3 צפייה בגלריה
סדק בעמוד התומך בבניין ברחוב יהודה המכבי 17, תל אביב
סדק בעמוד התומך בבניין ברחוב יהודה המכבי 17, תל אביב
הבניין נותר עומד. אחד מהעמודים התומכים של הבניין
לפני כשלושה שבועות הבחינו דיירי בניין ברחוב יהודה המכבי 17 בתל אביב כי קיים סדק באחד מעמודיו התומכים. מהנדס שהגיע מטעם העירייה קבע שעליהם להתפנות באופן מיידי מהמקום. רק אז הם גילו כי הבניין הוכרז כמסוכן כבר בחודש פברואר ובעלי הדירות קיבלו התרעה מהעירייה, אלא שרוב הדיירים הם שוכרים ואיש לא טרח לעדכן אותם על כך. מאז, הם לא מורשים להיכנס לדירתם כדי לאסוף את רכושם והבניין נותר עומד.
יהונתן ושנטל, שהתגוררו בשכירות בבניין ונאלצו לעזוב אותו, סיפרו כי "התקשרנו למוקד העירוני כשהבחנו בסדק, שם אמרו לנו שיגיע מישהו מחר או מחרתיים. התעקשנו שיבואו עכשיו כי מדובר בסכנת נפשות. אחרי לחץ שהפעלנו שלחו מישהו, שהסתכל ושאל כמה זמן זה ככה. כשענינו שהבחנו בכך לפני שעה וחצי בערך, הוא ממש לקח כמה צעדי זהירות אחורה מהבניין, עשה כמה טלפונים ואמר שנתפנה באופן מיידי. השעה הייתה תשע בערב. משפחות עם ילדים, אנשים מבוגרים, כולם התפנו".
לדברי השניים, הגיעו גם נציגים מהרווחה. "חשבנו שהם יעזרו יותר אבל זה לא קרה. הבניין עומד בפני פינוי-בינוי ובגלל שהאחריות, כך ממה שהבנו, היא על היזם, העירייה לא נתנה את המענה שחשבנו שנקבל כמו שקרה בערים אחרות במצבים דומים".
3 צפייה בגלריה
סדק בעמוד התומך בבניין ברחוב יהודה המכבי 17, תל אביב
סדק בעמוד התומך בבניין ברחוב יהודה המכבי 17, תל אביב
"ידעו על הסכנה במשך חודשים"
(צילום: טל שחר)
הדיירים ההמומים גילו שהבניין הוכרז כמבנה מסוכן לפני יותר מחצי שנה, אז קיבלו בעלי הדירות והיזם הנחיה שעליהם לחזק את עמודי הבניין. הדיירים שגרים שם בפועל בשכירות לא עודכנו מאף גורם. "אנחנו שלושה שבועות מחוץ לבית וכל אחד מעביר את האחריות לאחר. כל הרכוש שלנו ושל השכנים שלנו שם ואנחנו לא יכולים להוציא אותו ולא יכולים להביא הובלה למשל. אנחנו פוחדים להוציא את הדברים שלנו ופוחדים שיהרסו את הבניין עם כל הרכוש".
שמעון דיאמנט שמתגורר אף הוא בבניין בשכירות שיתף כי "עברתי לגור אצל חברים לפני שלושה שבועות, כל אחד היה צריך למצוא לעצמו פיתרון". הוא הוסיף כי "ממה שהבנו אי-אפשר למצוא אף קבלן שיש לו ביטוח מתאים לעבודה במבנה מסוכן ולכן הבניין נמצא באותו מצב, חוץ מכמה עמודים תומכים ארעיים שהכניסו. אני לא יודע מה רמת המסוכנות שלו מבחינת קריסה, אני כן יודע שאסור לנו להיכנס לקחת דברים בגלל הסכנה. כל הרכוש שלי שם, ומילא אם היו מגלים את זה תוך שעה כמו שקרה ברמת גן למשל, אז אני מבין. אבל פה יודעים על הסכנה כבר חודשים".
3 צפייה בגלריה
סדק בעמוד התומך בבניין ברחוב יהודה המכבי 17, תל אביב
סדק בעמוד התומך בבניין ברחוב יהודה המכבי 17, תל אביב
"העירייה לא לוקחת אחריות על מי שנכנס"
מעיריית תל אביב נמסר: "ברגע שמתקבלת פנייה על חשד כי מבנה קיים מהווה סכנה, העירייה פועלת מייד מול הבעלים לתיקון הליקויים או לחיזוק המבנה. הבניין המדובר הוכרז כמבנה מסוכן כבר בפברואר 2022 והודעה על כך נמסרה לבעלי הדירות, שהם האחראים הבלעדיים על אחזקת הנכס ושיפוצו. לצערנו, העבודות שנדרשו בהודעה לא בוצעו על-ידי הבעלים ומצב הליקויים הלך והחמיר.
"בניגוד לנטען, בעקבות הפניה שהתקבלה בסוף אוגוסט במוקד העירוני, הגיע מייד מהנדס למקום. הוא הכריז כי הבניין מסוכן והודיע לדיירים שעליהם להתפנות, ונציג מינהל קהילה החל ללוות את הדיירים בסיוע והכוונה. המהנדס דיווח כי הדיירים התפנו עצמאית לאחר ההודעה ושאין צורך בהתערבות נוספת. נציין כי התקבלה רק פנייה אחת במחלקת הרווחה העירונית ואם יתקבלו פניות נוספות הן ייבחנו ואנו נסייע בליווי והכוונה למיצוי זכויות".
לשאלה האם הדיירים יכולים לקחת את רכושם שנותר בדירות ענו בעירייה כי "בחודש פברואר הבניין הוכרז כמוסכן לפי סעיף 3, אז יכלו הדיירים להוציא את הציוד שלהם. כאשר מוצאים צו 7 והבניין מיועד להריסה, הבניין נמצא בסכנת קריסה. היה לדיירים חצי שנה לטפל בעניין הציוד. העירייה לא לוקחת אחריות על מי שנכנס".