3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו ולוין. יחסים מתוחים
(צילום: AP)
השיחות בבית הנשיא הולכות ומתקרבות למבוי סתום, והמתח בין שר המשפטים יריב לוין לראש הממשלה בנימין נתניהו הולך ועולה. בימים האחרונים השמיע לוין איומים בשיחות סגורות, על כך שיתפטר אם חלק אחד לפחות מהמהפכה המשפטית לא יעבור - גם ללא הסכמה של האופוזיציה - אבל בסביבתו של ראש הממשלה מתייחסים לכך ביטול.
בסביבתו של נתניהו אמרו כי לוין כבר איים בעבר ולא עשה זאת, כי המשמעות ברורה לו. "ברור שהתפטרות של לוין משמעותה פירוק הממשלה", אמר ל-ynet גורם בכיר בקואליציה, "לכן בסבירות גבוהה הוא לא יעשה את זה". בגלי צה"ל דווח היום כי נתניהו אמר: "כל הזמן הוא מאיים, דיווחים בתקשורת ‘יריב לוין מאיים’. אז שיאיים, בסדר, מה אני אגיד לכם, זה לא עושה רושם”.
מהליכוד נמסר בתגובה: "הדברים שמיוחסים לראש המשלה ביחס לשר לוין הם שקריים. יש ניסיון שיטתי ומכוון לערער את היחסים בין ראש הממשלה לשר לוין על ידי הפצת שמועות חסרות שחר. ראש הממשלה נותן אמון מלא בשר לוין והם פועלים בשיתוף פעולה מלא".
היחסים בין נתניהו ללוין קרירים בשבועות האחרונים, לאור העובדה שנתניהו התחייב עוד בזמן הקמת הממשלה לגבות אותו בעניין המהפכה המשפטית - אך הקפיא אותה וכעת מעוניין לחזור לטפל בנושאים אחרים, לאור מצבו של הליכוד בסקרים.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין ושמחה רוטמן
יריב לוין ושמחה רוטמן
רוטמן ולוין. יו"ר ועדת החוקה התייצב לימין שר המשפטים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
הרצוג. אין התקדמות בשיחות
(צילום:: עמוס בן גרשום / לע״מ)
לימינו של לוין מתייצב בימים האחרונים יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, שאומר שהמהפכה המשפטית תקודם גם ללא הסכמות, אם השיחות אצל הנשיא יצחק הרצוג ייכשלו.
בבית הנשיא עדיין אין הסכמות הנוגעות לנושא המרכזי שעל השולחן: הוועדה לבחירת שופטים. הצוותים בדיונים החלו לדבר על עיגון זכויות פרט, עילת הסבירות ונושאים נוספים שיש עליהם הסכמה - אולם נראה כי לא ניתן יהיה לגבש הסכמות רחבות על פרטי התוכנית של לוין.
בקואליציה הולכים ומתרבים הקולות לפיהם ברור שהמהפכה המשפטית לא תקודם ואם כך, המבחן הגדול של לוין ורוטמן הולך ומתקרב. השאלה הגדולה היא אם הם יסכימו לספוג את ההקפאה ללא דד-ליין או ישרטטו לנתניהו קו האדום.

בריאיון לאולפן ynet התייחס ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) לאמירה של רוטמן אתמול לפיה אם לא יהיו הסכמות, הקואליציה תפנה לחקיקה חד-צדדית. " אני מחפש בנאדם אחראי בקואליציה וזה לא רוטמן. כי רוטמן מושך להחלטות קיצוניות. לדעתי נשארו שבועות ספורים למצות את הדיון בבית הנשיא", אמר ביטון. "אז אנחנו אומרים - אם תמרחו את הזמן נצא משם".
לדבריו, נתניהו יהיה חייב "להיכנס לאירוע": "לא תהיה לו ברירה. הוא זה שיצטרך להכריע ולקבל החלטות קשות, להסיר את סלע המחלוקת הזה שפגע בכלכלה, במעמד שלנו בעולם, בצבא, באווירה. כמעט אין דבר שלא נפגע בארבעת החודשים האחרונים".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) התייחסה אף היא ב-ynet radio למשא ומתן בבית הנשיא ודווקא הביעה אופטימיות: "אין סיכומים, אבל יש כמה נושאים שאפשר להגיע אליהם בהסכמה די מהר".
לצד זאת הבהירה: "בשביל זה צריך רצון טוב והבנה של הקואליציה שזה שיש להם רוב לא אומר שהם יכולים להרוס את כל מה שקיים. אני חושבת שזה מובן בעת הזאת ואני מאוד מקווה שהם יילכו עם זה".
אלכסנדרה לוקש, ניר (שוקו כהן) ושרון כידון השתתפו בהכנת הכתבה