שהאשים כי ישראל מבצעת רצח עם בעזה. רמפוזה, שפנה לבית הדין הבינלאומי בהאג כדי שיחקור "פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות" שלטענתו ישראל מבצעת, אמר שעזה "הפכה למחנה ריכוז".
פורסם לראשונה: 22:36, 01.01.24