מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, תקפה הבוקר (יום ה') בריאיון לאולפן ynet את משרד החינוך על המתווה שפרסם לקראת פתיחת שנת הלימודים. "אי אפשר להגיד שלהחזיר את כל הכיתות ולפתוח את הלימודים ב-1 בספטמבר זה מתווה", היא אמרה. "במתווה חייבים להיות תרחישים. חודש וקצת לפני פתיחת שנת הלימודים אף אחד לא יודע איך ייערכו הלימודים. יהיו מסכות? לא יהיו? יום לימודים מלא? איך מצפים מילד בגיל 6 לשבת עם מסכה שש או שבע שעות?".
בן דויד סיפרה שהיא משוחחת כמעט מדי יום עם שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, אבל אמרה שהן חלוקות בכל הנוגע לפתיחת השנה. "גם משרד הבריאות אמר שצריך לפתוח בכיתות קטנות ואחר כך שינה את דעתו. אני לא יודעת איך מתנהלת שם הקורונה – בדיונים ולחצים. אני רוצה לקרוא – תפסיקו עם חילוקי הדעות ותנהלו את הדיונים באופן מקצועי. כשמכפישים אחד את השני זה מגיע לציבור ונוצרים סדקים".
את בעד קפסולות? כי השרה נגד. "אני לא בעד החזרת הקפסולות מסיבה אחת פשוטה. בקפסולות חלק מהילדים יהיו בבית הספר וחלק לא. עברנו שנה מאוד קשה. אנחנו אומרים שצריך להחזיר את הילדים, אבל שייתנו לנו משאבים לפיצול הכיתות. כתוב במתווה שברגע שתהיה עלייה משמעותית בתחלואה מנהל בית הספר יפצל את הכיתה. הוא ייקח את האחריות? הוא יודע מה זו תחלואה משמעותית? אנחנו אנשי חינוך. רוצים שנפצל כיתות? איך? אין משאבים".
2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
יפה בן דויד ויפעת שאשא ביטון
בן דויד והשרה יפעת שאשא-ביטון. חילוקי דעות בין משרד החינוך להסתדרות המורים
(צילום: הדר יואביאן)
מה את חושבת על שרת החינוך שאומרת שלא צריך למהר לחסן? "את נושאי הרפואה בואו נשאיר לאנשים שמבינים בבריאות. ברגע שמשרד הבריאות אמר שצריך לחסן ילדים מעל גיל 12, אני קוראת לכל מי שחפץ בכך ורוצה להגן על עצמו ועל הילד שלו – שילך להתחסן. אנחנו בעד עמדת השרה שלא לחסן בבתי הספר. בעבר היו חיסונים עם קונצנזוס מלא. אני לא חושבת שצריך להכניס את המחלוקת הזו לבית הספר. מי שרוצה שיתחסן ומי שלא – לא".
אנחנו באותו ברוך כמו בשנה שעברה? לא נערכים להתפרצות? "אנחנו אנשי החינוך יודעים הכי טוב בנושא החינוך. בשנה שעברה אמרתי שאסור לפתוח ככה את שנת הלימודים. תנו כיתות קטנות – גם מבחינה פדגוגית וגם בריאותית. אם חלילה תהיה עלייה בתחלואה, אנחנו נשלם את הריבית על מה שהאוצר עושה. אגף התקציבים שומר מכסות. מנהלי בתי ספר לא יודעים את מי לשבץ, עובדי הוראה ביקשו לפרוש ולא יודעים אם ייתנו להם או לא".
2 צפייה בגלריה
הצהרת בריאות לכל תלמיד
הצהרת בריאות לכל תלמיד
"גם בזה לא הצלחנו". הצהרות בריאות בב"ש, בשנה שעברה
(צילום: בראל אפרים)

נושא הבדיקות המהירות יכול להתממש במערכת החינוך? "לא. בואו נדבר על 4,000 בתי ספר יסודיים וניקח ממוצע של 500 ילדים בכל בית ספר. איך ישתלטו על כמות כזו? זה לא ישים. יצטרכו המון כוח אדם. אם ההורים יעשו בדיקות? בשנה הקודמת נתנו טופסי הצהרה, וגם בזה לא הצלחנו".
במקרה של התפרצות בספטמבר, תהיה אפשרות לקיים שגרת לימודים? "אנחנו צריכים משאבים ושיהיו תרחישים. שאלתי את השאלות ולא קיבלתי את התשובות. אני רוצה לומר – חודש לפני פתיחת שנת הלימודים, מנהלי בתי ספר, גננות וצוותי הוראה לא יודעים איך תיפתח שנת הלימודים".
בצהריים, התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לפתיחת הלימודים ב-1 בספטמבר ואמר כי "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם שר הבריאות ועם שרת החינוך על מתווה בטוח לפתיחת שנת הלימודים, כדי לאפשר את היערכות מערכת החינוך באופן סדור ואחראי. הממשלה עובדת בתיאום מלא, עם דעות שונות לכאן ולכאן, וזה בסדר. ממשלתנו הוקמה על יסוד השונות, ואנו יודעים להכיל עמדות מגוונות".
פרופ' ליאוניד אידלמן, לשעבר נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית, קרא לשרת החינוך שאשא-ביטון להימנע מאמירות נגד החיסון. "מה שאומרים היום פוליטיקאים במגפה, בשיא המגפה, עלול לעלות בחיי אדם", הוא אמר באולפן ynet. "זה לא משחק. יש הרבה יותר מאומתים ממה שיודעים. הסימפטומים השתנו ולמחוסנים יש סימפטומים אחרים - כאב ראש, נזלת".