שלוש מדינות בדרום אמריקה בצעדים נגד ישראל: משרד החוץ של בוליביה עדכן כי ממשלת בוליביה מנתקת את היחסים עם ישראל, בצל המלחמה ברצועת עזה. במקביל, הודיעו הלילה (יום ד') נשיאי קולומביה וצ'ילה כי הם מחזירים את השגרירים שלהם מישראל.
גורמים רשמיים בבוליביה הזכירו את מספר ההרוגים הפלסטינים בעזה, אך לא התייחסות בכלל למתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, שבה נרצחו כ-1,400 בני אדם ו-240 נחטפו לרצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
לפי דיווחים פלסטינים: תקיפות אוויריות באזור מגדלי שייח' זייד ואזור קליבו בצפון רצועת עזה
לפי דיווחים פלסטינים: תקיפות אוויריות באזור מגדלי שייח' זייד ואזור קליבו בצפון רצועת עזה
תקיפה ברצועת עזה
"בוליביה החליטה לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם מדינת ישראל, בשל המתקפה הצבאית הישראלית האגרסיבית והבלתי מידתית המתרחשת ברצועת עזה", אמר פרדי מאמני, סגן שר החוץ של בוליביה, במסיבת עיתונאים שקיים.
בפועל היחסים בין ישראל לבוליביה היו רופפים מאוד ממילא, וזו אינה הפעם הראשונה שבה בוליביה מודיעה על ניתוק היחסים עם ישראל. גם ב-2008, במהלך מבצע עופרת יצוקה, הודיע נשיא בוליביה על ניתוק היחסים "לנוכח הפגיעה החמורה בחיי אדם ובאנושות. אז טענו בבוליביה כי יש להעמיד את ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט לדין פלילי, וליטול מהנשיא דאז שמעון פרס את פרס הנובל לשלום שבו זכה.
כמה שעות לאחר מכן נשיאי קולומביה וצ'ילה הודיעו כי הם מחזירים את השגרירים שלהם בישראל ל"התייעצות".
2 צפייה בגלריה
גבריאל בוריק בסנטיאגו
גבריאל בוריק בסנטיאגו
גבריאל בוריק בסנטיאגו
(צילום: AFP)
נשיא צ'ילה גבריאל בוריק אמר כי השגריר יוחזר "לטובת התייעצויות לאחר שישראל הפרה את המשפט ההומניטרי הבינלאומי בעזה". לדבריו, "צ'ילה מגנה בחריפות את הפעולות הצבאיות הללו ומתבוננת בהן בדאגה". כמו בוליביה, גם צ'ילה לא הזכירה את מתקפת חמאס על ישראל.
נשיא קולומביה גוסטבו פטרו אמר: "החלטתי להחזיר את השגריר שלנו בישראל. אם ישראל לא תעצור את הטבח בעם הפלסטיני לא נוכל להישאר שם".