ביקור חמישי מאז פרוץ המלחמה: מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, הגיע הערב (יום ב') בטיסה מסעודיה לישראל. הוא הגיע לארץ כשהעימות בין ישראל לחיזבאללה על סף נקודת רתיחה. בלינקן צפוי לבקר בעתיד בלבנון, אך בחר שלא להצמיד בין הביקורים. עיקר הביקור יעסוק בנעשה ברצועת עזה. המסר הישראלי לבכיר האמריקני יהיה שלא תתאפשר חזרת תושבים לצפון רצועת עזה ללא עסקה נוספת לשחרור חטופים. כרגע 136 ישראלים מוחזקים בשבי ברצועת עזה.
ביקורו של בלינקן בישראל לא אמור להתמקד בזירה הלבנונית, למרות שהצהיר שהוא פועל למנוע הסלמה בצפון. מזכיר המדינה האמריקני נפגש בסעודיה עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, שביקר בסוף השבוע בביירות, וגם הוא חלק מהמאמצים של הקהילה הבינלאומית למנוע מלחמה בלבנון.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בתל אביב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בתל אביב
בלינקן באחד מביקוריו הקודמים בישראל
(צילום: SAUL LOEB / POOL / AFP)
לגבי המלחמה בעזה, בלינקן מבקש לוודא שישראל עוברת מהשלב השני לשלב השלישי של המלחמה – שיהיה שלב פחות עצים. מזכיר המדינה האמריקני חושב שהדבר יקל על נסראללה לרדת מהעץ בצפון ולמתן את גובה הלהבות - מה שיקל על היוזמה של השליח האמריקני המיוחד, עמוס הוכשטיין.
ביקורו של בלינקן יתמקד במצב ההומניטרי הקשה בעזה, כאשר מתרבים הדיווחים על רעב ברצועה. בלינקן מואשם אישית על ידי חוגים פרוגרסיביים בארה"ב בהרעבת האוכלוסייה בעזה ואפילו באחריות לרצח פלסטינים. זאת, למרות שישראל מאפשרת הכנסת מזון לעזה, אבל כיוון שהמנגנון אינו עובד כשורה - נוצרה בעיה של נגישות של אוכל לאוכלוסייה ולא רק בגלל שחמאס גונב מזון שמגיע מהסיוע ההומניטרי. בישראל קיימת הבנה שמצב האוכלוסייה בעזה קשה, ולכן יש צורך לעשות יותר על מנת להכניס יותר מזון ולהבטיח שהוא יגיע לאוכלוסייה האזרחית.
בלינקן מבקש לדון ביום שאחרי המלחמה, בדגש על מצב ביניים, שבו צריכים לייצר סוג של משילות עד אשר גורלה של עזה יתברר. מזכיר המדינה האמריקני מבקש לשמוע את הרעיונות של ישראל. מאחורי הקלעים נעשתה עבודת מטה משמעותית בישראל, אך הנושא נמצא עדיין בשלב סיעור המוחות ואין החלטה של הקבינט.
3 צפייה בגלריה
משאיות סיוע נבזזות על ידי אנשי חמאס
משאיות סיוע נבזזות על ידי אנשי חמאס
משאיות סיוע נבזזות על ידי אנשי חמאס
(צילום: AP)
מזכיר המדינה האמריקני מבקש מישראל לבחון את החזרת תושבים לצפון הרצועה. ואולם, מדובר באזור שנפגע קשות מאז פרוץ המלחמה, ללא מים, ביוב וחשמל וכדי לאפשר את חזרת האוכלוסייה לשם - יש צורך לדון בשיקום. בלינקן התבטא לפני בואו שצריכים למצוא פתרון לבעיית העקורים בעזה.
אחד הרעיונות הנבחנים בישראל הוא לייצר מנוף לחץ של חזרת אוכלוסייה לצפון רצועת עזה, כחלק מהמגעים לעסקה שתביא לשחרור חטופים - וכתמריץ לחמאס להסכים לעסקה. ישראל תאמר לבלינקן כי לא תאפשר את חזרתם של תושבי עזה צפונה, ללא עסקת חטופים נוספת.
ישראל תבקש מבלינקן להגביר את הלחץ על קטאר להביא לעסקה נוספת. בלינקן יעדכן בדברים ששמע מראש ממשלת קטאר, עימו נפגש בדוחא. האמריקנים לא מבקשים מישראל הפסקת אש, אך לוחצים על ישראל לשפר משמעותית את המצב ההומניטרי בעזה.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני בדוחה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני בדוחה
בלינקן ואמיר קטאר בפגישה באוקטובר
(צילום: Jacquelyn Martin / POOL / AFP)
דובר מחלקת המדינה, מתיו מילר, צייץ עם הנחיתה בישראל: "אזרחים פלסטינים חייבים להיות מסוגלים לחזור הביתה ברגע שהתנאים מאפשרים זאת. הם לא יכולים ואסור ללחוץ עליהם לעזוב את עזה. עלינו לבנות עתיד בטוח יותר, יציב יותר ושליו יותר לאזור".
בלינקן יוועד ביום שלישי בבוקר עם הנשיא הרצוג, שר החוץ ישראל כ"ץ; ראש הממשלה בנימין נתניהו, קבינט ניהול המלחמה, שר הביטחון יואב גלנט, השר בני גנץ, ראש השב"כ וראש המוסד, ומשפחות החטופים. בערב יקיים מסיבת עיתונאים. מחרת, ביום רביעי, הוא ייפגש עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ואז יעזוב את האזור.