החשש לביטחונם של ישראלים בחו"ל גובר. בשל התגברות האיומים מצד איראן וחמאס והעלייה בגילויי האנטישמיות ובניסיונות הפגיעה ביהודים ובישראלים, המטה לביטחון לאומי החמיר ברמה אחת לרמה 2 את אזהרות המסע ל-80 מדינות בעולם, בהן בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה, ברזיל, ארגנטינה ואוסטרליה. אזהרה חמורה יותר (רמה 3) פורסמה לגבי דרום אפריקה, אריתריאה וכמה מדינות באסיה. אלו כלל השינויים באזהרות המסע, וזוהי המפה המעודכנת.
אזהרת מסע ברמה 2 מכונה "איום מזדמן", והמלצת המטה היא לנקוט אמצעי זהירות מוגברים בעת שהייה במדינות הללו. ברמה 3 לעומת זאת מדובר כבר ב"רמת איום בינונית", וההמלצה היא להימנע מנסיעות שאינן חיוניות למדינות הללו.
2 צפייה בגלריה
מפת חום  - אזהרות מסע איומי טרור
מפת חום  - אזהרות מסע איומי טרור
מפת אזהרות המסע
בנוסף להחמרה של רמות האזהרה, במטה לביטחון לאומי פרסמו מספר המלצות כלליות לישראלים הנוסעים לחו"ל:
  • לדחות נסיעות למדינות עם אזהרות מסע, בדגש על מדינות ערב והמזרח התיכון, צפון הקווקז, מדינות עוטף איראן ומספר מדינות מוסלמיות באסיה.
  • לבדוק את מצב המחאות וגילויי האלימות כלפי ישראל ביעד הנבחר, גם במדינות ללא אזהרת מסע.
  • להתרחק מהפגנות ומחאות.
  • לשמור על ערנות בעת השהייה ביעד, ולהקפיד לשים לב למתרחש מסביב.
  • להימנע מהחצנת סממנים ישראליים ויהודיים, ומהתקהלויות גדולות של גורמים ישראליים ויהודיים.
  • לברר מבעוד מועד את מספרי הטלפון של שירותי החירום ביעד הנבחר ושל הנציגות הישראלית המקומית, ככל שהיא קיימת ביעד.
הכותרת
הזירה המבעבעת ביהודה ושומרון
27:04


"נוצר פה תמהיל חסר תקדים של הרבה מאוד מאמצי טרור לצד אירועים אנטישמיים רבים, שחלקם כוללים הסתה ואירועים אלימים ברחובות", הסביר גורם בכיר במל"ל את הצעדים שננקטו. "אזהרת מסע נובעת מתמהיל של רמת האיום, צירי פח"ע מקומיים, היכולת של שירותי הביטחון המקומיים לתפקד והקשר איתנו".
על ההחמרה באזהרת המסע גם במדינות במערב אירופה הוסיף הבכיר: "זה אירוע די חריג. אנחנו לא אומרים לישראלים לא לנסוע אלא להיות יותר ערניים מהרגיל. כל ישראלי שרוצה לנסוע יבחן לאן הוא רוצה לנסוע, ויתחיל לבדוק את רמת אזהרת המסע, מה ההמלצות שיש ויבדוק גם עדכונים אד-הוק מול אירועים והתרחשויות בשטח - ובכל מקרה לנקוט בצעדים האישיים המתבקשים לכל ישראלי, בטח בעת הזאת".
2 צפייה בגלריה
גשר ווקסהול בריטניה לונדון הפגנה פרו פלסטינית נגד ישראל חרבות ברזל
גשר ווקסהול בריטניה לונדון הפגנה פרו פלסטינית נגד ישראל חרבות ברזל
הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון
(צילום: רויטרס /Hollie Adams)
הגורם הבכיר הבהיר כי המל"ל עסוק בימים אלו בסיכול מאמצי טרור של איראן ושלוחותיה ברחבי העולם. אתגר נוסף של התקופה הקרובה הוא חג החנוכה שיחול השבוע, ויצוין לבטח בקהילות יהודיות רבות בעולם. "אנחנו לא אומרים לא ללכת לאירועי חנוכה, אבל צריך לבדוק אם האירוע מאובטח. אם מדובר במדינה ברמת אזהרה 3 והאירוע לא מאובטח, זה בעייתי ואנחנו ממליצים לא להגיע", הסביר הבכיר.
הגורם הבכיר הוסיף כי ההערכה היא כי בסיני, שנמצא ברמת איום 4 שמשמעותה היא המלצה גורפת שלא להגיע לאזור, נמצאים כרגע עשרות ישראלים, אך רוב הישראלים פעלו בהיגיון ולא הגיעו לחצי האי המצרי.
פורסם לראשונה: 13:56, 04.12.23